به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از تجارتنیوز، اولین نسخه از کیا سید در سال ۲۰۰۶ وارد بازار شد. اما بهدلیل فروش خوبی که تجربه کرد، کیا تصمیم گرفت نسلهای بعدی این هاچبک جمع و جور را تولید کند. کیا سید ۲۰۲۳ که شرکت کوشا خودرو قصد واردات آن را دارد، فیسلیفت نسل سوم از این خودرو محسوب میشود که اگر کوشا خودرو با قیمت مناسبی در بازار کشور عرضه کند، میتواند فروش بسیار خوبی تجربه کند.
این خودرو در طراحی ظاهری، شباهتهای بسیاری به سراتو ۲۰۲۳ دارد و به نوعی نسخه هاچبک این خودرو محسوب میشود. اما منظور از شباهت این نیست که همانند بسیاری از خودروهای چینی و ایرانی، دقیقا کپی همدیگر باشند.
فهرست
مشخصات فنی
کیا سید ۲۰۲۳ از یک پیشرانه ۱٫۶ لیتری تنفس طبیعی بهره میبرد که توانایی تولید حداکثر ۱۲۷اسببخار قدرت و ۱۵۷ نیوتنمتر گشتاور را دارد. همچنین گیربکسی که برای بازار داخل کشور درنظر گرفته شده، از نوع شش سرعته AT است.
هرچند که قدرت تولیدی برای یک خودروی بهروز اروپایی نسبتا کم است اما بهدلیل اینکه تنفس طبیعی است، سازگاری بیشتری با بنزین داخل نسبت به سایر خودروهای وارداتی دارد.
طراحی ظاهری
همانطور که اشاره شد ظاهر سید ۲۰۲۳ شباهتهایی با سراتو ۲۰۲۳ دارد و قالب چراغها و کلا خط طراحی شرکت کیا در هر دو مدل شباهت بسیاری باهم دارند. اما این به معنی کپی بودن ظاهر خودرو با سراتو نیست.
در نمای ظاهری با طرحی ساده و بهدور از تجملات طرف هستیم که خطوط روی درب موتور و طرح چراغها، شاید شما را یاد خودروی شاهین شرکت سایپا بیاندازد. اما طرح کرومی که در قسمت جلوپنجره کار شده و چراغهای متفاوت و زیبای زیر سپر، فورا راه خود را از این محصول جدا میکند.
در نمای جانبی کروم کاری دور پنجرهها به همراه رینگهای آلومینیومی زیبا، اندکی از سادگی طراحی این خودرو کاسته است.
اما نمای پشتی این هاچبک جذاب نیز، همانند قسمت جلو در عین سادگی، زیبایی خود را حفظ کرده و چیز اضافی در آن به چشم نمیخورد. دوعدد چراغ جدا از هم با گرافیک زیبا و بهروز به همراه چراغ ترمزی که به صورت خطی در بالای شیشه عقب قرار گرفته، نیاز به توضیح اضافی دیگری ندارد.
طراحی داخلی
قسمت داخل کابین کیا سید ۲۰۲۳ نیز هماهنگی لازم را با بخش بیرونی دارد. بهطوری که در عین سادگی، زیبا، بهروز و با کیفیت است.
متریال استفاده شده روی داشبورد از نوع پلاستیک نیمه خشک و رودریها از پلاستیک خشک است. اما قسمتهایی از رودری که بیشتر در تماس با دست خواهد بود، پارچهای بسیار نازک کار شده که ثابت کند کیفیت خودروی اقتصادی کرهای تفاوت زیادی با خودروی اقتصادی چینی دارد.
نسخهای که در نمایشگاه کوشا خودرو قرار گرفته، تیپ پایه سید ۲۰۲۳ است و به احتمال قوی قرار است تیپ فول آن نیز در آینده وارد شود. این نسخه فاقد آپشنهایی همچون سانروف و استارت دکمهای بوده و از تریم ساده با روکشهای پارچهای استفاده میکند.
یک نمایشگر با اندازه متوسط در وسط داشبورد قرار دارد و خبری از پشتآمپر دیجیتالی نیست. همچنین تنظیمات مربوط به سیستم تهویه نیز به صورت آنالوگ و دکمهای قابل تنظیم است.
به دلیل هاچبک بودن خودرو، فضای ردیف دوم و صندوق عقب نسبت به خودروهای سدان کمتر بوده و در ردیف دوم بهجز یک خروجی USB خبری از امکانات رفاهی دیگر نیست.
آپشنها و امکانات
همانطور که اشاره شد سید ۲۰۲۳ که در نمایشگاه کوشا خودرو برای بازدید قرار گرفته، نسخه پایه و یا کمآپشنترین نسخه این خودرو است. بنابراین از داشتن آپشنهایی همچون سانروف، استارت دکمهای، ترمزپارک برقی و اتوهلد، گرمکن و حتی تنظیم برقی صندلیها در این خودرو بیبهرهایم.
جای تعجب دارد که خودرویی بهروز در سطح استانداردهای جهانی در سال ۲۰۲۳ با تنظیم دستی عرضه شود درحالی که تقریبا همه محصولات ایرانی قابلیت تنظیم حداقل دوحالت برقی را دارند.
اما آپشنهای جالبی که روی خودرو میبینیم، نمایشگر وسط داشبورد برای سرگرمی، کروزکنترل، کنترل پایداری، دوربین دنده عقب و شش عدد ایربگ (شامل ایربگهای جلو و جانبی جلو و پردهای) است. درنتیجه باوجود اینکه با یک خودروی اقتصادی طرف هستیم و بسیاری از آپشنهای روز دنیا از کیا سید ۲۰۲۳ حذف شده است، شرکت سازنده این نکته را یادآور میشود که اهمیت زیادی برای جان مصرفکنندگان خود قائل است.
قیمت کیا سید ۲۰۲۳
بهدلیل مشخص نبودن زمان عرضه این خودرو از سوی کوشا خودرو، قیمت ریالی آن فعلا معلوم نیست اما قیمت نسخه پایه سید ۲۰۲۳ در بازار اروپا از حدود ۱۸ هزار یورو شروع شده و تا ۲۵ هزار یورو قابل خریداری است.