• امروز : شنبه - ۲ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 22 June - 2024
2

هشتمین شماره مجله انجمن بزودی منتشر می شود

  • کد خبر : 103846
  • 12 اردیبهشت 1402 - 15:23
هشتمین شماره مجله انجمن بزودی منتشر می شود
یاز اکو - هشتمین شماره مجله انجمن- درکنار مطالب متعدد دیگر- با یک پرونده (کبریت ممتاز) و یک ویژه نامه (انتخابات ترکیه) بزودی منتشر می گردد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو، هشتمین شماره مجله انجمن- درکنار مطالب متعدد دیگر- با یک پرونده (کبریت ممتاز) و یک ویژه نامه (انتخابات ترکیه) بزودی منتشر می گردد.

داستان یکصد ساله کبریت ممتاز و خاندان خوئی ها

هدف از تحریر پرونده حاضر، گرچه روایت داستان شکل گیری و دوام یکصد ساله کبریت ممتاز و به تبع آن خانواده خوئی ها است، اما این روایت می تواند نمونه ای از تاریخ نگاری اقتصادی- اجتماعی ایران در طول یکصد سال اخیر باشد، تاریخ نگاری که در آن کاراکترها، رفتارها، بسترهای شکل گیری، شرایط اجتماعی و… مورد توجه قرار گرفته است.

بدون تردید چنین روایتی می تواند حاوی اطلاعات دقیق، غنی و پرارزشی از فضای کسب و کار، تولید صنعتی و تجاری، فضای مدیریت و کارگردانی، رقابت، بازاریابی و بازارسازی و… بوده و بتواند تصویری شفاف از درون سرمایه داری صنعتی و خانوادگی ارائه نماید.

این پرونده تلاش دارد مشکلات و چالش های این طبقه مهم اجتماعی را به صراحت مطرح نماید. بدون تردید با کنکاش در لابلای این مطالب و گفتارها، می توان به پاسخ بسیاری از عقب ماندگی های صنعتی و شکست فرآیند پیشرفت- در سطح ملی و منطقه ای- دست یافت. گرچه اما خوب می دانیم ارائه تصویری قابل قبول و شفاف از تاریخ سرمایه داری خصوصی، سیر تکوین و تحول و افول آن در جهت دست یابی به سیر تحول اقتصادی- اجتماعی چنین روندی، نیازمند بررسی دیدگاه ها و همچنین طرح پرسش هایی است که به این روند شکل داده اند. این امر مستلزم خلق طرح دیگری است تا با اتکا به مطالعات وسیع و دقیق میدانی، و نیز پژوهش ها و تحقیقات هدفمند، بتواند این تجربه تاریخی را مورد تحلیل و بررسی قرار داد.

متاسفانه سرمایه داری خانوادگی- مخصوصا در تاریخ نگاری اقتصادی تبریز- آن چنان مغفول مانده و مورد بی مهری قرار گرفته است که به سختی می توان در تمامی فضاهای حقیقی و مجازی اطلاعاتی هر چند اندک در مورد خانواده های متعدد اقتصادی پیدا کرد که روزگاری در این منطقه نقش تاریخی داشته اند. خلاء موجود در چنین زمینه هایی از آن جهت حائز اهمیت است که جامعه و روابط اقتصادی- اجتماعی آن از طریق همین خانواده های صنعتی و تجاری شکل گرفته است، خانواده هایی که توانسته اند چنین ارتباطات و روابطی را شکل داده و بازتولید نمایند.

خانواده خوئی ها یکی از قدیمی ترین و هویت دارترین خانواده های صنعتی- سرمایه داری تبریز است که از دیر و باز در حوزه تجارت، اقتصاد و صنعت فعال بوده اند. وجود چنین خانواده های صنعتی- گرچه متفاوت با شاخصه های بورژوازی صنعتی جهانی- سبب گردیده که جامعه منطقه ای و محلی ما از سرمایه های اجتماعی بالاتری برخوردار گردد.
خانواده خوئی ها ریشه در بازار تاریخی شهر تبریز داشته اند، گرچه برخی از افراد آن در اثر تحولات متعدد سیاسی و اجتماعی، به تهران و یا خارج از کشور مهاجرت کرده اند اما هسته مرکزی آن هم چنان در تبریز پابرجا بود و شرکت کبریت سازی ممتاز هم توانسته هسته اصلی این محور را هم چنان مستحکم نگه دارد.

در این شماره از مجله، در پرونده ای نسبتا جامع به این همه پرداخت گردیده است. البته بایستی اذعان داشت که حجم مطالب، تصاویر و اسناد در این پرونده خارج از توان یک شماره از مجله بود که امیدواریم در فرصت های آتی انتشار کامل این مجموعه برایمان میسر گردد.

ویژه نامه انتخاباتی ترکیه

در ۲۴ اردیبهشت امسال- سالی که جمهوری ترکیه صدمین سالگرد تأسیس خود را جشن خواهد گرفت- انتخاباتی در ترکیه برگزار خواهد شد که شاید یکی از مهمترین انتخاباتهای تاریخ جمهوریت ترکیه باشد. حدود پنجاه و سه میلیون شهروند ترکیه قرار است بین رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور مستقری که از سال ۲۰۰۳ بدون وقفه قدرت را در اختیار دارد و باز شدن صفحه ای جدید در تاریخ سیاسی مدرن ترکیه، یکی را انتخاب کنند. این انتخابات از آن رو بسیار مهم است که علاوه بر تاثیر آن در سیاست های داخلی ترکیه و بر هم خوردن معادلات سیاسی در نظام تصمیم گیری ترکیه، ممکن است بر مناسبات این کشور با همسایگان و حتی قدرتهای جهانی نیز تاثیر بگذارد. رجب طیب اردوغان که از اسفند ۸۱ قدرت را در ترکیه بدست گرفته است، این نخستین باری است که یک اپوزیسیونی متحد در برابر او ایستاده است. اپوزیسیونی متحد که هم رقبا و هم رفقای دیرین او را در برگرفته و تقریبا همه سیاستهای اردوغان از مواضع سیاسی و اقتصادی بحث برانگیز او در داخل تا سیاستهای وی در عرصه سیاست خارجی و حتی اقدامات دولت اردوغان در زلزله ویرانگر سه ماه پیش ترکیه در ۱۷ بهمن را مورد انتقاد شدید قرار می دهد. البته همه اینها در حالیست که همچنان طرفداران سرسخت اردوغان بر نقش وی در گسترش اسلام در نظام سنتی سکولار ترکیه و نیز گسترش نفوذ ترکیه در خارج تاکید دارند.

دراین ویژه نام هسعی شده است به این سوال پاسخ داده شود که در انتخابات پیش رو، ادامه وضع موجود تداوم خواهد یافت و یا این که بایستی منتظر گشایش مسیری جدید بود!

اندیشه و دیدگاه

در این بخش ها هم مطالب ذیل را خواهید خواند:
– وجدان خفته روشنفکران ضدقومی، مانعی در مسیر مبارزات دموکراسی/ حسن ارک
– تورم، ساخته و پرداخته دولت های تمامیت خواه است/ دکتر محمود جامساز
– درآمدی بر علل پارانویا در سیاست و فرهنگ سیاسی ایرانیان/ دکتر قربان عباسی
– عدم فهم مشترک نخبگانی در باب منطق توسعه/ دکتر سیدجواد میری
– نیروهای آشوبگر/ چگونه کسب وکارها با روزهای بحرانی مقابله می کنند؟

بخش رویداد

– تبیین اهداف قانون پایانه های مالیاتی/ نگاهی به اولین سمینار تخصصی آموزش قانونی پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان شمالغرب کشور
– نگاهی به عملکرد سازمان پسماند شهرداری تبریز

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=103846

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});