به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از روابط عمومی و امور بینالملل سازمان منطقه آزاد ارس، علی نوید در همایش فرصتهای سرمایهگذاری و معرفی تولیدات ارس در شهر کاپان ارمنستان اظهار کرد: ارس در ۱۲ خوشه صنعتی و با قریب به ۲۵۰ واحد صنعتی و با تولید بیش از ۳۰۰ هزار تن انواع محصولات به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار بیش از ۸۰ درصد تولید مناطق آزاد در نیمه دوم سال گذشته را به خود اختصاص داده است.
وی افزود: در نمایشگاه تولیدات ارس در کاپان، نمایش بخشی از تولیدات ارس در حوزههای مختلف به نمایش گذاشته شده که صنایع غذایی، ساختمانی، شوینده و بهداشتی، آرایشی، لوازم خانگی، پلاستیکی، صنایع دستی و محصولات کشاورزی را در برمیگیرد.
معرفی فرصتها و سازوکار سرمایهگذاری در منطقه آزاد ارس
وی معرفی فرصتها و سازوکار سرمایهگذاری را از دیگر اهداف حضور ارس در شهر کاپان ارمنستان عنوان کرد و یادآور شد: از زمان شکلگیری منطقه آزاد ارس چهار میلیارد دلار سرمایهگذاری در منطقه رخ داده انجام شده که نزدیک به یک میلیارد دلار آن توسط سرمایهگذاران خارجی در ۳۴ شرکت خصوصی از کشورهای ترکیه، جمهوری آذربایجان، چین، کرهجنوبی، هند، افغانستان و چند کشور دیگر انجام پذیرفته است و اکنون این شرکتها جزو شرکتهای بزرگ ارس به حساب میآیند.
وی ادامه داد: فعالین اقتصادی ارمنستان میتوانند با ثبت شرکت در ارس در ازای طرح اقتصادی زمین گرفته و در مالکیت شرکت ثبت شده تضمینی برای سرمایهگذاری خود داشته باشند و از مزایای ورود و خروج آسان کالا، انرژی ارزان و مواد اولیه مزیتدار ایران بهره مند شوند و محصولاتی با قیمت تمام شده پایینتر نسبت به سایر نقاط را تولید کنند.
وی متذکر شد: از مزیتهای دیگر ارس، لجستیک و حملونقل میباشد و در این حوزه نیز جهت تبدیل ارس به هاب توزیع کالا در منطقه، ظرفیت سرمایهگذاری برای ایجاد ناوگان برای پخش کالاها مهیا شده است.
عضو هیاتمدیره سازمان منطقه آزاد ارس در این همایش اظهار کرد: ارس با وجود تولیدات متعدد و باکیفیت در حوزه صنایع غذایی، شوینده و بهداشتی، لوازم آرایشی و خانگی، صنایع ساختمان، کیف، کفش و پوشاک و… در بازار ارمنستان حضور ندارد.
غلامحسین کریمی افزود: نمایشگاه ارس در کاپان در گام اول فرصتی برای آشنایی اهالی و تجار ارمنستان با تولیدات ایرانی است و از منظر قیمت و کیفیت اجناس تولیدی منطقه آزاد ارس از توان رقابت با نمونههای مشابه خارجی برخوردار است و در همین نمایشگاه دو روزه نیز اهالی از محصولات قابل عرضه استقبال خوبی داشتند.
وی با تاکید بر لزوم افزایش همکاریهای تجاری دو کشور ایران و ارمنستان، برپایی نمایشگاههای اینچنینی را در معرفی ارس و توانمندیهای منطقه موثر خواند و ضمن تشکر از همکاری کنسولگری ایران در کاپان و شهرداری این شهر در برگزاری رویداد، تصریح کرد: در ارس فرصتهای متعددی برای سرمایهگذاری مهیاست و سرمایهگذاریهای خارجی موفق سایر کشورها میتواند الگویی موفق برای حضور سرمایهگذاران ارمنی در منطقه آزاد ارس باشد.
گسترش همکاریهای میان تجار دو طرف
شهردار کاپان در ادامهی این همایش خاطر نشان کرد: تقویت و تعمیق روابط چند صد ساله ارمنستان و ایران به ویژه توسعه تعاملات اقتصادی برای ما اهمیت زیادی دارد.
گئورک پارسیان افزود: چنین همایشها و نمایشگاههایی از جمله نمایشگاه «ارس اکسپو ۲۰۲۳» که در تبریز برگزار شد، به بستری بسیار مهم برای نمایندگان محافل تجاری دو طرف برای بحث در مورد فرصتها و مشکلات موجود در این منطقه تبدیل شده است که باعث تقویت حوزه تجارت و اقتصاد و تشریح گامهای بعدی برای همکاریهای دوجانبه خواهد شد.
وی با اعلام اینکه مقایسه اقتصاد ایران و ارمنستان سخت است، تاکید داشت: از آنجا که بازار ایران مورد توجه ماست، فکر میکنم بازار ارمنستان ما نیز با فرصتهایی دارد که میتواند مورد توجه بنگاههای کوچک و متوسط ایرانی باشد.
وی با ابراز امیدواری از تاثیرگذاری این همایش در گسترش همکاریهای بلندمدت و متقابل سودمند میان تجار دو طرف، ابراز کرد: ما آماده همکاری و گفتوگو در مورد هر پیشنهاد واقعبینانه و سازنده و اجرای برنامهها و طرحهای مشترک هستیم.
گفتنی است نمایشگاه تولیدات ارس و همایش دو روزه فرصتهای سرمایهگذاری این منطقه بعد از ظهر دوشنبه در مرکز فرهنگی شهر کاپان ارمنستان آغاز بکار کرد.
در این رویداد که با مشارکت سازمان منطقه آزاد ارس، شهرداری کاپان و کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در این شهر درحال برگزاری است، محصولات ۲۰ شرکت ارس همراه با تولیدات صنایع دستی منطقه به نمایش درآمده و با استقبال پرشور تجار و فعالین اقتصادی ارمنی و اهالی کاپان مواجه شده است.
۱۰ بستهی سرمایهگذاری منطقه آزاد ارس متناسب با نیاز و بازار ارمنستان و اتحادیه اوراسیا نیز در این نمایشگاه به سرمایهگذاران کاپان و ایروان ارائه میگردد و فعالین اقتصادی کشور در خصوص همکاریهای مشترک و تجارت بیشتر به گفتوگو و مذاکره میپردازند.
این نمایشگاه فرصتی برای افزایش صادرات محصولات ساخت ایران به ارمنستان و معرفی بینالمللی ارس بوده و در راستای تحقق راهبرد دیپلماسی اقتصادی درحال برگزاری است.