• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
1

هجوم مردم ترکیه برای فروش لیر / دولت با ارز دو نرخی چه می‌کند؟

  • کد خبر : 104448
  • 18 اردیبهشت 1402 - 12:30
هجوم مردم ترکیه برای فروش لیر / دولت با ارز دو نرخی چه می‌کند؟
یاز اکو - کاهش ارزش لیر، مردم ترکیه را به خرید دلارهای بیشتر و فروش پس‌اندازهای لیر خود وادار کرده است. دلار در بازار آزاد این کشور به قیمتی بالاتر از بازار رسمی خرید و فروش می‌شود. دونرخی شدن دلار مقامات اقتصادی این کشور را به فکر چاره‌اندیشی برای حل این مساله انداخته است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از تجارت‌نیوز، در ماه‌های اخیر با توجه به کاهش ارزش لیر ترکیه و افزایش خرید دلار در این کشور به منظور محافظت از دارایی‌ها، یک نرخ موازی دیگر در کنار نرخ رسمی دلار به وجود آمده که موجب نگرانی مقامات اقتصادی ترکیه شده است.

وزیر دارایی ترکیه، نورالدین نباتی، در این باره گفت: «ترکیه اقداماتی را برای ریشه‌کن کردن نرخ ارز دوگانه‌ای که در ماه‌های اخیر پدیدار شده است، انجام خواهد داد». او خاطرنشان کرد که مقررات بانک مرکزی ممکن است به شکاف بین بازار رسمی و بازارهای موازی منجر شده باشد.

با تشدید محدودیت‌ها بر بانک‌های داخلی در آخرین هفته‌های پیش از انتخابات ۱۴ مارس، دلار دو نرخی در بازار بزرگ استانبول رایج شده است. بازار استانبول، یک مرکز قدیمی برای معامله‌گران است که در آن دلار به نرخ‌های بالاتری نسبت به بازار بین بانکی، در برابر لیر معامله می‌شود.

نورالدین نباتی، وزیر خزانه‌داری و دارایی ترکیه گفت: «حتی اگر قیمت‌گذاری دوگانه‌ای بین نرخ‌های بانک مرکزی و نرخ بازار آزاد شکل گرفته باشد، این بازتاب اقدامات اضطراری است که در شرایط فوق‌العاده انجام گرفته و نتیجه تصمیمات سریعی است که در شرایط در حال تغییر، توسط بانک مرکزی ما اتخاذ شده.».

به نقل از بلومبرگ، افزایش انتظارات برای کاهش ارزش لیر پس از انتخابات ۱۴ می، مقامات را بر آن داشته است تا اقدامات ویژه‌ای برای محافظت از ارز داخلی انجام دهند. بانک مرکزی ماه گذشته قوانین معاملات طلا را تغییر داد و از ارزش لیر در بازار حمایت کرد و به طور خلاصه به کاهش شکاف قیمت دلار در بازار و نرخ رسمی بین بانکی کمک کرد.

به نظر می‌رسد که اظهارات نباتی با دیدگاه رئیس بانک مرکزی، شهاب کاوچی اوغلو، که چند روز پیش وجود دلار دو نرخی در ترکیه را تکذیب کرد، در تضاد است. وزیر دارایی گفت: با این حال، مقامات با وضع مقررات جدید و عمل برخلاف انتظارات مبنی بر کاهش ارزش لیر پس از رای‌گیری، شکاف نرخ‌ها را از بین خواهند برد.

سیاست‌های اقتصادی با دولت جدید تغییر می‌کند؟

نباتی همچنین تاکید کرد که ترکیه پس از انتخابات نرخ بهره را افزایش نخواهد داد و گفت: «گمانه‌زنی‌ها مبنی بر اینکه نرخ لیر ممکن است پس از رای‌گیری بسیار بالاتر باشد دور از واقعیت است». او گفت: «همه بازیگران در بازارها نرخ‌های بهره پایین را پذیرفته‌اند و تغییر دولت به معنای بازگشت به سیاست‌های معمول و متعارف نیست».

این در حالی است که اپوزیسیون رقیب اردوغان در انتخابات پیش رو، وعده داده در صورت پیروزی در انتخابات به سیاست‌های متعارف بازگردد.

بازار استانبول، یک بازار قدیمی است که حالا به مرکزی برای معامله‌گران ارز تبدیل شده. معامله‌گرانی که به دنبال تدبیل لیرهایشان به واحدهای ارزی ارزشمندتر از جمله دلار هستند.

مردم ترکیه از جمله تجار و بازاریان معتقدند نگه‌داشتن لیر به هیچ عنوان انتخاب علاقلانه‌ای نیست و هر چه زودتر باید نقدینگی لیر خود را فروخته و به واحدهای پولی دیگری مانند دلار تبدیل کنند. با توجه به افزایش این خرید و فروش‌ها در ماه‌های اخیر، دلار در ترکیه دو نرخی شده است و در بازار آزاد با قیمتی بالاتر از بازار رسمی معامله می‌شود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=104448

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});