• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
4

انتخابات ترکیه/ نظرسنجی ها و نتایج احتمالی

  • کد خبر : 105036
  • 23 اردیبهشت 1402 - 19:26
انتخابات ترکیه/ نظرسنجی ها و نتایج احتمالی
فردا انتخابات ریاست جمهوری و مجلس ملی ترکیه برگزار خواهد شد. بعد از چند ماه رقابت شدید بین جناح ها و احزاب سیاسی ترکیه، برای پیروزی در این انتخابات، کاندیداها و ستادهای آنها واپسین تلاشهای خود را برای کامیابی خود انجام می دهند. در این میان به نظر می رسد تقریبا رای دهندگان ترکیه انتخاب خود را انجام داده اند و این موضوع در نتایج نظرسنجی ها که آمار مرددین را کمتر از هشت درصد رای دهندگان اعلام می کنند، به روشنی منعکس شده است. ستادهای انتخاباتی نیز دیگر منتظر فرارسیدن روز انتخابات و اعلام نتایج آن به سر می برند و بازار پیش بینی ها ان بسیار داغ می باشد.

یازاکو؛ نظرسنجی ها و نتایج احتمالی – فردا انتخابات ریاست جمهوری و مجلس ملی ترکیه برگزار خواهد شد. بعد از چند ماه رقابت شدید بین جناح ها و احزاب سیاسی ترکیه، برای پیروزی در این انتخابات، کاندیداها و ستادهای آنها واپسین تلاشهای خود را برای کامیابی خود انجام می دهند. در این میان به نظر می رسد تقریبا رای دهندگان ترکیه انتخاب خود را انجام داده اند و این موضوع در نتایج نظرسنجی ها که آمار مرددین را کمتر از هشت درصد رای دهندگان اعلام می کنند، به روشنی منعکس شده است. ستادهای انتخاباتی نیز دیگر منتظر فرارسیدن روز انتخابات و اعلام نتایج آن به سر می برند و بازار پیش بینی ها ان بسیار داغ می باشد. در این مطلب سعی می گردد با توجه به نتایج موسسات نظرسنجی و نتایج انتخابات قبلی ترکیه و خصوصیات اجتماعی و سیاسی مردم ترکیه به نوبه خود نتایج این انتخابات را پیش بینی نماییم. برای این منظور ابتدا گزارشات نظر سنجی های مختلف را در پایان مهلت قانونی در ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ که این موسسات می توانستند این نتایج را اعلام کنند، تقدیم می کنیم. در این میان آرای دو کاندیدای اصلی این انتخابات را مورد توجه قرار می دهیم و آرای سینان دوغان و محرم اینجه را به دلیل آمار پایین در نظرسنجی ها و همچنین به این دلیل که سه روز قبل محرم اینجه از کاندیداتوری استعفا داده است در آمار خود نمی آوریم.

همانطور که در جدول شماره یک مشاهده می گردد و اگر فقط نتایج این نظر سنجی ها را مدنظر قرار دهیم، رقابت بسیار نزدیکی بین دو کاندیدای انتخابات وجود دارد و با توجه به آرای این دو کاندیدا احتمال بسیار زیاد انتخابات به دور دوم کشیده خواهد شد. طبق این آمار رای کمال قلیچدار اوغلو کاندیدای ائتلاف ملت در بیشتر نظرسنجی ها از آرای اردوغان بیشتر است بطوریکه با توجه به میانگین این آمار، قلیچداراوغلو با احتمال کسب ۴۷٫۵ از رئیس جمهور کنونی ترکیه که ۴۵٫۵ درصد آرا را کسب خواهد کرد پیشی گرفته است. در این میان لازم به ذکر است که در مورد موسسات نظرسنجی ها، همیشه حرف و حدیث فراوان وجود داشته است و در سالیان گذشته احزاب مختلف با استخدام بعضی از این موسسات خواسته اند به اهداف خاص انتخاباتی دست یابند و یا موسسات با رویکردهای سیاسی مختلف و نزدیک به احزاب مختلف نتوانستند بیطرفی کامل خود را حفظ کنند؛ البته این امر برای هر دو طرف این رقابات صدق می کند و اگر از بین این بیست و دو موسسه مختلف فقط نتایج موسساتی که در انتخابات قبلی نزدیکترین تخمینات به نتایج نهائی را انجام دادند را هم مورد توجه قرار بدهیم باز نتیجه مشابه ای را مشاهده خواهیم کرد.

در جدول شماره ۲ فقط نتایج هفت موسسه را آوردیم و باز مشاهده می شود که قلیچداراوغلو با ۴۷٫۵ نسبت به ۴۵٫۵ اردوغان در وضعیت بهتری قرار دارد. اما این تمام ماجرا نیست بعد از انصراف محرم اینجه از رقابتها و با توجه به طیف سیاسی طرفدار ایشان که بیشتر از کمالیستها و جوانان تشکیل شده بود، پیش بینی می شود که آرای او به سبد رای قلیچداراوغلو افزوده بشود لذا در چند روز گذشته طرفداران ائتلاف ملت با اتفاقات اخیر، خودشان را پیروز انتخابات می دانند و پیروزی خود را حتی در دور اول قطعی می دانند. با این حال عناصر دیگری وجود دارد که می تواند نتایج انتخابات را در مسیر دیگری قرار دهد.

ملی گراها همانطور که در نوشته های قبلی این یادداشت دنباله دار گفته شده است، تاثیرگذارترین طیف سیاسی در این دوره از انتخابات، اقشار ملی گرا می باشد. حمایت رسمی حزب HDP از قلیچداراوغلو هر چند آرای بسیار بزرگی در حدود ده درصد آرا را برای او به ارمغان می آورد اما همزمان رای دهندگان با گرایشات ملی گرائی را از این کاندیدا دور می سازد. برنامه ها و تبلیغات مفصلی که ستاد انتخابات اردوغان برای گسست این قشر از اردوگاه رقیب انجام داده است به نظر می رسد که در حال به ثمر رسیدن است.

آرای حزب IYI Parti دومین حزب بزرگ ائتلاف ملت که ملی گراها را در این ائتلاف نمایندگی می کرد روز به روز در حال آب رفتن است و این بزرگترین خطر برای قلیچدار اوغلو می باشد که می تواند روز انتخابات تمام پیش بینی ها را به هم بزند.

کارمندان دولت اردوغان سیاستمدار باهوش ترکیه نشان داده است که مرد روزهای سخت و مرد میدان های انتخاباتی است. اردوغان برای تمام مراحل و روزهای انتخابات با برنامه مخصوصی به پیش می رود. یکی از برنامه های او جذب آرای کارمندان دولت بود که با افزایش دیر هنگام حقوق ایشان به میزان ۴۵ درصد برگ برنده خود را در آخرین روزها رو کرد.

لازم به توضیح است که آرای ماموران دولت در هیچ نظرسنجی آورده نمی شود و ماموران دولت خصوصا کسانی که در بخش های ارتشی و پلیس کار می کنند اجازه شرکت در این نظر سنجی ها را ندارند. در سالیان گذشته آرای حزب ملی گرای MHP در اعلام نتایج انتخابات چند درصد بیشتر از نتایج نظرسنجی ها قرار می گرفت. علت این امر را به آرای بخش های امنیت عمومی و نظامی به این حزب می دانند و با توجه به اینکه این حزب در ائتلاف جمهور قرار دارد و از اردوغان حمایت می کنند، اردوغان می تواند به آرای این بخش حساب ویژه ای باز کند.برنامه های ملی گرا و عملکرد او در بعد نظامی و صنایع دفاعی می تواند آرای پنهان این قشر که در حدود یک و نیم میلیون تخمین زده می شود را به سبد رای خود بیفزاید.

آرای ترکیه ای های خارج از کشور امید بستن به نتایج نظرسنجی های مشکل دیگری را هم دارد. در هیچ یک از نظرسنجی های اعلامی، آرای رای دهندگان خارج نشین لحاظ نمی شود. طبق تجربیات انتخابات قبلی، حدود ۶۵ درصد آرای ترکیه ای های ساکن کشورهای عموما اروپایی به سود اردوغان به صندوق ها ریخته می شود و با توجه به رای حدود یک ونیم میلیونی ایشان می تواند نتایج انتخابات را در حدود نیم تا یک درصد به سود اردوغان تغییر بدهد که این رقم در رقابت بسیار نزدیک این دوره بسیار موثر خواهد بود.

میتینگ های انتخاباتی هر چند بزرگی و شور و شوق شرکت کنندگان میتینگ ها به طور مستقیم نمی تواند به آرای طرفداران آن کاندیدا تاثیر مثبت بگذارد اما با توجه به شخصیت کاریزمای اردوغان و قدرت بیان او، می تواند برگ برنده دیگری برای او محسوب شود. میتینگ های بزرگ اردوغان که رکوردهای جهانی را هم شکسته است و در روزهای اخیر در شهرهای مختلف تکرار شده است به نظر صاحب نظران سیاسی شور و حالی عجیب به طرفدارن او بخشیده است و انگیزه ایشان را در حمایت از او بالا برده است. لذا این انگیزه دوپینگ شده می توان در این روزهای پایانی به اردوغان برای پیروزی کمک شایانی بکند.

حال با توجه به این موارد فوق به نظر می‌رسد اردوغان توانسته تا حد زیادی به رای خود در انتخابات قبلی برسد. انتخاباتی که اردوغان با حدود ۵۲ درصد آرای رای دهندگان به مقام ریاست جمهوری رسید. لذا جدا از نتایج نظرسنجی ها و فضای بسیار سنگین ضد اردوغانی که در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی حاکم است، می توان نتیجه گرفت که اردوغان بتواند باز در این انتخابات نیز سربلند بیرون بیاید و پنج سال دیگر نیز به حکمرانی خود ادامه دهد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=105036

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});