• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
4
مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان‌شرقی:

بازآفرینی شهری تبریز نیازمند اعتبارات ملی است

  • کد خبر : 105485
  • 27 اردیبهشت 1402 - 19:23
بازآفرینی شهری تبریز نیازمند اعتبارات ملی است
مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان‌شرقی گفت: شهرداری تبریز با همکاری اداره کل راه و شهرسازی استان اقدامات لازم در حوزه بازآفرینی شهری را آغاز کرده است ولی کافی نبوده و نیازمند اعتبارات ملی در این حوزه هستیم.

محمدباقر هنربر در همایش برنامه سازمانی سند ملی کاهش خطر حوادث و سوانح دستگاه‌های اجرایی استان، اظهار کرد: تبریز یکی از مخاطره‌آمیز ترین کلانشهرهای کشور است که پنجاه درصد ساکنان آن در بافت ناایمن زندگی می‌کنند.

وی افزود: ۲۰۰۰ هکتار بافت حاشیه و ۲۵۰۰ هکتار بافت فرسوده تبریز نیازمند بازآفرینی هستند که در این راستا باید اعتبارات ملی برای این پروژه تزریق شود.

وی خاطرنشان کرد: نه تنها زلزله، سیل و ازدحام جمعیت، بلکه ترافیک تبریز نیز یکی از مخاطرات شهری است که باید مسیر ویژه بحران در معابر شهر تعریف شود.

هنربر اضافه کرد: در بحث نظارت و جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز و نظارت بر کمیسیون‌های ماده ۹۹، ماده صد و ماده پنج باید دقت لازم انجام گیرد.

وی با اشاره به ضرورت تدوین سند ملی مدیریت بحران، تأکید کرد: با توجه به حساسیت موضوع تدوین اسناد استانی مدیریت بحران باید در دستور کار دستگاه‌های اجرایی باشد چرا که نقشه راه برنامه پنج ساله مدیریت بحران استان است.

وی یادآور شد: ایران یک درصد جمعیت دنیا را دارد و شش درصد تلفات ناشی از بلایای طبیعی در کشور ما انجام می‌گیرد و سالانه پنج تا شش درصد بودجه کشور صرف پرداخت خسارت می‌شود.

هنربر با اشاره به وجود ۵۶ مخاطره احتمالی در کل کشور نیز گفت: کشور ما جزو ۱۰ کشور مخاطره آمیز جهان و رتبه چهارم آسیا در این حوزه است که تنها در یک مورد ۷۰ درصد جمعیت کشور در معرض خطر زلزله هستند.

وی افزود: باید برای هر مخاطره موجود برنامه ویژه‌ای داشته باشیم.

مرتضی موحدنیا، مدیرکل امور شهری و روستایی استانداری آذربایجان‌شرقی نیز ضمن قدردانی از تلاش مدیریت بحران شهرداری تبریز در تدوین سند ملی، گفت: شهرداران شهرهای مختلف استان باید از این سند الگوبرداری کرده و دستگاهای اجرایی نیز همکاری لازم در این زمینه را انجام دهند.

وی با اشاره به زلزله ‌های اخیر در کشور افزود: توجه به مسائل فرهنگی و بهداشتی باید در این برنامه مد نظر شهرداران قرار گیرد.

موحدنیا رسیدگی و رفع مخاطرات شهری را وظیفه ذاتی شهرداری‌ها معرفی کرد و اعلام کرد: شهرداری‌ها باید در کمترین زمان ممکن نسبت به شناسایی مخاطرات و تکمیل سند ملی مخاطرات و حوادث طبیعی اقدامات لازم را انجام دهند.

مسعود حسن‌نژاد، مدیر بحران شهرداری تبریز نیز در این جلسه، اظهار کرد: شهرداری تبریز اقدام به تدوین سند مدیریت بحران کرده و به عنوان نمونه به دیگر شهرهای استان نیز ارائه خواهد کرد تا مورد استفاده قرار گیرد.

وی افزود: در این سند کلیه مخاطرات شهری، میزان اثرپذیری بافت‌های شهری و آمادگی شهرها برای مقابله با بحران‌های طبیعی ذکر شده است که می‌تواند راهگشای شهرداری های استان باشد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل روابط عمومی شهرداری تبریز، حسن‌نژاد خاطرنشان کرد: این سند توسط کارشناسان شهرداری تبریز تدوین شده و به طور مشخص در رابطه با مخاطرات موجود در شهر تبریز است که نحوه تهیه آن می‌تواند مورد استفاده شهرداری‌های استان قرار گیرد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=105485

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});