• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
2

منطقه آزاد ماکو پتانسیل تبدیل شدن به قطب محصولات گلخانه ای را دارد

  • کد خبر : 105544
  • 28 اردیبهشت 1402 - 13:15
منطقه آزاد ماکو پتانسیل تبدیل شدن به قطب محصولات گلخانه ای را دارد
یاز اکو - رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: منطقه آزاد ماکو پتانسیل تبدیل شدن به قطب محصولات گلخانه ای در کشور را دارد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایسنا، خسرو شهبازی در جلسه بررسی مسایل و مشکلات اراضی کشاورزی منطقه آزاد ماکو با حضور رئیس سازمان امور اراضی کشور، با بیان این مطلب اظهار کرد: در منطقه‌ آزاد ماکو، از محل اعتبارت مهار آب‌های مرزی، ۳۷ هزار هکتار اراضی کشاورزی وجود دارد که در این سه شهرستان قرار دادند و می‌توانند در توسعه کشاورزی مدرن و توسعه گلخانه ها نقش مهمی داشته باشند.

شهبازی بیان کرد: شاید برخی کشاورزان توان مشارکت نداشته باشند، ولی می‌ توان با مشارکت سرمایه گذاران و ارائه تسهیلات به این بخش در این مسیر حرکت کرد و بخشی از نیازهای کشورهای همسایه را تامین کرد.

وی با بیان اینکه وجود ۶۰ هزار هکتار اراضی آبی در این منطقه ظرفیت بالایی است، گفت : امیدواریم اعتبارات مورد نیاز برای تکمیل ۳۷ هزار هکتار از اراضی کشاورزی واقع در منطقه آزاد ماکو به سیستم های نوین تامین شود تا کل اراضی زیر کشت محصولات کشاورزی برود.

شهبازی ادامه داد: در بحث شیلات در این منطقه ظرفیت بالایی وجود دارد و وجود مرکز تکثیر و پرورش شهید کاظمی پلدشت در این منطقه و تجهیز و تخصیص اعتبارات به آن می‌تواند در تولید بچه ماهی برای منطقه شمال‌غرب نقش مهمی ایفا کند.

این منطقه دارای بهترین لجستیک منطقه ای است

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو نیز در این نشست گفت: این منطقه یکی از جوانترین و مهمترین مناطق آزاد کشور است و در بحث زراعت، تولید مواد غذایی و تامین امنیت غذایی می‌تواند نقش مهمی داشته باشد.

حسین گروسی با بیان اینکه این منطقه دارای بهترین لجستیک منطقه ای است، اضافه کرد: یک‌هزار و ۸۰۰ هکتار برای دهکده لجستیک و ۲۰۰ هکتار شهرک صنعتی پلدشت در دسترس است که به این منطقه ملحق می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اتصال به کریدور جنوبی موضوع مهمی است که از سرخس شروع می‌شود و نقطه نهایی آن بازرگان و چشمه ثریا است، افزود: در لجستیک، ترانزیت و صنعت منطقه و کشور این منطقه‌ نقش اساسی دارد.

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو با اشاره به راه اندازی کریدور میانی بیان کرد: نگاه مطلوب استاندار آذربایجان غربی به حوزه صنعتی موجب شده تا مسیر رشد در این بخش فراهم شود و سرمایه گذاران چینی و ترک در ماههای اخیر به مناطق آزاد مراجعه کردند.

گروسی با بیان اینکه رویکردها در کشور تغییر کرده است، بیان کرد: ۲ منطقه آزاد ارس و ماکو باهم همکاری های خوبی در قالب تفاهم نامه دارند و تفاهم نامه های مطلوبی در دست تنظیم است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=105544

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});