• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
4

تلفات دامی عشایر در آذربایجان‌شرقی به یکهزار و ۳۰۰ رأس رسید

  • کد خبر : 105579
  • 28 اردیبهشت 1402 - 19:00
تلفات دامی عشایر در آذربایجان‌شرقی به یکهزار و ۳۰۰ رأس رسید
یاز اکو - مدیرکل امور عشایر آذربایجان‌شرقی از تلفات یکهزار و ۳۰۰ رأس دام عشایر در شهرستان‌های اهر، کلیبر و سراب بر اثر بارش برف و برودت هوا خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، سیدمحمدحسن آل هاشم، روز پنجشنبه با اشاره به بازدید میدانی از مناطق عشایری سراب برای ارزیابی خسارت وارده، خسارت وارده به عشایر کوچ‌رو آسیب دیده از بارش برف و کولاک، اظهار کرد: بیشترین حجم خسارت در ییلاقات مربوط به شهرستان اهر با یکهزار رأس دام، شهرستان کلیبر ۲۰۰ رأس و شهرستان سراب با ۱۰۰ راس تلفات دام است.

وی با اشاره به درخواست فرماندار اهر مبنی‌بر تأمین اعتبار برای پرداخت تسهیلات به عشایر خسارت‌دیده از بارش برف، ادامه داد: اداره‌کل امور عشایر آذربایجان‌شرقی تلاش می‌کند تا با تأمین منابع مالی و پیگیری برای پرداخت تسهیلات و کمک بلاعوض از عشایر خسارت‌دیده از بارش برف و برودت هوا حمایت کند.

وی با قدردانی از همکاری نیروهای هلال‌احمر و دستگاه‌های خدمات‌رسان در کمک‌رسانی به عشایر خسارت‌دیده یادآور شد: خوشبختانه با پیگیری فرمانداران، امدادرسانی به عشایر گرفتار در برف در شهرستان‌های اهر، کلیبر و سراب به‌ وجه بی‌نظیر انجام شد و چادر، سوخت، نان و وسایل گرمایشی در اختیار عشایر خسارت‌دیده قرار گرفت.

مدیرکل امور عشایر آذربایجان‌شرقی بابیان اینکه خوشبختانه هیچ‌گونه تلفات جانی در بحران بارش برف در ییلاقات آذربایجان‌شرقی نداشتیم، خاطرنشان کرد: در جریان بارش بهاری برف ۲۲۰ کیلومتر از راه‌های عشایری و چهار چشمه تأمین آب عشایر در شهرستان اهر، ۲۷۰ کیلومتر از راه‌های عشایری شهرستان کلیبر و ۱۸۰ کیلومتر از راه‌های عشایری شهرستان سراب تخریب شده است.

وی از آغاز بازسازی ایل‌راه‌های عشایری آذربایجان‌شرقی در هفته‌های آینده خبر داد و افزود: با عبور سامانه بارشی در هفته پیش‌رو و مساعد شدن شرایط جوی، راه‌های عشایری شهرستان‌های اهر، کلیبر، سراب، هوراند، ورزقان و سایر نقاطی که بر اثر بارش برف و باران تخریب شده‌اند را شروع می‌کنیم.

آل‌هاشم با اشاره به خسارت بارش برف و برودت هوا به عشایر شهرستان اهر اظهار کرد: به دنبال بارش برف و برودت هوای اخیر، صدها خانوار عشایری در شهرستان‌های اهر، کلیبر، سراب، ورزقان و هوراند گرفتار برف شده بودند. در این ادارات امور عشایر و نیروهای هلال‌احمر و دستگاه‌های خدمات‌رسان از اولین ساعات به یاری جامعه عشایری مستقر در ییلاقات برف‌گیر شتافتند.

وی با اشاره مجدد به اینکه بارش برف و کاهش دمای هوای در مناطق ییلاقی استان در روزهای گذشته مشکلاتی برای عشایر ایجاد کرد، گفت: با همکاری هلال احمر و فرمانداری ها اقدامات لازم در زمینه تامین مواد غذایی، چادر و علوفه دام ها انجام شد و شاهد سر و سامان گرفتن موقت عشایر هستیم.

وی اظهار کرد: عشایر کوچ‌رو استان چند روز گذشته در شهرستان های اهر، هریس، ورزقان، کلیبر، خداآفرین و سراب در میان بندها و ییلاقات با برف و کولاک مواجه شدند.

مدیرکل امور عشایر آذربایجان شرقی با بیان اینکه بارش برف، عشایر در حال کوچ استان را غافلگیر کرد، یادآور شد: عشایر استان که به دلیل خشکسالی کوچ بهاره خود به ییلاقات را با وجود تذکرات ستاد کوچ، پیش از موعد آغاز کرده بودند با بارش برف با مشکلات زیادی روبه‌رو شدند.

وی افزود: خانوارهای عشایری همان طور که گفته شد به دلیل خشک‌سالی در مناطق مغان استان اردبیل و بخشی از آذربایجان‌شرقی، عشایر مجبور به کوچ زودهنگام شدند که نهایتاً با استقرار در ارتفاعات و ییلاقات شهرستان‌ها گرفتار برف و کولاک شدند.

آل هاشم، با اشاره به حضور فرمانداران، نمایندگان، بخشداران، نیروهای امور عشایر شهرستان ها و امدادگران هلال احمر آذربایجان شرقی در مناطق آسیب دیده از برف و کولاک، در همان ساعات اولیه جهت یاری به عشایر استان، ادامه داد: با تلاش این عوامل یک نوزاد و ۲ کودک خردسال عشایری گرفتار در برف در ییلاقات شهرستان اهر نجات یافتند.

وی یادآور شد: امدادگران هلال احمر همچنین از ییلاقات «شاللو» شهرستان سراب ۶ نفر را به مناطق پایین دست انتقال دادند ولی ۱۰ نفر از عشایر به علت مراقبت از احشام، راضی به ترک محل نشدند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=105579

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});