• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
6

سینان اوغان شاه کلید آذربایجانی مرحله دوم انتخابات ترکیه

  • کد خبر : 105658
  • 30 اردیبهشت 1402 - 12:27
سینان اوغان شاه کلید آذربایجانی مرحله دوم انتخابات ترکیه
یاز اکو - ملکلی یک شهر با نفوس سه هزار نفری در یکی از شرقی‌ترین نقاط ترکیه قرار گرفته است. این شهر همچون بسیاری از مناطق استان ایغدیر آذربایجانی‌نشین است. گفته می‌شود نام ملکلی به ملکشاه سلجوقی منتسب است. حالا نتیجه انتخابات سرنوشت‌ساز ترکیه به نام یکی از اهالی این ناحیه گره خورده است.

یاز اکو؛ نوید محمدی نسب آباد_ ملکلی یک شهر با نفوس سه هزار نفری در یکی از شرقی‌ترین نقاط ترکیه قرار گرفته است. این شهر همچون بسیاری از مناطق استان ایغدیر آذربایجانی‌نشین است.

گفته می‌شود نام ملکلی به ملکشاه سلجوقی منتسب است. حالا نتیجه انتخابات سرنوشت‌ساز ترکیه به نام یکی از اهالی این ناحیه گره خورده است.

سینان اوغان ۵۴ سال پیش در ملکلی چشم به جهان گشوده است. او خیلی زود وارد وادی سیاست و دولت شد و در حالیکه ۲۲ساله بود، نه در ترکیه بلکه در اولین روزهای استقلال جمهوری آذربایجان به عنوان یکی از اعضای دفتر ابوالفضل ائلچی بیگ مشغول فعالیت شد. او بعد از مراجعت به ترکیه فعالیت‌های سیاسی خود را تحت لوای حزب ملی‌گرای حرکت ملی(MHP) ادامه داد و به عنوان نماینده مجلس از طرف این حزب وارد مجلس شد. اختلافات درون حزبی باعث اخراج وی و تعدادی از اعضای این حزب شد.

این مسئله باعث انشقاق در داخل حزب ملی‌گرای حرکت ملی شد که در سالهای بعد باعث ایجاد احزاب ملی‌گرای دیگری همچون حزب خوب(İYİ) به رهبری مرال آکشنر، ظفر به رهبری اومید اؤزداغ شد. اما سینان ترجیح داد بدون حزب و به صورت مستقل به فعالیت خود ادامه دهد.

او در انتخابات اخیر دست به ایجاد ائتلافی با عنوان آتا زد و نام خود را نیز به عنوان کاندیداهای ریاست جمهوری این ائتلاف مطرح کرد.

آتا ائتلافی تشکیل یافته از احزاب راستگرای ظفر، عدالت و اؤلکه‌م می‌باشد.

به این ترتیب رای ملی گرایان ترک در انتخابات اخیر به سه نقطه تقسیم شد.

حرکت ملی (MHP) که همچنان در کنار اردوغان قرار دارد، حزب خوب(İYİ) ترجیح داد در کنار کیلیچدار اوغلو باشد اما بخش دیگری از ملی‌گرایان در خارج از این دو قطبی، حول محور اوغان جمع شدند.

در حقیقت در این دوره از انتخابات ملی‌گرایان تورک رای خود را به صورت یکپارچه و به صرف ملی‌گرایی یک حزب در سبد آن حزب نریختند بلکه دغدغه‌مندی خود در سایر حوزه سیاسی را نیز در نظر گرفتند.

حالا انتخابات به مرحله دوم کشیده شده است و سینان اوغان حداقل دو برابر پیش‌بینی‌های قبلی توانسته آرای مردم را جذب کند. این ۵درصد در حالی که نتایج دو کاندیدای رقیب کمتر از ۵درصد بوده و اردوغان تنها با افزودن نیم درصد به سبب آرای خود می‌تواند برنده انتخابات باشد، از طرفی دیگر با مشارکت بالا در مرحله اول کسی امید به جذب آرای افراد منفعل ندارد، آرای ائتلاف آتا بسیار مهم خواهد بود.

ائتلاف سینان با کیلیچدار اوغلو امری بعید به نظر می‌رسد. مواضع صریح وی در مورد مرزبندیهای قاطع و شفاف با جریانهای تروریست که اتفاقا انتقاداتی در این مورد به ائتلاف ملت و خود کیلیچدار اوغلو وجود دارد، از طرفی سینان اختلاف شدیدی با دولت باغچه‌لی نفر دوم ائتلاف جمهور دارد که منجر به اخراج وی از حزب حرکت ملی شده است. روی دیگر سکه نحوه برخورد دو ائتلاف با سینان اوغان است. وی که در این چند روز به خوبی نشان داده که متاع گرانقدر خود را ارزان نخواهد فروخت و در مصاحبه خود با نیویورک تایمز گفته است: «من در ازای حمایت از یک کاندیدای خاص از دولت تقاضای یک مقام عالی‌رتبه خواهم کرد.. وقتی می‌توانم معاون رئیس‌جمهور شوم، چرا باید وزیر باشم؟»

حال باید دید کدام ائتلاف توان دادن چنین امتیازی را دارد؟ علی‌الخصوص ائتلاف جمهور به رهبری اردوغان با توجه به نیاز کمتری که نسبت به ائتلاف ملت به آرای اوغان دارد و خود اوغان هم معتقد است که ۷۰درصد افرادی که در دور اول به او رای داده‌اند از کاندیدای مورد حمایت او در مرحله دوم حمایت خواهند کرد. اما نقطه اختلاف آتا با ملت و جمهور چیست؟

همانگونه که پیشتر گفته شد خط قرمز آتا هرگونه همکاری با جریانهای تروریست و هوادارانشان است که این مرزبندی در ائتلاف ملت مورد انتقاد است.اما عمده اختلاف سینان اوغان با ائتلاف جمهور تغییر سیستم نظام پارلمانتاری به ریاست جمهوری و همچنین رویه پذیرش بی‌رویه مهاجران است. به نظر می‌رسد طرفداران آتا نیز افرادی باشند که علی‌رغم ملی‌گرایی نسبت به موارد فوق و همچنین تضعیف لائیسم در شرایط فعلی انتقاد دارند.

حالا در چنین شرایطی باید منتظر ماند و دید که آیا اوغان در کنار یکی از ائتلاف خواهد ایستاد و در صورت حضور در هر یک از طرفین و یا عدم حمایت از طرفین واکنش طرفداران وی تا چه حدی با وی سازگار خواهد بود.

پیش‌بینی نگارنده با توجه به زمینه ملی‌گرایی طرفداران آتا حمایت نسبی ایشان از اردوغان خواهد بود. باید در نظر گرفت فارغ از هر تصمیمی که اوغان بگیرد احتمالا حدود نصف آرا از آن کسانی خواهد بود که یا رای نخواهند داد و یا به اردوغان رای خواهند داد و باقیمانده آرا نسبت به تصمیم اوغان ممکن است به سمت انفعال، اردوغان یا کیلیچدار اوغلو گسیل خواهد شد. علاوه بر این بعد از دیدار جمعه شب اردوغان و اوغان احتمال حمایت اوغان از اردوغان پررنگ‌تر شده است.

در نتیجه احتمال برنده شدن اردوغان در تمام حالات بیشتر خواهد بود. اما تصمیم‌های سینان اوغان بیشتر از ائتلاف‌ها احتمالا در آتیه سیاسی وی تاثیر خواهد گذاشت. در چند روز آینده مشخص خواهد شد که این سیاستمدار طرفدار تراختور چه آینده در دنیای سیاست ترکیه خواهد داشت.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=105658

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});