• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
5

جان تازه بورس در وانفسای کاهشی بازارها

  • کد خبر : 105746
  • 31 اردیبهشت 1402 - 9:48
جان تازه بورس در وانفسای کاهشی بازارها
یاز اکو - پس از ریزش‌های متوالی دو هفته گذشته، بورس اوراق بهادار تهران در هفته‌ای که گذشت در حال بازیابی شاخص‌های خود بود. در هفته پیش رو دلار آمریکا یک حمایت مهم در محدوده ۵۱ هزار تومان دارد که شکست حمایت فوق و کاهش قیمت دلار به زیر حمایت روانی ۵۱ هزار تومان می‌تواند شرایط را برای دارندگان دلار سخت‌تر کند.

یاز اکو؛ جعفر ساعی نیا_ یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس، پایگاه خبری یازاکو در گزارش هفتگی خود، روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان را بررسی کرده است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار ارز/ فضای کاهشی ارز در هفته گذشته

قیمت دلار پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ در کانال ۴۲ هزار تومان مورد معامله قرار گرفت. قیمت درهم امارات نیز ۱۱ هزار و ۵۳۲ تومان در مرکز مبادله به نمایش گذاشته شد که همان قیمت روزهای گذشته است. اما قیمت یورو در این مرکز ۴۵ هزار و ۸۶۰ تومان اعلام شده که با کاهشی حدودا ۱۴۰ تومانی نسبت به روز قبل، یک کانال افت کرده است. نرخ حواله دلار، حواله یورو و حواله درهم نیز در این مرکز به ترتیب ۳۸ هزار و ۵۰۲ تومان، ۴۱ هزار و ۶۹۱ تومان و ۱۰ هزار و ۴۸۴ تومان درج شده است.

در هفته پیش رو دلار آمریکا یک حمایت مهم در محدوده ۵۱ هزار تومان دارد که شکست حمایت فوق و کاهش قیمت دلار به زیر حمایت روانی ۵۱ هزار تومان می‌تواند شرایط را برای دارندگان دلار سخت‌تر کند و موج جدید فروش ایجاد کند، ولی در صورتی که خبر‌های مثبت سیاسی انتظارات معامله گران را برآورده نکند با ورود نهنگ‌ها به بازار ارز قیمت دلار می‌تواند افزایش یابد.

بازار سهام/ بورس نفسی تازه کرد

پس از ریزش‌های متوالی دو هفته گذشته، بورس اوراق بهادار تهران در هفته‌ای که گذشت در حال بازیابی شاخص‌های خود بود. عملکرد هفتگی به این صورت بود که پس از سه روز با شاخص کل مثبت و یک روز قرمز برای بورس؛ بازدهی هفتگی شاخص کل ۱/۹۱ درصد مثبت ثبت شد و نماگر هموزن ۰/۰۶ درصد رشد داشت. همچنین خالص خروج پول از بازار به رقم ۴۳۹ میلیارد تومان رسید که نشان میدهد به‌رغم مصوبات حمایتی سازمان بورس به وضعیت ابتدای ماه خود بازنگشته است. میانگین ارزش معاملات خرد در هفته گذشته به رقمی معادل ۸ هزار و ۶۶۵ میلیارد رسید که چندان خوشایند معامله‌گران و تحلیلگران نبود و نشان از دست نگه داشتن بازیگران داشت. از ابتدای سال تاکنون بازدهی شاخص کل ۱۸/۴۱ درصد بوده است که پیش‌بینی می‌شود برای هفته آینده تعادل خود را حفظ کند.

بازار سکه/ هفته نزولی بازار سکه و طلا

در هفته‌ای که گذشت روند کاهشی برای بازار سکه و طلا به ثبت رسید. از طرفی نرخ دلار تغییرات محدود و کاهشی ادامه داد از طرف دیگر افت‌وخیزهای مداوم بهای طلای جهانی مزید بر علت کاسته شدن قیمت سکه بود. بهای سکه از روز شنبه در کانال ۳۱ میلیون تومانی کاهش خود را آغاز کرد و در اکثر روزها با رنگ قرمز به کار خود پایان داد. تنها در دو روز یکشنبه و دوشنبه نوسانات محدود قیمتی داشت که در برابر کاهش‌های معادل ۶ درصدی هفته توان تاب‌آوری نداشت و هفته را با خروج از کانال ۳۱ میلیون تومانی به پایان رساند. در بررسی تقاضای سکه می‌توان گفت به علت شروع مهلت ثبت‌نام خودرو، تقاضا برای سکه کاهش یافت اما فرا رسیدن اعیاد در افزایش تقاضا برای سکه موثر است و می‌تواند از قیمت آن در بازار حمایت کند.

بازار طلای جهانی/ سقوط ادامه‌دار قیمت طلای جهانی

در هفته گذشته بهای طلا با سقوط چشم‌گیر به زیر سطح حمایتی ۲۰۰۰ دلار رسید و با وجود معاملات متعادل در روز جمعه همچنان زیر سطح ۲۰۰۰ دلاری باقی ماند. به طوری که در نهایت در قیمت ۱۹۶۲ دلار به ازای هر اونس قرار گرفت. امیدبخش خواندن مذاکرات پیرامون افزایش سقف بدهی توسط بایدن، موجب ریزش طلا شد. از طرفی فدرال رزرو اعلام کرده است تورم همچنان بالاست و به این معناست که نرخ بهره برای مدت طولانی‌تری بالا خواهد ماند که در نهایت تصمیمات ایالات متحده منجر به تقویت شاخص دلار خواهد شد. تقویت دلار باعث خروج سرمایه‌گذاران از پایگاه امن بدون بازده خواهد شد. در حالی که برخی تحلیلگران بر این باورند فدرال رزرو بالاخره دست نگه خواهد داشت و آینده سیاست‌های پولی و بحران بالقوه از بهای طلا حمایت خواهد کرد که در این صورت در پایان سال بهای این فلز زرد از مرز حمایتی عبور خواهد کرد.

بازار اوراق مسکن/ سردرگمی در بازار مسکن

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد طی معاملات هفته گذشته پرنوسان بود. به طوری که در این میان اوراق تسهیلات بانک مسکن بهمن ۱۴۰۰ که با نماد تسه ۰۰۱۱ دادوستد می‌شود، با ایستادن در قیمت زیر ۹۰ هزار تومان معادل ۸۹ هزار و ۶۷۶ تومان، عملکرد مثبت ۲/۸۹ درصدی را در کارنامه هفتگی خود به ثبت رساند.

برخی از کارشناسان این حوزه بر این باور هستند که با وجود اینکه بسیاری از کارشناسان راهکار ساماندهی بازار مسکن را تکمیل سامانه املاک و اسکان میدانند؛ اما بسیاری از دستگاه‌ها وظایف خود را در این راستا انجام نداده‌اند. همچنین بازار اجاره مسکن در هفته‌های اخیر وارد فاز نابسامانی شده و مستاجران تحت‌فشار مضاعفی قرار گرفته‌اند. در این شرایط برخی از مسوولان و دستگاه‌های اجرایی به جای آنکه تکالیف قانونی خود را در زمینه ساماندهی بازار مسکن انجام دهند به مردم توصیه میکنند که بیش‌ازپیش هوای مستاجران را داشته باشند.

بازار نفت/ افزایش تقاضای نفت

بهای نفت پس از یک هفته سرشار از نوسان، در روز جمعه اندکی بالا رفت. به طوری که قیمت هر بشکه نفت خام برنت در ۷۶ دلار و ۶۷ سنت قرار گرفت و نفت وست تگزاس اینترمدییت در قیمت ۷۲ دلار و ۶۰ سنت به ازای هر بشکه مبادله شد. بازار نفت این رشد را مدیون خوش‌بینی‌ها پیرامون افزایش سقف بدهی ایالات متحده است چرا که بالابردن سقف بدهی‌ها از رشد بیش از اندازه عرضه و بدتر شدن اقتصاد جلوگیری می‌کند. علاوه بر این خبر خرید نفت برای پر کردن ذخایر سیگنال مثبتی برای بازار محسوب شد و توانست از قیمت آن حمایت کند. البته باید توجه داشت آمارهای تورمی جدید ایالات متحده از بالا بودن نرخ بهره برای مدت بیشتری خبر می‌دهند که به معنای دلار قوی‌تر است و دلار قوی هم باعث کاهش بهای نفت در روزهای آتی خواهد شد و هم از سود این بازار می‌کاهد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=105746

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});