• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
2

۷۰۰ روستای آذربایجان شرقی مشکل تامین آب شرب پایدار دارند/ مصرف ۲۸۵۰ میلیون متر مکعب آب در استان

  • کد خبر : 106180
  • 03 خرداد 1402 - 13:00
۷۰۰ روستای آذربایجان شرقی مشکل تامین آب شرب پایدار دارند/ مصرف ۲۸۵۰ میلیون متر مکعب آب در استان
یاز اکو - مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان ‌شرقی گفت: از حدود ۲ هزار و ۷۰۰ روستای آذربایجان شرقی حدود ۷۰۰ روستا مشکل تامین آب شرب پایدار دارند که دلیل اصلی آن تغییر اقلیم و مشکلات ناشی از آن است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از خبرگزاری فارس، محمد خانی امروز با اشاره به اینکه متوسط سرانه آب قابل دسترس کشور یک هزار و ۴۰۰ مترمکعب است، اظهار کرد: سرانه آب قابل دسترس در استان یک هزار و ۳۱۰ مترمکعب برای هر فرد بوده که کمتر از متوسط کشوری است.

وی ادامه داد: حل مسئله در موضوعی چون بحران آب نیازمند توجه به مسائل و عوامل در حوزه‌های دیگری چون مولفه‌های اقتصادی، سیاسی، کشاورزی و فرهنگی است که باید به صورت سیستمی مورد بررسی قرار گیرند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تصریح کرد: در بحث حکمرانی باید رویکرد مجموعه شناخت چالش ها، ابزار ها و ایجاد راهکارهایی برای برون رفت از مشکل و آماده سازی زمینه لازم برای بخش های اجرایی در جهت اجرایی شدن راهکار های طراحی شده برای کم آبی می باشد.

خانی اظهار کرد: با توجه به اینکه بیشترین مقدار مصرف آب در بخش کشاوری است در موضوع تغییر الگو کشت نوع گیاه، میزان مقاوت در برابر تنش های آبی و همچنین ، مراحل داشت و برداشت می تواند در راستای حکمرانی با استفاده از اعضای هیات علمی با تجربه و دانشجویان مقاطع ارشد و دکتری کمک قابل توجه داشته باشد.

وی با بیان اینکه ۸۵ درصد آب تجدیدپذیر در کشور مصرف می شود، اظهار کرد: سال گذشته آبی میزان بارش در مقایسه با سال قبل آن ۳۲ درصد و متوسط بلند مدت ۲۵ درصد کاهش یافته است که همین موضوع موجب کاهش سرانه آب قابل دسترس در استان شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان به برداشت سالانه ۲ هزار و ۸۵۰ میلیون مترمکعب آب در استان اشاره کرد و گفت: ۹۲ درصد این میزان در بخش کشاورزی، هفت درصد در بخش شرب و یک درصد در بخش صنعت صرف می شود که باید برای کاهش مصرف در زمینه کشاورزی برنامه ریزی و مدیریت کنیم.

خانی به ارایه خدمات به ۴.۲ میلیون نفر در استان از سوی این شرکت اشاره و اظهار کرد: سه میلیون نفر از این تعداد در ۷۳ شهر و ۱.۲ میلیون نفر در ۲ هزار و ۷۰۰ روستا ساکن هستند که شرکت آبفا برای تامین آب مورد نیاز از یک هزار و ۳۰۰ حلقه چاه، ۱۲ سد، ۱۸۰ چشمه و ۶۵ قناب آب برداشت می کند.

وی با اشاره به اقلام پایه شرکت در بخش آب و فاضلاب به توضیح منابع تامین آب استان در بخش شهری و روستایی پرداخت و افزود: در شرایط مطلوب باید بیشتر به منابع سطحی متکی باشیم تا به آبهای زیر زمینی فشار کمتری وارد شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان در ادامه به تشریح وضعیت بیلان آبی و سرانه آب کشور و استان پرداخت و گفت: طبق آمارها متوسط بارش کشور نسبت به کوتاه مدت و دراز مدت کاهش داشته است.

خانی به کاهش سرانه آب در ۶۰ سال گذشته اشاره کرد و گفت: در سال ۱۳۴۰، برای هر فرد ایرانی ۶ هزار مترمکعب آب قابل دسترس بود که به دلیل رشد جمعیت، افزایش مصرف و همچنین خشکسالی این رقم در حال حاضر به یک هزار و ۴۰۰ مترمکعب کاهش یافته است.

وی همچنین به افزایش هزینه های تامین آب و نگهداری تجهیزات در این شرکت اشاره کرد و افزود: این هزینه در سه سال گذشته بیش از ۲۰ برابر شده در صورتی که افزایش درآمدها کمتر از ۷۰ درصد بوده و این موضوع خدمات رسانی را با مشکل مواجه کرده است و شرکت آبفا که برای تامین یک مترمکعب آب حدود پنج هزار تومان هزینه می کند آن را به یکهزار و ۵۰۰ تومان به مشترک می فروشد که قابل توجیه نیست.

مدیرعامل شرکت آبفای استان ادامه داد: حدود ۲ هزار و ۷۰۰ روستا در آذربایجان‌شرقی وجود دارد که حدود یک میلیون و ۱۳۷ نفر از جمعیت استان را در خود جای داده اند که از این تعداد یک هزار و ۹۴۵ روستا، دارای بالای ۲۰ خانوار است و حدود ۷۵۴ روستا نیز کم تر از ۲۰ خانوار جمعیت دارند.

خانی تصریح کرد: بنا بر آمار، بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ روستای آذربایجان شرقی دارای آب لوله کشی و نزدیک به ۸۵ درصد جمعیت روستاها زیر پوشش آب و فاضلاب هستند.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته بسیاری از روستاهای استان دارای قنات و چشمه بودند که متاسفانه به دلیل خشکسالی‌های اخیر، بیش از ۹۰ درصد از آن‌ها خشک شده‌اند.

مدیرعامل شرکت آبفای استان تاکید کرد: از حدود ۲ هزار و ۷۰۰ روستای آذربایجان شرقی حدود ۷۰۰ روستا مشکل تامین آب شرب پایدار دارند که دلیل اصلی آن تغییر اقلیم و مشکلات ناشی از آن است.

وی در بخش بعدی سخنان خود به تحلیل وضعیت آب استان بر مبنای مدل SWOT پرداخته و از چهار منظر نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصتها و تهدیدها وضعیت آبی استان را با توجه به چهار منظر مربوطه راهکارها و پیشنهادهای بهبود خود بیان نمود.

خانی به چالشهای انرژی در استان نیز اشاره و بر ضرورت تامین انرژی صنایع برای سرمایه گذاری در استان تاکید کرد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=106180

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});