• امروز : چهارشنبه - ۶ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 26 June - 2024
8
نماینده مردم تبریز و آذرشهر در مجلس بیان کرد:

تنها مرز های جغرافیایی و سیاسی ما با جمهوری آذربایجان متفاوت است؛ ما یک ملت در دو دولت هستیم.

  • کد خبر : 106355
  • 05 خرداد 1402 - 21:24
تنها مرز های جغرافیایی و سیاسی ما با جمهوری آذربایجان متفاوت است؛ ما یک ملت در دو دولت هستیم.
ما در این مناقشه خواسته و یا ناخواسته ظاهراً به تصور جهان در کنار روسیه قرار گرفته ایم. اشتباهاتی دستگاه دیپلماسی ما مرتکب شد که باعث ایجاد این برداشت شد که جمهوری اسلامی ایران از روسیه پشتیبانی میکند و موضوع پهباد ها مزید بر علت شد و آن را هم به حساب ما نوشتند .

به گزارش یازاکو، احمد علیرضا بیگی در پاسخ به خبرنگار یازاکو ، در خصوص سیاست هایی که دولت و نظام در حوزه قفقاز داشته است و در سال های اخیر به یک وضعیت بحرانی تبدیل شده است تشریح کرد: همانطور که میدانید هیچ فعالیت و رخدادی در قفقاز بدون اجازه و هماهنگی روسیه نمیتواند صورت گیرد، امروز روسیه درگیر جنگ با اکراین است، جنگی که به تصور روسیه درگیری یک هفته ای خواهد بود و به تصرف اکراین و کی اف منجر شده و بدین ترتیب خاتمه پیدا میکند .
وی ادامه داد: علت اصلی این جنگ را باید در آمریکا جست، یعنی روسیه در تله ای گرفتار شده است که آمریکا آن را طراحی کرده است.
وی تاکید کرد: ما در این مناقشه خواسته و یا ناخواسته ظاهراً به تصور جهان در کنار روسیه قرار گرفته ایم. اشتباهاتی دستگاه دیپلماسی ما مرتکب شد که باعث ایجاد این برداشت شد که جمهوری اسلامی ایران از روسیه پشتیبانی میکند و موضوع پهباد ها مزید بر علت شد و آن را هم به حساب ما نوشتند .
بیگی گفت : در حال حاضر فشار زیادی بر روی روسیه است .تمام غرب اعم از اروپا و آمریکا پشتیبان اکراین هستند تا بتواند جلوی روسیه بایستد .
وی افزود: روسیه به هر ترتیب به فکر کاهش فشاری است که بر روی خود وارد شده است و تلاش دارد با ایجاد یک درگیری و تنش که یکی از گزینه های آن می تواند جمهوری اسلامی باشد فشار را کاهش دهد .
بیگی در تشریح خلیج فارس و انتقال انرژی به غرب گفت: در مورد جمهوری اسلامی دو مورد محل محل بحث و درگیری میتواند باشد که اگر این اتفاق بیفتد در خلیج فارس به روند انتقال انرژی به غرب و چین لطمه وارد می شود. طبیعتاً قیمت نفت افزایش پیدا میکند و یک جنگ منطقه ای دیگری شروع می شود و به این ترتیب حتماً فشاری که روی روسیه است کاهش پیدا میکند از سوی دیگر غرب اروپا هم گرفتار جنگ و درگیری دیگر میشود که در این حالت روسیه در صدر اخبار جهان نخواهد بود.
بیگی تشریح کرد: یکی از مناطق دیگری که میتواند ما را درگیر خود کند قفقاز است. در هر دو منطقه، هم در خلیج فارس و هم در قفقاز، روسیه تلاش دارد کسی را پیدا کند که انگیزه جنگ دارد و این کسی نیست جز اسرائیل. رژیم اشغال گر قدس، مخصوصا ناتانیاهو، در شرایط موجود نیاز به یک جنگ دارد. اگر به اخبار ها توجه کنید می بینید که ناتانیاهو مدام کشور های غربی را تحت فشار قرار میدهد و از آنها میخواهد بگذارید به تاسیسات هسته ای ایران حمله کنم اسرائیل. اسرائیل مثل سگی است که میخواهد افسار پاره کند و تهاجمی را انجام دهد .
وی ادامه داد: غرب متوجه است که این حمله نتایج شومی خواهد داشت و درنتیجه اسرائیل را از این عملیات نظامی باز میدارد. روسیه و اسرائیل به یک اشتراک رسیده اند هر دو به یک جنگ احتیاج دارند .
نماینده مردم تبریز ، اسکو و آذرشهر در مجلس اسلامی بیان کرد: یک ماه پیش یکی از روزنامه های رسمی صهیونیستی اعلام کردند که اسرائیل بیش از ۹۲ پروازپشتیبانی به آذربایجان انجام داده ودولت آذربایجان دسترسی ویژه ای را برای اسرائیل ایجاد کرده است، به این صورت که اسرایئل به ایران دسترسی داشته باشد. آذربایجان عملیات جاسوسی اسرائیل را پشتیبانی کرده است، حتما دستگاه های اطلاعاتی ما در جریان چنین فعل و انفعالاتی بودند که یک فرودگاه اختصاصی آذربایجان در اختیار اسرائیل قرار گرفته است . وی ادامه داد: اینکه یک روزنامه رسمی این را عنوان بکند ، در واقع اسرائیل آذربایجان را به سمت ایران هُل میدهد تا درگیری رخ دهد. البته این انگیزه در خلیج فارس تقریباً از بین رفت، یعنی با اصلاح روابط با اعراب و بحرین و عمارات داشتیم و نیز این تعهد که در روند انتقال انرژی به غرب و چین از خلیج فارس اخلال ایجاد نمیکنیم و چین هم ضامن قرارداد ما و هم ضامن قرارداد عربستان شده است. امریکا نمی توانست این تعهدات را از ما بگیرد و یا از طرف عربستان متعهد بشود. چین گزینه ای بود که میتوانست این هدف را برآورده نماید.
وی خاطر نشان شد: یکی از استراتژی های ما در مورد خلیج فارس این است، چیزی که حتی در دوره جنگ تحمیلی نیز اعمال نمودیم و صادرات نفت با اخلال مواجه شد. ما اقداماتی را انجام دادیم که هیچ کس نتواند از خلیج فارس نفتی را صادر کند و شعار ما این است که خلیج فارس یا برای همه امن است یا برای هیچ کس.
وی گفت : بعد ها هم که تهدید حمله ی اسرائیل وجود داشت یا هر عامل دیگری ما صراحتاً اعلام کرده بودیم که اگر جمهوری اسلامی ایران مورد هدف قرار گیرد تمام منافع غرب و اسرائیل در منطقه را به آتش خواهیم کشید.

ولی با اصلاح روابط با کشورهای حاشیه خلیج فارس این موضوع عملا منتفی شد.
بیگی بیان کرد: تنها جایی که استعدادبرآورده کردن خواسته های روسیه و اسرائیل را دارد قفقاز است، دست هایی در جریان بود که عملاً ما را به سمت درگیری همه جانبه با آذربایجان سوق میداد. این مورد نیز محصول دیپلماسی ما از گذشته تا کنون بوده است .
وی ادامه داد: ما یک ملت در دو دولت هستیم. زمانی که مردم آذربایجان نیاز به پشتیبانی داشتند و مورد تجاوز قرار گرفته بودند ما باید کاری را انجام میدادیم که مردم آذربایجان می فهمیدند ما پشتیبانی می کنیم. ما در جایی که باید ایفای نقش میکردیم نکردیم و ترکیه جای خالی مارا پر کرد .
وی افزود: در جنگ قره باغ ایران اعلام بی طرفی کرد؛ در حین این که اعلام بی طرفی کرده بود کاروان نظامی روسیه از بندرانزلی و مرز نوردوز در حال حرکت بود که ما در وزارت خارجه جنجال کردیم که این کار یعنی چه؟ اگر واقعاً بی طرف بودیم باید حداقل به بی طرفی خودمان احترام میگذاشتیم در حالی که نباید بی طرف بود چون رهبر انقلاب اسلامی به صراحت فرمودند این اراضی باید آزاد شود پس شما در طرف مقابل می ایستید .
همچنین بیگی افزود: در جشن پیروزی، اردوغان شعر آراز آراز را می خواند و وزیر خارجه ما آن شعر را قرینه ای بر مدعی بودن طرف ترک نسبت به اراضی جمهوری اسلامی تلقی میکند که آنها چشم داشت به اراضی ارضی ما دارند، در حالی که آن شعر، شعر حزن و اندوه ما در آذربایجان و ایران است. ما در مرثیه های خودمان آن را می خوانیم، در فراق عزیز از دست رفته، در فراق قفقاز می خوانیم. اردوغان با خواندن آن شعر صحه می گذاشت بر حق تاریخی ما. اگر قرار است ارتباط تاریخی ما با آن سوی ارس بر مبنای پیوند باشد، باید گفت که دست را به بدن پیوند میزنند نه بدن را به دست. ولی وزیر خارجه ما این را جور دیگری نشان داد و جنجالی به پا شد. هدف این بود که در ادامه ی سیاست های گذشته، ما از طرف تمام کشورهای پیرامون خود محاصره شویم و از این طریق تحریم بیشتر اثر می کرد و نفس گیر بود. همه ی کشورهای خلیج فارس به یک محاصره رسیده بودند. تنها محل تنفسی که وجود داشت کشور ترکیه بود و همین را هم میخواستند اختلال ایجاد کنند و ایران را به زانو در بیاورند.
بیگی اذعان داشت: قلب و روح جمهوری آذربایجان از ما آزرده است. روزی که باید کمک میکردیم نبودیم و ترکیه جای ما را پر کرده بود. و همین موضوع با گذشت زمان فاصله را بیشتر و بیشتر می کند . نوع حکمرانی که در جمهوری آذربایجان وجود دارد با عوامل دیگر دست به دست هم میدهد و شرایط موجود را پیش میآورد و روابط دو جانبه ما را دچار تنش میکند. سود این را کسانی خواهند برد که دستشان در یک گیوتین جنگ است . در نبود ما اسرائیل توانسته است در تار و پود آذربایجان نفوذ کند این را صراحتاً اسرائیل بیان میکند، اما با هوشمندی رهبر انقلاب جلوی این تنش ها گرفته شده است .

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=106355

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});