به گزارش پایگاه خبری یازاکو به نقل از اقتصاد آنلاین، امید قالیباف، سخنگوی وقت وزارت صمت موعد تحویل ۹۵ درصد خودروهای وارداتی را سه ماهه، یعنی خرداد ماه سال ۱۴۰۲ اعلام کرده بود. او گفته بود که «در خرداد ماه با اوج تنوع مدلها و همینطور افزایش تیراژ خودروهای وارداتی مواجه خواهیم بود و بخش زیادی از متقاضیان، خودرو خود را خواهند شناخت.»
آن موقع قالیباف مکرر مصاحبه میکرد و در اینباره توضیح میداد و واردات خودرو را عملکرد موفقیتآمیز این وزارتخانه میدانست، اما حالا بعد از گذشت چند روز از پایان خرداد ماه خبری از اطلاعرسانی وزارت صمت نیست و خودرویی هم به دست متقاضیان نرسیده است.
اوایل اسفند ماه سال گذشته بود که ثبتنام خودروهای وارداتی با چند شرط آغاز شد، شرطی هم که بیش از همه به چشم آمد، بلوکه کردن ۵۰۰ میلیون تومان در حساب وکالتی بود تا متقاضیان واقعی از کاذب تشخیص داده شوند. از آن زمان تا به امروز در اوایل تیرماه، چهار ماه گذشته است و در این مدت این رقم بلوکه بوده و خودرویی هم در کار نبوده است.
با برکناری فاطمیامین و خداحافظی قالیباف از وزارت صمت، حالا که کار واردات خودرو از مرحله ثبتنام گذشته و به مرحله پاسخگویی رسیده، دیگر خبری از اطلاعرسانی نیست و حالا باید وزارت صمت با ریاست علیآبادی پاسخگوی نتیجه طرحهایی که فوری و برای فرار از استیضاح توسط فاطمیامین و تیماش اجرا شده، باشد که کم هم نیستند و علاوه بر وضعیت بلاتکیفی که خودروهای وارداتی دارند طرح سامانه یکپارچه هم با انتقادات و با ابهامات فراوانی مواجه است.
اگر وعده واردات خودرو ۱۰۰ هزار دستگاه بود و تنها ۳۴ هزار نفر غربال شدند و واجد شرایط شناخته شدند، تعهدات خودروسازان در سامانه یکپارچه نزدیک به ۲ میلیون دستگاه خودرو است و ابعاد گستردهتری دارد.
وزارت صمت در دوران مدیریت جدید هنوز درخصوص این خلف وعده پاسخ و اطلاعیهای نداشته است. مشخص نیست علی آبادی و مدیراناش چطور این موضوع را تعیین تکلیف خواهند کرد.