• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
8
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان:

نرخ بیکاری در آذربایجان‌شرقی به ۷.۴ درصد رسیده است

  • کد خبر : 1111
  • 04 بهمن 1399 - 12:58
نرخ بیکاری در آذربایجان‌شرقی به ۷.۴ درصد رسیده است

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه نرخ مشارکت اقتصادی و نرخ بیکاری استان هر سه ماهه مشخص می‌شود، گفت: سال گذشته نرخ بیکاری استان برابر ۱۰.۴ درصد بود که در پاییز سال ۹۹، تک رقمی شده و به ۷.۴ درصد رسیده است. یونس طاهری […]

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه نرخ مشارکت اقتصادی و نرخ بیکاری استان هر سه ماهه مشخص می‌شود، گفت: سال گذشته نرخ بیکاری استان برابر ۱۰.۴ درصد بود که در پاییز سال ۹۹، تک رقمی شده و به ۷.۴ درصد رسیده است.

یونس طاهری در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه جزو استان‌های با نرخ بیکاری کم و نرخ مشارکت اقتصادی بالا هستیم، اظهار کرد: در رابطه با اشتغال‌زایی و ایجاد زمینه اشتغال نیز یک کارگروه تخصصی در استان به ریاست استاندار مباحث را پیگیری می‌کند که دبیرخانه آن اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوده و دستگاه‌های تخصصی، اجرایی و بانک‌های عامل نیز عضو این کارگروه هستند.

وی با تاکید بر اینکه هرگونه مسائل مربوط به سرمایه‌گذاری، ایجاد اشتغال و تولید، به ویژه در شهرستان‌ها در این کارگروه پیگیری شده و تلاش می‌شود که نرخ مشارکت اقتصادی در استان ارتقا یافته و نرخ بیکاری پایین بیاید، اضافه کرد: این‌ امر، ممکن نیست مگر اینکه اطلاعات اولیه و بانک اطلاعاتی در این رابطه داشته باشیم.

وی اضافه کرد: در این رابطه برنامه‌های متنوعی را پیگیری می‌کنیم و اقداماتی را هم در سطح آموزش و پرورش تحت عنوان “باشگاه کارآفرینان نوجوان” شروع کرده‌ایم تا نیروهایی که وارد دانشگاه‌ها می‌شوند، در انتخاب رشته دقت کرده و رشته‌هایی را انتخاب کنند که متناسب با نیاز بازار کار باشد.

بیشترین نرخ بیکاری بین جوانان، مربوط به فارغ التحصیلان دانشگاهی است

طاهری در ادامه با بیان اینکه بیشترین نرخ بیکاری بین جوانان در استان، مربوط به فارغ التحصیلان دانشگاهی بوده و البته در کل دنیا معمولا اینگونه است، گفت: چراکه، یک تعداد نیروهای غیردانشگاهی در هرکاری مشغول شده و آماده به کار در تمامی واحدها هستند، اما متاسفانه فرهنگ غلطی بین دانشگاهیان جا افتاده و معمولا دنبال جذب در دستگاه‌های دولتی هستند، اما با توجه به اینکه جذب در دستگاه‌های دولتی محدود است، سعی می‌کنیم این مسئله را از طریق بخش تعاون و خصوصی جبران کنیم.

وی با بیان اینکه تلاش می‌شود زیرساخت‌ها و ساختار ایجاد اشتغال و فرصت‌های شغلی در استان ایجاد شود، افزود: از فارغ التحصیلان دانشگاهی در راستای فعالیت به شکل تعاونی، کارآفرینی و خوداشتغالی حمایت می‌کنیم و یا اگر واحدها هم به نیروی تخصصی نیاز دارند، تلاش می‌کنیم تا نیروهای لازم را آموزش داده و در اختیار این واحدها قرار دهیم.

وی با بیان اینکه سعی می‌کنیم در امر سرمایه‌گذاری، اشتغال‌زایی و حمایت از کارآفرینی اولویت را به روستاها و نیروهای فارغ التحصیل دانشگاهی بدهیم، ادامه داد: با این هدف می‌خواهیم با اشتغالزایی در روستاها، جلوی مهاجرت‌ روستاییان به شهرها را بگیریم تا از پتانسیل‌های روستایی استفاده شود؛ در این رابطه با تسهیلات ارزان قیمت از سرمایه گذاران حمایت می‌کنیم.

برنامه‌های اشتغال‌ برای فارغ‌التحصیلان

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان با اشاره به اینکه برای فارغ التحصیلان استان نیز برنامه‌های متنوعی داریم، گفت: در این راستا، کمیته‌های کارآفرینی در دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه تبریز تشکیل شده است و سعی می‌کنیم فارغ التحصیلان دانشگاهی را تحت عنوان “آینده شغلی من” با ارائه سمینار و… توجیه کنیم، چراکه ورود این فارغ التحصیلان به بازار کار، در سه حالت “اشتغال در بخش دولتی، تعاونی و خصوصی” خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه امروز در بخش دولتی میزان جذب کم و محدود شده است، افزود: اما در بخش تعاون هیچ مشکلی وجود نداشته و عزیزان می‌توانند با تشکیل شرکت‌های تعاونی، طرح‌های خود را اجرایی کنند؛ ما نیز در این رابطه حمایت‌های تسهیلاتی داریم تا فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هم برای خود و هم برای سایر فارغ التحصیلان اشتغالزایی کنند.

وی با بیان اینکه آماده حمایت از فارغ‌التحصیلانی هستیم که می‌توانند برای خود کسب و کار راه‌اندازی کنند، گفت: در این خصوص از طرح‌های عزیزان حمایت کرده و تسهیلات ارزان قیمت در اختیارشان قرار می‌دهیم.

طاهری با بیان اینکه گروه بعدی، فارغ‌التحصیلانی هستند که نمی‌توانند در دستگاه‌های دولتی، تعاونی و خصوصی مشغول فعالیت شوند و خواستار اشتغال در سایر واحدهای تولیدی هستند، اضافه کرد: برای این دسته از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی نیز طرح “واحدهای کارورزی و مشوق‌های بیمه‌ای” در نظر گرفته‌ شده است.

ثبت نام در سامانه کارورزی

وی در تشریح این طرح گفت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یک سامانه کارورزی دارد که از یک سو، فارغ‌التحصیل دانشگاهی در آنجا به عنوان کارورز ثبت نام کرده و از طرفی هم واحدهای تولیدی که نیاز به نیرو دارند، تحت عنوان واحد پذیرنده ثبت نام می‌کنند. در این سامانه، هر دو طرف لینک شده و قرارداری سه ماهه بین‌شان منعقد می‌شود که این سه ماه، مستثنی از قانون کار و تامین اجتماعی است.

وی با بیان اینکه کارفرما طی این سه ماه هیچ هزینه‌ای برای کارورز نمی‌دهد و حق الزحمه و بیمه توسط وزارت کار پرداخت می‌شود، افزود: بعد از اتمام سه ماه، واحدهای تولیدی، کارورزها را ارزیابی کرده و هر نیرویی را که لازم داشته باشد، جذب می‌کنند. در قالب این طرح، واحدهای تولیدی با جذب نیرو، از ۲۰ درصد سهم بیمه‌ای کارفرمایی به مدت دو سال معاف هستند و به نوعی بین طرفین حالت برد-برد برقرار است.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان به مزایای این طرح برای طرفین نیز اشاره کرد و افزود: فارغ التحصیل دانشگاهی که در طرح کارورزی ثبت نام می‌کند، آموزش می‌بیند و جذب واحد تولیدی می‌شود؛ اگر هم مایل به کار در واحد تولیدی نباشد، می‌تواند برای خود کسب و کار راه بیاندازد، از طرفی هم واحد تولیدی طبق نیاز و خواسته خود نیروها را آموزش و ارزیابی کرده و درصورت جذب نیز به مدت دو سال از پرداخت ۲۰ درصد سهم بیمه‌ای کارفرمایی معاف می‌شود.

وی ادامه داد: علاوه بر این، برای واحدهای تولیدی که بتوانند فارغ التحصیل دانشگاهی را جذب کنند، مشوق بیمه‌ای داریم و از پرداخت ۲۳ درصد سهم بیمه کارفرمایی به مدت دو سال معاف می‌شوند.

وی با بیان اینکه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی حسب شرایط خود می‌توانند از این طرح‌ها استفاده کنند، خاطرنشان کرد: این طرح‌ها در استان موفق بوده‌اند و هم واحدهای تولیدی و هم فارغ‌التحصیلان استقبال کرده‌اند، چراکه نیروی آموزش دیده و علمی به واحدهای تولیدی جذب شده و فارغ‌التحصیلان نیز به سمت تعاون و کارآفرینی سوق داده می‌شوند.

طاهری یادآور شد: علاوه بر این، از ایده‌ها، نوآوری‌ها و اختراعات فارغ‌التحصیلان دانشگاهی نیز حمایت می‌کنیم تا ایده خود را تجاری‌سازی کرده و به تولید انبوه برسانند.

وی با بیان اینکه فارغ التحصیلان دانشگاهی به هیچ عنوان به دنبال استخدام دولتی نباشند و حتما برای کارآفرینی و… به دستگاه‌های تخصصی مراجعه کنند، گفت: فارغ‌التحصیلان سعی کنند مجوز کسب کرده و برای خود کسب و کار راه بیاندازند و یا از مسیرهای ذکر شده ورود کرده تا بتوانند در حالت برد برد کار کنند.

وی با اشاره به اینکه خانواده‌ها نیز نگران نباشند، چراکه حمایت‌های خوبی از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در استان برقرار بوده و فرصت‌های شغلی کلانی هم وجود دارد، اگر فارغ التحصیلان حاضر به فعالیت باشند، ادامه داد: در این رابطه از مراکز مشاوره و خدمات کاریابی نیز می‌توانند مشورت بگیرند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=1111

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});