به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از تجارتنیوز، اومودا C3 نامی است که امویام X33 کراس در کشور چین با آن شناخته میشود. سری اومودا، همان سری استفاده شده برای فونیکس FX نیز به شمار میرود. بنابراین جای تعجبی ندارد که این دو خودرو شباهتهایی از لحاظ ظاهری با یکدیگر داشته باشند.
شاید با شنیدن نام این خودرو، این طور به نظر آید که فیسلیفت X33 قبلی است. اما درحقیقت X33 کراس، فیسلیفتی از محصول X22 بوده که اخیرا در بازار چین معرفی شده بود. مدیران خودرو قصد دارد این محصول را با فاصله کوتاهی از زمان معرفی، وارد بازار کشور کند.
فهرست
مشخصات فنی
امویام X33 کراس قرار است با دو پیشرانه و گیربکس متفاوت عرضه شود. اما فعلاً پیشرانه یک لیتری سه سیلندر توربوشارژ قرار است راهی بازار شود و خودروی مورد بررسی در گزارش فعلی، همین محصول است.
این پیشرانه سه سیلندر توانایی تولید حداکثر ۱۱۲ اسببخار قدرت و ۱۵۰ نیوتنمتر گشتاور را دارد که از طریق یک گیربکس CVT با ۹ دنده مصنوعی، قدرت تولیدی را به چرخهای جلو منتقل میکند.
باید درنظر داشت که پیشرانههای سه سیلندر، جزو پیشرانههای مرسوم و پرکاربرد نبوده و پس از مدت زمان کوتاهی ایراداتی از خود نشان میدهد. بالانس نبودن پیشرانههای سه سیلندر، لرزش و صدای بیشتری نسبت به چهار سیلندرها تولید میکند.
از سوی دیگر پیشرانه سه سیلندر با قدرت تولیدی فوق که روی اتاق فعلی سوار میشود، نسبتاً ضعیف بوده و به احتمال قوی نتواند نیاز رانندگانی که علاقه به سرعت و شتاب بالا دارند را برطرف کند. همچنین وزن خالص ۱۲۳۹ کیلوگرمی که برای این خودرو نوشته شده است، همان وزن خالص X22 بوده و فعلاً کاتالوگ رسمی این خودرو منتشر نشده که جزئیات آن مشخص شود.
طراحی ظاهری
در این مورد که قالب و پلتفرم کلی X33 کراس با X22 یکسان است شکی نیست. اما باید درنظر داشت که با معرفی این مدل، طراحی جلو و عقب خودرو به کلی متحول شد.
وقتی از رو به رو به خودرو نگاه میکنیم، طراحی سپر تقریبا ثابت مانده اما چراغها و جلوپنجره به کلی تغییر داشته است. همین تحول طراحی باعث هماهنگی بیشتر چراغها و جلوپنجره شده و به نظر میرسد ابعاد جلوپنجره اندکی بزرگتر شده است.
از بخش جانبی، تنها تفاوتهایی که به چشم میخورد، تنها میتوان به تغییر رینگها و خطوط نارنجی رنگ بالا و پایین اشاره کرد. طراحی رینگها تغییر داشته و اندازه آن از ۱۶ اینچ به ۱۷ اینچ ارتقاء یافته است.
اما بخش پشتی را شاید بتوان تنها قسمتی دانست که تغییر آنچنانی نسبت به X22 نداشت. تنها تفاوت را شاید بتوان به چراغهای خودرو ربط داد. چراغهای جداگانه عقب به صورت یکپارچه شده و گرافیک آن کمی به روزتر شده؛ همچنین فرم باله آن اندکی تغییر یافته است.
طراحی داخلی
در بخش داخلی نیز تغییرات ریز و درشتی به چشم میخورد. اولین تغییری که احساس میشود، تریم سفید داخل کابین بوده که با تلفیق رنگ آبی و مشکی و نورپردازی ۶۴ رنگ داخل کابین، فضای زیبایی را برای مصرف کننده به ارمغان میآورد.
طراحی داشبورد به کلی تغییر داشته و نمایشگر ۹ اینچی وسط، اندکی بالاتر آمده و اندازه آن به ۱۰٫۲۵ اینج تغییر یافته است. از سوی دیگر دکمههای وسط داشبورد قبلی جای خود را با دکمههای پیانویی عوض کرده است.
آپشنها و امکانات رفاهی
به دلیل اینکه کاتالوگ رسمی برای X33 کراس منتشر نشده، امکانات دقیق این کراساوور فعلاً در دسترس نیست.
اما از جمله آپشنها و امکانات تایید شده این خودرو میتوان به کروزکنترل، کنترل کشش و پایداری، شارژر وایرلس، گرمکن صندلیهای جلو، فرمان برقی حساس به سرعت، کیسه هوای جلو و جانبی، کنترل حرکت در سربالایی و سرازیری اشاره کرد.
قیمت و زمان عرضه X33 کراس
معمولاً چند ماه پس از معرفی رسمی خودرو، تولید انبوه آن آغاز میشود و پس از مدت کوتاهی عرضه خودرو در بازار استارت میخورد. بنابراین انتظار میرود تا انتهای امسال X33 کراس وارد بازار شود.
از سوی دیگر قیمت دقیقی برای آن مشخص نشده اما باتوجه به کلاس خودرو، پیشبینی میشود که رده قیمتی آن بالاتر از X22 Pro اتوماتیک و پایینتر از X55 Pro قرار گیرد. بنابراین احتمالاً قیمت تمام شده X33 کراس برای مشتری در محدوده یک میلیارد تومان باشد.