به گزارش پایگاه خبری یازاکو، آذربایجان خط راه آهن خود را از طریق کریدور زنگه زور به نخجوان و ترکیه متصل خواهد کرد. ما در حال حاضر از طریق گرجستان با ترکیه ارتباط داریم. (باکو ـ تفلیس ـ قارص).
پس از راه اندازی کریدور زنگه زور روسیه از طریق سرزمین های آذربایجان و ارمنستان ارتباط بیشتری با ترکیه خواهد داشت. ایران نیز با ارمنستان ارتباط خواهد داشت.
آخرین مرحله راه آهن ایران یعنی آستارا-رشت فعلا ساخته نشده است. کارها در حال انجام است. ولی ما قصد داریم در عرض مدت دو سال و نیم به مرز خود با ارمنستان راه ریلی بسازیم. پولی برای این پروژه اختصاص یافته و کارها آغاز شده است».
“رشاد حسن اف” کارشناس مسایل اقتصادی در مصاحبه با پرتال خبری «مساوات.کم» در این خصوص گفت: «مزایای اقتصادی ساخت خطوط حمل و نقل و ارتباطی از طریق راهروی زنگه زور بسیار زیاد است.
البته ممکن است در آینده ارتباطات بین این مناطق و سایر مناطق ارمنستان شکل بگیرد. اما با توجه به اولویت منطقه زنگه زور راه ریلی و جاده ای در این مسیر سریعتر ساخته خواهد شد.
پس از راه اندازی کریدور زنگه زور انتقال محموله ها از منطقه خاور میانه از طریق ایران به آذربایجان، گرجستان، باتومی و اروپا امکان پذیر خواهد بود. البته، رفع انسداد اقتصاد نخجوان یکی از مهمترین موضوعات است».
این کارشناس با بیان اینکه راه اندازی کریدور زنگه زور ادغام اقتصاد نخجوان در اقتصاد اصلی را تسریع می کند، افزود: «مناطق آزاد شده جمهوری آذربایجان پتانسیل بسیار بزرگی در زمینه مصالح ساختمانی دارند. انتقال مصالح ساختمانی از مسافت کوتاه به نخجوان برای توسعه زیرساخت ها و بخش ساخت و ساز نخجوان بسیار مهم است».
“رشاد حسن اف” افزود: «راه اندازی کریدور زنگه زور مسیرهای بزرگی برای بخش گردشگری نیز باز می کند. به عنوان مثال، می توانیم مسیرهای «ترکیه ـ نخجوان ـ قره باغ ـ باکو»، «روسیه – آذربایجان – قره باغ – نخجوان – ترکیه» و «نخجوان ـ ایران» را نشان دهیم. در آینده خود ارمنستان نیز می تواند به این مسیرها بپیوندد».
این کارشناس با بیان اینکه کاهش قیمت هزینه های حمل و نقل فرصت های خوبی برای تشویق تولید ایجاد می کند، افزود: «از سوی دیگر، افزایش حجم انتقال محموله ها ممکن است منجر به افزایش درآمد تمام کشورهای منطقه ای شود».