• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
6

تهدیدهای پرتوی قرارگاه پدافند در استان شناسایی شود

  • کد خبر : 1134
  • 04 بهمن 1399 - 12:47
تهدیدهای پرتوی قرارگاه پدافند در استان شناسایی شود
استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به موقعیت حساس ژئوپلیتیک استان و تهدیدهای بالقوه ناشی از آن، فعالیت مستمر و دقیق قرارگاه‌های پدافند غیرعامل بویژه قرارگاه پدافند پرتوی را ضروری دانست و گفت: تصمیم‌گیری، اطلاع‌رسانی و آموزش به‌هنگام می‌تواند آسیب‌های پرتوی احتمالی را به کمترین میزان برساند.

به گزارش یازاکو به نقل از خبرگزاری فارس، محمدرضا پورمحمدی در نشست قرارگاه پدافند پرتوی استان افزود: با توجه به صنعتی بودن استان و خطرات و تهدیدات بالقوه هسته‌ای از جمله نیروگاه اتمی ارمنستان، تاسیسات پرتودهی و پزشکی هسته‌ای، استخراج معادن و سایت مطالعات هسته‌ای بناب، فعالیت مستمر و دقیق قرارگاه پرتوی استان بسیار ضروری است.

برنامه‌ریزی برای مدیریت حوادث، یک ضرورت انکارناپذیر

پورمحمدی افزود: علاوه بر همبستگی، انسجام، دقت و همکاری دستگاه‌های مسئول با یکدیگر، سیستم بهداشت و درمان نیز باید ضمن همکاری تنگاتنگ با قرارگاه، آمادگی خود را برای مدیریت حوادث احتمالی افزایش دهد.

استاندار آذربایجان‌شرقی تأکید کرد: قرارگاه پدافند پرتوی باید در جهت سامان‌دهی سیستم دفاعی منطقه با رویکرد مصون‌سازی زیرساخت‌ها و صیانت از مردم تلاش بیشتری داشته باشد.

پورمحمدی، خواستار شناسایی دقیق تهدیدهای هسته‌ای و پرتوی در استان شد و گفت: موفقیت در کنترل بحران‌های پرتوی، نیازمند کار گروهی کلیه دستگاه‌های کشوری و استانی با رویکرد پیشگیری است و در این زمینه باید از ظرفیت دانشگاه‌ها و متخصصان علمی بیش از پیش استفاده کرد.

وی ادامه داد: دانشگاه تبریز بخشی از اعتبارات پژوهشی خود را به موضوع پدافند پرتوی اختصاص دهد و ما نیز آماده حمایت همه‌جانبه در این حوزه هستیم.

پورمحمدی، فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی، آموزش، اجرای رزمایش‌های آمادگی، حفاظت و ایمنی و رصد و پایش را از جمله مهم‌ترین محورهای فعالیت قرارگاه پرتوی استان برشمرد.

وی در ادامه گفت: آشکارسازی و هشداردهی، تشخیص و ارزیابی، کنترل و محدودسازی، امداد و نجات، درمان، بازیابی و بازتوانی، تثبیت و رفع آلودگی از دیگر محورهای فعالیت قرارگاه است که باید اهداف و برنامه‌ریزی‌های خود را با راهبردهایی همچون ارتقای نظام یکپارچه، به‌روز کردن دانش پرتوی و همچنین استفاده از ظرفیت نیروهای مسلح و بسیج در مدیریت حوادث و بهینه‌سازی ساختار استانی اجرا کند.

استاندار آذربایجان‌شرقی در بخش دیگری از سخنان خود به آلودگی آب رود ارس توسط پسماندهای معدنی ارمنستان اشاره کرد و گفت: پس از تذکرات لازم و پیگیری‌های حقوقی توسط وزارت امور خارجه و معاونت حقوقی نهاد ریاست جمهوری، این کشور متعهد به رفع این آلایندگی شده است.

پورمحمدی همچنین با اشاره به تغییر روزافزون نوع تهدیدات در دنیای کنونی، اظهار داشت: بیوتروریسم و تهدیدهای هسته‌ای، شکل جدیدی از خطرات و تهدیدها به شمار می‌آیند که باید متناسب با تغییر شکل مبارزه، دفاع در مقابل آنها نیز باید تغییر یابد.

وی، پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران در حوزه هسته‌ای را مایه حیرت دشمنان دانست و افزود: دنیای امروز، دنیای دستیابی به انرژی هسته‌ای است که خوشبختانه به برکت انقلاب شکوهمند اسلامی، این مسیر با دستان پرتوان جوانان دانشمند و متعد کشورمان ادامه دارد و روز به روز بر توانمندی‌های کشور در حوزه هسته‌ای افزوده می‌شود.

در این جلسه موضوعات مختلفی از قبیل اجرای رزمایش‌های پرتوی، افزایش آموزش‌های عمومی و تخصصی در حوزه پدافند پرتوی، تهیه و تدوین گزارش تخصصی توسط اداره کل محیط زیست استان در مورد نحوه جمع‌آوری و امحای پسماندهای پرتوی و تشکیل قرارگاه پرتوی در شهرستان‌های مرزی استان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=1134

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});