• امروز : یکشنبه - ۱۱ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 1 September - 2024
7

شرکت ملی مس به تعهدات خود در قبال بزرگراه ورزقان-نوردوز عمل نکرده است/ مسئول خون های ریخته شده در ورزقان مس سونگون است.

  • کد خبر : 116077
  • 05 شهریور 1402 - 21:12
شرکت ملی مس به تعهدات خود در قبال بزرگراه ورزقان-نوردوز  عمل نکرده است/ مسئول خون های ریخته شده در ورزقان مس سونگون است.
نماینده ورزقان در مجلس شورای اسلامی گفت: شرکت ملی مس به تعهدات خود در قبال بزرگراه خواجه- ورزقان عمل نکرده است.

به گزارش یازاکو، اله وردی دهقانی در نشست خبری با اهالی رسانه ضمن تبریک هفته ی دولت بیان کرد: جهاد تبیین در دوش شما اهالی رسانه است.

وی با اشاره به اینکه زیر ساخت تمامی شهرستان ها در بستر توسعه است گفت: یکی از اساسی ترین زیر ساخت ها، راه (جاده، بزرگراه و …) است.

دهقانی با اشاره به موقعیت خاص ورزقان تشریح کرد: این شهرستان نزدیک ترین مسیر به اوراسیا، ارمنستان و روسیه است.

وی افزود : از دوره ی نهم که در مجلس شورای اسلامی حضور داشتم پیگیر موضوع بزرگراه ورزقان بودیم.

وی ادامه داد: ۷۵ الی ۸۰ کیلومتر این بزرگراه مانده است و به دنبال تامین منابع آن بودیم و با توجه به وضعیت اقتصادی دولت ، تامین اعتبار از سمت دولت امکان پذیر نبوده است لذا در سال ۱۴۰۰ شرکت ملی مس سونگون بر اساس مصوبه ای دو هزار و پانصد میلیارد تومان مصوب شد و در سال ۱۴۰۱،صد میلیارد تومان به مبلغ مصوب شده ی قبلی اضافه شود که جمعا سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان شد، که طبق تعهد باید شرکت ملی مس برای اجرایی کردن پروژه ی بزرگراه ورزقان تا مرز نوردوز هزینه کند.

وی بر تاکید بر عدم ترک فعل مس سونگون در اجرای بزرگراه ورزقان-نوردوز گفت: ۲۰ نفر ی که اخیرا در تصادف جاده ای جان خود را از دست داده اند و یا مصدوم شده اند، بخاطر عدم ترک فعل مس سونگون است ، مسئول خون های ریخته شده در ورزقان مس سونگون است.

 

معدن مس سونگون بزرگ ترین معدن مس کشور و جز اولین معدن های دنیا است
وی با اشاره به اینکه مس سونگون داری ۶ میلیارد تن ذخیره ی مس است، گفت: در مورد معدن مس سونگون، مطالعاتی که بنده روی این معدن انجام داده¬ام و داده¬ها و تحقیقاتی که در اختیار داریم نشان می¬دهد که قطعاً این معدن تا به امروز بیش از ۶ میلیارد تن ذخیره مس دارد؛ این ذخیره قطعاً تا ۱۰ الی ۱۲ میلیارد تن قابل افزایش است، برای این کار لازم است اکتشافات معدن تکمیل شود. در این صورت شاهد این خواهیم بود که معدن مس ورزقان بزرگترین معدن مس دنیا خواهد شد.

دهقانی در خصوص تبدیل معدن سونگون به یک شرکت گفت: بنده در سال اول در بدو ورود به مجلس به دنبال این بودم که این معدن به یک شرکت تبدیل شود. این کار به طرق مختلف قابل انجام بود، می شد با حفظ همان درصد و سهمی که از شرکت ملی مس دارد، آن را به یک شرکت و معدن مستقل تبدیل کنیم. اما نه شرکت ملی مس و نه نهادهای دیگر، اجازه این کار را نمی دادند.

نماینده مجلس گفت: به این نکته نیز باید توجه داشت که اگر شرکت مس سونگون آذربایجان ذیل شرکت ملی مس تشکیل شود، همچنان مالک آن شرکت ملی مس است و در تعیین هیأت مدیره و مدیر عامل نقش خواهد داشت، اما شرکت مس آذربایجان اختیارتی در تصمیم گیرها و فروش ها خواهد داشت. اگر شرکتی تأسیس شود که این اختیارات را نداشته باشد در نتیجه هیچ عوایدی نیز نصیب استان نخواهد شد. بعضی ها سو استفاده می کنند و در رسانه ها این طور القا می کنند که مس سونگون از شرکت ملی مس جدا شد و به آذربایجان بازگشت. این حرف دروغ است. مس سونگون به سهامداران شرکت ملی مس متعلق است.

دهقانی تصریح کرد: پس، بحث ما در درجه اول بر سر نحوه اداره این معدن است. در درجه بعد ما خواهان این هستیم که این شرکت باید اختیارات داشته باشد تا منافعش در استان باقی بماند. تا اکنون نیز شرکت ملی مس عوایدی را که حتی در چارچوب فعلی سهم استان است، به استان نمی دهد.
وی در خصوص نحوه ی استخراج مس تشریح کرد: استخراج مس از لایه های بالایی معدن، که در آنجا اکسید مس وجود دارد که یک روشی وجود دارد بنام هیپلیچینگ. این روش باید سالها قبل در این معدن راه اندازی می شد. اما این کار را نکرده اند. در نتیجه این خاک های اکسید مس را درست روی معدن دپو کرده اند. در نتیجه برای توسعه معدن باید این خاک اکسید مس دپو شده را از روی معدن بردارند. برای این کار توانسته اند پروژه هیپلیچینگ را که قبل از اینها ۸۸ درصد پیشرفت کرده بود، ۱۵ درصد پیش ببرند. از این طریق مستقیماً مس کاتدی قابل استحصال است، به این صورت که اسید را روی خاک می پاشند و سولفات مس بدست می آید و از الکترولیز آن مس کاتدی به دست می آید. اما این چیزی نیست که ما می خواهیم. حجم ۲۰۰ الی ۳۰۰ میلیون تن مس کاتدی که مطلوب ماست باید از کنسانتره مس استحصال شود، و نه از این روش. حتی در دنیا این روش منسوخ شده است، چون راندمان هیپلیچینگ در بهترین شرایط۵۰ درصد است و باید کارخانه برای آن تأسیس شود.

این روش عیب دیگری هم دارد، به این صورت که ما خاک با عیار بالا (حدود صدم ۳۱ صدم درصد) برای این کار مصرف می شود در حالی که در دنیا خاک با عیار بالای ۱۱ صدم درصد خوراک کارخانه است و از آن می توان ۱۰۰ در صد مس تولید کرد و نه ۵۰ درصد. این یک خطای فنی بزرگ است. در دنیا به ما می خندند. این آقایان این کار اشتباه را با افتخار تولید مس کاتدی بیان می کنند. د رواقع برای جابجایی خاک دپو شده این کار را می کنند.

مسئولان ما سواد کافی برای درک و تحلیل مسائل را ندارند
وی بیان کرد: ۵۰الی ۶۰ سال قبل، در سونگون، مردم بی سواد آن دوران قسمت های پرعیار معدن را به مس با عیار ۹۰ درصد تبدیل می کردند. لذا این آقا که در رسانه ها می گویند برای اولین بار مس خالص استحصال شده است، مردم را چه فرض کرده اند؟

برای اولین بار مس کاتد در آذربایجان شرقی تولید شده است. مسئولان ما باید بدانند که آن مس کاتدی که مطلوب مردم و نخبگان آذربایجان شرقی است عبارت است از تولید مس کاتد از کنسانتره. اما هر سال ۳۰۰ میلیون تن کنسانتره را به کرمان منتقل می کنند. اما خواسته ما این است که ۳۰۰ میلیون تن کنسانتره به کرمان منتقل نشود و در همین جا به مس کاتد تبدیل شود. اما اینها این کار را نکرده اند.

در بازدید شخصی متوجه شدم که اینها مس کاتدی آماده را از بیرون خریداری کرده و در محل کارخانه مس خریداری شده آماده را در داخل سلول های مس قرار می دهند و به دروغ کلید افتتاح خط را می زنند و به مسئولین اعلام می­کنند که ما مس کاتدی را تولید کرده ایم. من شخصاً از این موضوع عکس تهیه کرده ام.

وی گفت: اگر این کارخانه با حداکثر ظرفیت خود راه اندازی شده و کار بکند در سال حداکثر ۳هزار تن مس کاتدی تولدی خواهد کرد. ولی خواسته ما این نیست. آن مس کاتدی که مطلوب ماست، سالانه ۴۰۰ هزار تن و از طریق ذوب کنسانتره است، کنساننتره ای که به کرمان منتقل می شود. این دو زمین تا آسمان با هم فرق دارند

وی در پاسخ به سوال خبرنگار یازاکو که ایا نهاد های نظارتی بر این امر ورود نکرده اند گفت: خود نهاد های نظارتی یک سری مشکلاتی دارد، که در اینده لازم باشد شفاف سازی میکنم.

وی با اشاره به اینکه طبق آمارها، از جمله آمار مرکز مطالعات مجلس، ورزقان جز شهرستان های کم برخوردار از نظر اشتغال است، این آمار با وجود معدن و ثرورتی به این بزرگی در این منطقه تناقض داردتشریح کرد: مدیرعامل جدید این مجموعه و همچنین مدیران پایین دستی فامیل های خود را یا افرادی را از طریق هدیه و رشوه و سفارش مسئولان استان، در آنجا استخدام می کنند. در حالی که این کاملاً خلاف قوانین است چون طبق قوانین باید از نزدیک افراد به معدن در معدن استفاده شود. من این موضوع را در قالب نامه ای به وزیر محترم کشور اطلاع داده ام و وزیر کشور نیز به استاندار ارجاع داده اند ولی استاندار هم کاری نمی کند، چون منافع آنها این است که بلبشو باشد و آنها بتوانند افرادی را که سفارش می کنند بتوانند وارد مس سونگون شوند. با جاهای دیگر نیز نامه نگاری کرده ام. ماده ۴۷ قانون برنامه ششم می گوید که باید از نزدیک ترین محل به معدن نیروی کار تأمین شود. ماده ۱۱۹ قانون کارمیگوید که باید اداره کار اشتغال را فراهم کند. همه اینها به مردم ورزقان ظلم می کنند و مدیران شرکت به قانون تمکین نمی کنند و این امر موجب ناراحتی مردم شهرستان ورزقان است. متاستفاه مسئولین عالی رتبه دولتی در استان به قانون تمکین نیم کنند.

وی در خصوص اینکه افرادی را برای استخدام به این مجتمع معرفی کرده است تشریح کرد: چند نفر را از طریق اداره کار شهرستان و بر اساس قانون برای استخدام معرفی کرده ام ولی اقای معبود عباس زاده ۲۰ نفر از آشنایان و افراد سفارش شده ی خودش را در این مجتمع استخدام کرده است.

وی در خصوص خسارت مصوب شده مس سونگون گفت: خسارتی که برای سال های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ معین شده ۲۸۶ میلیارد تومان ومیباشد چیزی نزدیک به یک درصد فروش مس.

در ورزقان مهاجرت معکوس اتفاق افتاده است

وی با اشاره به مهاجرت معکوس در ورزقان گفت: شهرستان ورزقان از نظر جمعیت ساکن تقریبا ۶۰ هزار نفر است و در این منطقه مهاجرت معکوس شروع شده است و با توجه به رشد جمعیت ای که اتفاق افتاده و وسعت بزرگ منطقه، منابع طبیعی ، معادن و … غنی است اما علی رغم همه ی اینها از متوسط استانی پایین استنیازمند توجه ویژه است.
وی خاطر نشان شد: خاروانا مستعد تبدیل شدن به شهرستان است ، کمک برای توسعه شهرستان شدن تحقق پیدا کند.

خاروانا قابلیت ارتقا به شهرستان شدن را دارد

 

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=116077

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});