• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
6
رییس گروه بهداشت محیط مرکز بهداشت آذربایجان شرقی تشریح کرد

راهکارهای مقابله با اثرات آلودگی هوا در شرایط کرونایی

  • کد خبر : 1167
  • 04 بهمن 1399 - 18:14
راهکارهای مقابله با اثرات آلودگی هوا در شرایط کرونایی
رییس گروه بهداشت محیط مرکز بهداشت آذربایجان شرقی، نقش آلودگی هوا در افزایش ابتلا به کرونا و راهکارهای مقابله با آلودگی هوا در شرایط کرونایی را تشریح کرد.

رییس گروه بهداشت محیط مرکز بهداشت آذربایجان شرقی، نقش آلودگی هوا در افزایش ابتلا به کرونا و راهکارهای مقابله با آلودگی هوا در شرایط کرونایی را تشریح کرد.

محمد قنبری در گفت‌وگو با پایگاه خبری یاز اکو با بیان اینکه آلودگی هوا، چهارمین علت مرگ زودرس پس از فشار خون بالا، مصرف دخانیات و سوء تغذیه در سطح جهان به شمار می‌آید، اظهار کرد: آلودگی هوا همچنین به عنوان دومین علت اصلی مرگ و میر ناشی از بیماری‌های غیر واگیر پس از استعمال دخانیات شناخته شده است.

وی اضافه کرد: بر اساس مطالعات و شواهدی علمی، آلودگی هوا عامل اصلی تعیین کننده افزایش بیماری‌هایی مانند آنفلوانزا و بیماری کووید۱۹ است؛ افزایش آلودگی هوا می‌تواند آسیب پذیری دستگاه تنفسی افراد را افزایش داده و باعث تشدید دیابت و بیماری‌های تنفسی شود که با نرخ بالاتر مرگ و میر ناشی از کووید۱۹ همراه است.

وی افزود: اتحادیه بهداشت عمومی اروپا هشدار داده است افرادی که در شهرهای آلوده زندگی می‌کنند، بیشتر در معرض خطر کووید۱۹ قرار دارند؛ کووید-۱۹ در حال حاضر به همراه آلودگی هوا در بسیاری از کلان شهرها و شهرهای صنعتی به صورت همزمان مشکل ساز شده است. 

قنبری با تاکید بر ضرورت توجه بیشتر مردم به خود مراقبتی در زمان آلودگی هوا، اظهار کرد: آلاینده‌های هوای شهری ترکیبی پیچیده از ذرات، مواد سمی و خطرناک بوده که برای سلامتی انسان مضر هستند؛ مواجهه با آلودگی هوا می‌تواند باعث تحریک ریه‌ها، ایجاد التهاب، تغییر عملکرد سیستم ایمنی بدن، افزایش عفونت در بافت ریه شود؛ بسیاری از منابع علمی و مطالعات نشان داده‌اند که آلودگی هوا می‌تواند باعث بدتر شدن علائم و پیامدهای کووید۱۹ شود.

وی با اشاره به افراد در معرض خطر ناشی از آلودگی هوا، گفت: نوجوانان و کودکان، افراد زیر ۱۸ سال، افراد بالای ۶۵ سال، زنان باردار، افراد با بیماری‌های زمینه‌ای و مشکلات قلبی، عروقی، تنفسی، متابولیکی مثل دیابت، کارگران و افرادی که در فضای آزاد فعالیت دارند به خصوص فعالیت‌های سنگین، افراد با وضعیت بد اقتصادی مثل افراد بی سرپناه، حاشیه نشینان و افرادی که امکان استفاده از خدمات درمانی مناسب ندارند، از جمله‌ی این افراد هستند.

وی افزود: افراد استفاده کننده از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی، سیستم تنفسی و قلبی عروقی و افرادی که در دوره بهبود و بازتوانی بیماری کووید۱۹ قرار دارند، به دلیل درگیری با بیماری، از جانب آلودگی هوا بیشتر در معرض خطر هستند، همچنین افرادی که در دوره بهبود و ریکاوری سایر بیماری‌ها مثل سرماخوردگی و آنفلوآنزا هستند هم جزو افراد پرخطر به شمار می‌آیند. 

رییس گروه بهداشت محیط مرکز بهداشت آذربایجان شرقی، با تشریح اقداماتی که می‌تواند جهت کاهش اثرات بالقوه سلامتی ناشی از آلودگی هوا در زمان اپیدمی کووید۱۹ موثر باشد، گفت: وضعیت کیفیت هوای منطقه محل سکونت خود را از طریق سایت‌ها و رسانه‌ها پیگیری کرده و از انجام فعالیت‌هایی مانند قدم زدن در پارک ها و دویدن در فضای آزاد خودداری کنید؛ کلیه ورزشکاران و شهروندان از هر گونه فعالیت فیزیکی و ورزشی از جمله دویدن و پیاده روی در این شرایط در هوای آزاد خودداری کنند.

وی تاکید کرد: شدت فعالیت‌های خود را در خانه هم کاهش دهید به خصوص افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای قلبی عروقی و تنفسی هستند؛ اگر در محل سکونت از سیستم‌های تصفیه هوا استفاده می‌شود، فیلترهای آن به موقع تمیز و جایگزین شود.

وی متذکر شد: غذاهای سرشار از ویتامین و آنتی اکسیدان شامل میوه و سبزیجات بیشتری مصرف کرده و از مصرف غذاهای چرب و فست فود و غذاهای فراوری شده خودداری شود. نوشیدن مایعات به ویژه آب در این شرایط باید افزایش یابد.

قنبری با تاکید بر ضرورت خودداری از فعالیت‌هایی که باعث افزایش آلودگی هوا در فضای داخل می‌شوند، اظهار کرد: سرخ کردن غذا، جارو کشیدن، استفاده از جاروبرقی، روشن کردن شمع و عود و اجاق‌های گاز و شومینه یا استفاده از سوخت چوب، استفاده از دخانیات و خانه تکانی سبب افزایش آلودگی هوای داخل منزل می‌شود، استفاده کمتر از وسایل گاز سوز و نظایر آن هم در این روزها توصیه می‌شود.

وی ادامه داد: بهترین راه کاهش مواجهه با آلودگی هوا ماندن در خانه و فضای بسته بوده که این امر در زمانی که اپیدمی وجود دارد به همراه رعایت فاصله گذاری اجتماعی و کاهش تجمعات باید انجام شود؛ درب‌ها و پنجره‌ها در زمان آلودگی هوا باید بسته باشد که این امر امکان تهویه مناسب هوا را مشکل ساز می‌کند، بنابراین تنها راه آن استفاده از سیستم‌های تصفیه هوای مناسب، سیستم‌های تهویه مطبوع و رعایت فاصله گذاری اجتماعی و عدم تجمع، عدم شرکت در مهمانی‌ها و حتی مهمانی‌های کوچک و خانوادگی است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=1167

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});