به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از تجارتنیوز، پس از گذشت سه دهه از خداحافظی تهران با اتوبوسهای برقی، مدیریت شهری به دنبال آن است که دوباره اتوبوس های برقی را به خیابانهای پایتخت بازگرداند.
استفاده از اتوبوسهای برقی مزایای زیادی برای محیط زیست، سلامت انسان و اقتصاد شهری دارد و با توجه به افزایش آگاهی از این مزایا، انتظار میرود که استفاده از اتوبوسهای برقی در سالهای آینده افزایش یابد.
شروع به کار مجدد اتوبوسهای برقی در ایران به سال ۱۳۹۹ برمیگردد، سالی که در آن، اولین اتوبوس برقی به ناوگان حمل و نقل عمومی تهران اضافه شد. در سال ۱۴۰۰، تعداد اتوبوسهای برقی در ایران به ۱۰ دستگاه رسید. در سال ۱۴۰۱، تعداد اتوبوسهای برقی در ایران به ۲۰ دستگاه رسید.
دولت برنامههایی برای توسعه ناوگان اتوبوسهای برقی خود دارد. بر اساس این برنامهها، قرار است تا سال ۱۴۰۵، تعداد اتوبوسهای برقی در ایران به ۱۰۰۰ دستگاه برسد.
بر اساس آخرین آمار، تعداد اتوبوس های برقی در ایران تا پایان سال ۱۴۰۱، ۱۵۰ دستگاه بوده است. از این تعداد، ۱۰۰ دستگاه اتوبوس برقی ایران خودرو دیزل (e-Atros) و ۵۰ دستگاه اتوبوس برقی مپنا (شتاب) هستند.
اتوبوس های برقی (e-Atros) 12 متری هستند و ظرفیت حمل ۸۰ مسافر را دارند. این اتوبوس ها دارای موتور الکتریکی ۴۷۵ اسب بخاری هستند و میتوانند با یکبار شارژ، مسافت ۲۵۰ کیلومتر را طی کنند.
اتوبوس های برقی شتاب نیز ۱۲ متری هستند و ظرفیت حمل ۷۰ مسافر را دارند. این اتوبوس ها دارای موتور الکتریکی ۳۰۰ اسب بخاری هستند و می توانند با یکبار شارژ، مسافت ۲۰۰ کیلومتر را طی کنند.
ایران خودرو دیزل و مپنا دو شرکت اصلی تولید کننده اتوبوس برقی در ایران هستند. این دو شرکت در سالهای اخیر سرمایهگذاری های قابل توجهی در حوزه توسعه اتوبوس های برقی انجام دادهاند و موفق به تولید محصولاتی با کیفیت و رقابتی شدهاند.
دولت نیز حمایتهای مالی و تسهیلاتی از تولید کنندگان اتوبوس برقی در ایران انجام داده است. این حمایتها سبب شده است که تولید اتوبوس های برقی در ایران رونق گرفته و تعداد این اتوبوس ها در کشور افزایش یابد.
با توجه به مزایای اتوبوس های برقی از جمله کاهش آلودگی هوا و کاهش هزینه های سوخت، انتظار میرود که تولید و استفاده از اتوبوس های برقی در ایران در سال های آینده نیز افزایش یابد.
تعداد اتوبوس های برقی ترکیه
اولین اتوبوس برقی در سال ۲۰۱۹ به ناوگان حمل و نقل عمومی استانبول اضافه شد. در سال ۲۰۲۰، تعداد اتوبوسهای برقی در ترکیه به ۵۰۰ دستگاه رسید.
بر اساس گزارش وزارت انرژی ترکیه، تعداد اتوبوس های برقی در ترکیه در سال ۲۰۲۳ بیش از ۱۰۰۰ دستگاه است. این تعداد در سالهای اخیر به طور پیوسته در حال افزایش بوده است و انتظار میرود در سالهای آینده نیز این روند ادامه داشته باشد.
استانبول بزرگترین کاربر اتوبوس های برقی در ترکیه است و بیش از ۷۰۰ دستگاه اتوبوس برقی در این شهر وجود دارد. سایر شهرهای بزرگ ترکیه نیز در حال جایگزینی اتوبوس های دیزلی خود با اتوبوس های برقی هستند.
دولت ترکیه برنامهای را برای تبدیل ناوگان حمل و نقل عمومی خود به اتوبوس های برقی تا سال ۲۰۳۰ اعلام کرده است. این برنامه شامل خرید ۵۰۰۰ دستگاه اتوبوس برقی جدید است.
استفاده از اتوبوس های برقی مزایای زیادی برای محیط زیست و سلامت انسان دارد. اتوبوس های برقی هیچ آلاینده ای تولید نمیکنند و بنابراین به کاهش آلودگی هوا و بهبود کیفیت هوا کمک میکنند. همچنین، اتوبوس های برقی بسیار کم صدا هستند و بنابراین باعث کاهش آلودگی صوتی میشوند.
استفاده از اتوبوس های برقی در ترکیه در حال افزایش است و این امر نشان دهنده توجه دولت ترکیه به مسائل محیط زیست و سلامت انسان است.
تعداد اتوبوس های برقی عربستان
در عربستان، اولین اتوبوس برقی در سال ۲۰۲۰ به ناوگان حمل و نقل عمومی ریاض اضافه شد. در سال ۲۰۲۱، تعداد اتوبوسهای برقی در عربستان به ۵۰ دستگاه رسید. در سال ۲۰۲۲، تعداد اتوبوسهای برقی در عربستان به ۱۰۰ دستگاه رسید.
بر اساس گزارش وزارت حمل و نقل عربستان، تعداد اتوبوس های برقی در این کشور در سال ۲۰۲۳ حدود ۲۰۰ دستگاه است. این تعداد در سالهای اخیر به طور پیوسته در حال افزایش بوده است و انتظار میرود در سال های آینده نیز این روند ادامه داشته باشد.
مکه و مدینه بزرگترین کاربران اتوبوس های برقی در عربستان هستند و بیش از ۱۰۰ دستگاه اتوبوس برقی در هر شهر وجود دارد. سایر شهرهای بزرگ عربستان نیز در حال جایگزینی اتوبوس های دیزلی خود با اتوبوس های برقی هستند.
دولت عربستان برنامه ای را برای تبدیل ناوگان حمل و نقل عمومی خود به اتوبوس های برقی تا سال ۲۰۳۰ اعلام کرده است. این برنامه شامل خرید ۱۰۰۰۰ دستگاه اتوبوس برقی جدید است.
در سال ۲۰۲۳، عربستان سعودی اولین اتوبوس های برقی خودران را در مسیرهای حج و عمره راه اندازی کرد. این اتوبوس ها برای انتقال زائران از عرفات به مزدلفه استفاده میشوند.
همانطور که مشاهده میشود، ترکیه با اختلاف بسیار زیادی در صدر قرار دارد. این کشور در سالهای اخیر سرمایهگذاری قابل توجهی در حوزه حمل و نقل پاک انجام داده است و برنامههای گستردهای برای توسعه ناوگان اتوبوسهای برقی خود دارد. عربستان نیز در سالهای اخیر به توسعه ناوگان اتوبوسهای برقی خود توجه ویژه داشته است. ایران نیز در سالهای اخیر برنامههایی برای توسعه ناوگان اتوبوسهای برقی خود ارائه کرده است، اما این برنامهها هنوز به طور کامل اجرا نشدهاند.