• امروز : یکشنبه - ۱۵ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 6 October - 2024
5

استمرار هفتگی در ریزش بورس، دلار موتور محرک طلا و سکه

  • کد خبر : 123507
  • 14 آبان 1402 - 21:32
استمرار هفتگی در ریزش بورس، دلار موتور محرک طلا و سکه
یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس، پایگاه خبری یازاکو در گزارش هفتگی خود، روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان را بررسی کرده است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

یازاکو؛ جعفر ساعی‌نیا – برخی از کارشناسان معتقدند که در حال حاضر پول در بازار بورس وجود ندارد و دورنمای بازار مثبت نیست و کاملا دچار حباب منفی شده و این حباب همواره در حال بزرگ شدن است. شاید فروکش کردن جنگ محرکی باشد برای خروج بورس از این وضعیت.

بازار سهام/ استمرار در ریزش بازار بورس

در ساعات پایانی آخرین روز معاملاتی هفته، بورس اوراق بهادار تهران در حالی کار خود را به پایان برد که شاخص کل برای دومین روز متوالی شاهد سقوط بود و با بیش از ۱۰‌ هزار واحد کاهش ارتفاع، در محدوده یک میلیون و ۹۷۰‌ هزار واحد قرار گرفت. همچنین شاخص هم‌وزن نیز شاهد روند نزولی بود و با حدود ۱۰‌ هزار واحد سقوط، در محدوده ۶۶۰‌ هزار واحد قرار گرفت. این اتفاقات در حالی رخ داد که بورس تهران در این روز شاهد خروج پول به میزان ۷۱۸ میلیارد تومان بود و همچنین ارزش معاملات خرد نیز به ۳۴۱۵ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد. برخی از کارشناسان معتقدند که در حال حاضر پول در بازار وجود ندارد و دورنمای بازار مثبت نیست و کاملا دچار حباب منفی شده و این حباب همواره در حال بزرگ شدن است. شاید فروکش کردن جنگ محرکی باشد برای خروج بورس از این وضعیت.

بازار دلار، سکه و طلا/ مطابقت قیمت سکه و طلا با دلار

قیمت دلار در پایان هفته دوم مرداد به ۵۲ هزار و ۱۵۰ تومان رسید تا با افزایش ۶۱۶ تومانی و رشد ۱.۲ درصدی نسبت به روز چهارم آبان، به‌عنوان موتور محرک سکه و طلا عمل کند. قیمت سکه امامی و طلای ۱۸ عیار در پایان معاملات هفته دوم آبان به ترتیب ۱.۶ درصد و ۱.۳ درصد افزایش پیدا کرده که کاملا با نوسان قیمت دلار در بازار آزاد مطابقت دارد. رشد قیمت دلار در هفته گذشته با توجه به التهابات و هیجانات مربوط به وقایع غزه، تا حدودی قابل توجیه و تفسیر است. با این حال، به گفته کارشناسان قیمت دلار در بازار آزاد تنها با اتکا به هیجانات و تحولات سیاسی به‌خصوص وقایع جنگ غزه رشد کرده، چون عملاً بازار آزاد از خریدار و فروشنده خالی است و دلار بدون مشتری باقی مانده است.

بازار طلای جهانی/ افت تب‌وتاب طلای جهانی

پس از اینکه نگرانی‌ها در مورد مناقشه خاورمیانه قیمت دارایی‌های امن را در ماه گذشته به بالای ۲۰۰۰ دلار در هر اونس رساند، طلا ماه نوامبر را با شرایط ملایم‌تری آغاز کرد و سرمایه‌گذاران منتظر تصمیم فدرال رزرو ایالات‌متحده بودند که قرار است منتشر شود.
طلای جهانی در ماه اکتبر جهش ۷.۳ درصدی را ثبت کرد و قیمت‌ها در هفته گذشته به بالاترین سطح پنج ماهه خود یعنی ۲۰۰۹ دلار و ۲۹ سنت رسید. کریستوفر وونگ، مدیر اجرایی و استراتژیست FX در این باره گفت: بازار قیمت‌ها را به بالای ۲۰۰۰ دلار رساند اما دوباره پایین آمد و تلاش کرد دوباره به سمت بالا حرکت کند اما به طور قابل ملاحظه‌ای بالاتر حرکت نکرد که نشان‌دهنده ضعف در بازار است. وی افزود: عامل اصلی بازار، مناقشه خاورمیانه و تشدید تنش با سایر طرف‌های درگیر در جنگ است. بازارها اکنون منتظر نتیجه نشست سیاست پولی فدرال رزرو در اواخر روز هستند و به دنبال آن گزارش ماهانه مشاغل ایالات‌متحده که به زودی منتشر می‌شود. طبق گزارش رویترز، تولیدکنندگان آسیایی در ماه اکتبر با کاهش فعالیت کارخانه‌ها در چین با فشارهای بدتری مواجه شدند که چشم‌انداز بازیابی را برای صادرکنندگان منطقه تحت فشار قرار داده که به دلیل کاهش تقاضای جهانی و قیمت‌های بالاتر است.

بازار اوراق مسکن/ تمایلات افزایشی تسه

در پایان ساعات معاملاتی روز چهارشنبه که آخرین روز معاملاتی در بازار داخلی است، تسه‌ ۰۰۱۱ با افزایش قیمت به کار خود پایان داد. اوراق تسهیلات بانک مسکن که با نماد تسه ۰۰۱۱ در فرابورس ایران عرضه شده و مورد دادوستد قرار می‌گیرد، با بیش از ۱۰۰۰ تومان افزایش قیمت به ازای هر برگ از این اوراق معادل با ۰.۹۹ درصد، قیمت پایانی ۱۰۲ هزار و ۸۰۳ تومان را به ثبت رساند تا تسه ۰۰۱۱ برای دومین روز متوالی در کانال ۱۰۰ هزار تومان باقی بماند. فعالان بازار اجاره مسکن تهران می‌گویند در حالی که انتظار می‌رفت با شروع پاییز شرایط برای مستاجرها بهتر شود، اما شرایط این بازار همچنان ملتهب است و این التهاب در مناطق جنوبی تهران، به دلیل کمتر بودن سطح درآمد خانوارهای مستاجر ساکن در این محله‌ها بیشتر است و این افراد همواره در مقابل تورم اجاره آسیب‌پذیرتر هستند.

بازار نفت/ ثبات قیمت نفت همسو با تثبیت نرخ بهره

پس از اینکه فدرال رزرو در آخرین نشست خود در روز چهارشنبه نرخ بهره را در سطح ۵.۲۵ تا ۵.۵۰ درصد بدون تغییر نگه داشت، افزایش قیمت نفت با افزایش دارایی‌های مالی همراه شد. در عین حال، سرمایه‌گذاران تحولات غرب آسیا را رصد می‌کنند و نمی‌دانند که آیا اختلالی در عرضه نفت به وجود می‌آید یا نه. فعالان بازار منتظر نشست بانک مرکزی انگلستان که امروز برگزار می‌شوند نیز هستند. در اروپا، نرخ تورم ماه اکتبر در منطقه یورو به پایین‌ترین میزان در ۲ سال اخیر رسیده است، آمارهای یورواستات نشان می‌دهد بعید است بانک مرکزی اروپا نرخ بهره را به این زودی افزایش دهد. تحلیلگران بانک جی‌پی‌مورگان برآورد کردند، تقاضا برای نفت در جهان در ماه اکتبر به طور متوسط ۱۰۲.۱ میلیون بشکه در روز است که حدود ۱۰۰ هزار بشکه در روز کمتر از پیش‌بینی قبلی آن‌ها برای ماه جاری است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=123507

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});