• امروز : دوشنبه - ۱۱ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 1 July - 2024
3

ارایه بهترین نوع آجیل توسط پیشکسوتان تبریز از قدیم الایام

  • کد خبر : 128413
  • 02 دی 1402 - 9:30
ارایه بهترین نوع آجیل توسط پیشکسوتان تبریز  از قدیم الایام
یازاکو - بیش از ۲۰ سال است که سبک جدیدی از عرضه آجیل به لحاظ کیفیت و نوع بسته بندی پایه گذاری شده است.

به کزارش پایگاه خبری یازاکو، “میرطاهرباحجب محمدی” با اشاره به تاریخچه وجود آجیل در سفره یلدا گفت: از زمان های قدیم در بین خانواده های ایرانی وجود آجیل در سفره شب یلدا مرسوم بوده است.

وی ادامه داد: اگر چه قبلا بطور یقین در سفره های یلدایی آجیل وجود داشت اما اکنون متاسفانه به دلیل وضعیت اقتصادی حاکم در جامعه آجیل در سفره ها کم رنگ شده است.

فعال حوزه صنف آجیل فروشان تبریز گفت: آجیل مملو ازپروتئین، ویتامین ها، موادمعدنی،وچربی های مفیدبرای قلب است و سیستم ایمنی بدن را افزایش می دهد و اکثر پزشکان به عنوان دارو تجویز میکنند ، شاید فلسفه استفاده از آجیل در شب یلدا نیز همین باشد.

وی در رابطه با آخرین وضعیت قیمت ها تشریح کرد: آجیل عمدتا به دو دسته شور و شیرین تقسیم می شود که آجیل شور چهارمغز متشکل از پسته،مغزبادام، بادام هندی و بادام کاغذی است که بهترین نوع آجیل را تشکیل می‌دهد، این آجیل از حدود ۶۰۰ الی ۹۵۰ هزار تومان بستگی به درجه کیفیتش ، در بازار فروخته می شود که احتمالا زیر ۶۰۰ نیز در بازار عرضه شود اما نه با کیفیت مرغوب

محمدی اضافه کرد: آجیل شیرین شامل پسته، مغز بادام، بادام هندی وبادام کاغذی، مغز فندق، مغز گردو، مویز و کشمش عسگری میباشد که نوع مرغوب آن در حدود ۸۰۰ هزار تومان قیمت دارد، البته این نوع آجیل نیز کیلویی از ۶۰۰ هزار تومان در بازار وجود دارد.

وی ضمن اظهار تاسف از وضعیت بازار آجیل گفت: متاسفانه با یک مشکل همیشگی مواجهیم؛ هر سال قدرت خرید مردم پایین می آید و از این بابت به دو دلیل ناراحتیم هم بخاطر این که فروشمان کمترمیشود و هم بخاطر این که آجیل در سفره های مردم کمرنگ شده است.

محمدی در پاسخ به سوال خبرنگار تبریزمن با تاکید بر این که به جز بادام هندی که آن هم ذاتا محصول کشور ایران نیست و وارداتی است ، برخی از اقلام آجیل و خشکبار محصول استان ما میباشندو آذربایجان در زمینه خشکبار از پتانسیل بالایی برخوردار است، مغزگردو که استفاده می کنیم محصول آذرشهر، بادام محصول ایلخچی ، تخم کدو و آفتابگران خوی ، کشمش فخری مراغه، قیصی ، زرد آلو و آلوچه و آلبالو همه از داخل استان البته در زمینه پسته نیز بیش از ۱۰ سال است که در شهر ایلخچی پسته کاری آغاز شده و اکنون در سطح خوبی تولید و عرضه می شود و به تدریج بهتر از این نیز خواهد شد.

وی با بیان این که با تلاش پیشکسوتان استان ، بهترین نوع آجیل از قدیم الایام در تبریز خرید و عرضه شده است، گفت: آجیلی محمدی هم به نوبه خود تلاش کرده است از ۲۰ سال گذشته تا کنون سبک جدیدی از عرضه این محصولات را به لحاظ کیفیت و نوع بسته بندی پایه گذاری کند.

محمدی ضمن تقدیر از تلاش تمامی فعالان این حوزه با اشاره به این که نهایتا در سال ۱۳۹۵ آجیل بنام تبریز ثبت ملی گردید، تکمیل کرد: فرآوری آجیل در تبریز بصورت سنتی انجام می‌شود و می‌توان گفت آن چه آجیل تبریز را نسبت به سایر استان ها متمایز می‌کند همین فرآوری سنتی آن میباشد.

وی با اشاره فعالیت خود در این حوزه گفت: بیش از ۲۵ سال در این حوزه فعالیت دارم، آجیلی محمدی در سال ۱۲۹۵ توسط مرحوم آقای حاج میرحسین محمدی(پدربزرگ) تاسیس شده است و بعد از ایشان توسط عموهایم و پدر و برادر مرحومم آقای میرامیرمحمدی و بنده ادامه پیدا کرده واکنون بیش از ۱۰۷ سال قدمت دارد.

محمدی سپس به مشکلات صنف آجیل فروشان پرداخت و گفت: در چند سال اخیر مشکل بزرگ ما آجیل فروشان استرس خرید برخی اقلام ضروری مثل بادام هندی، کشمش مویز و مغز فندق بوده است که برخی اصلا تولید داخلی ندارند و برخی کفاف مصرف رانمیدهند و مجوز برای واردات آن ها نیز وجود ندارد!

وی اضافه کرد: این اقلام را دولت بعنوان کالا های لوکس در نظر گرفته و امکان ورود آن به کشور بصورت قانونی میسر نیست، نهایتا این اتفاق باعث می شود که قیمت آجیل نیز گران‌تر شود در حالی که اگر بصورت مجاز امکان واردات به کشور فراهم می شد احتمال کاهش قیمت نیز حتما وجود داشت.

وی ادامه داد: این مسئله در اتحادیه آجیل فروشان نیز مطرح و تلاش هایی صورت گرفته است که نیاز است ادامه دار باشد؛ مسئولان توجیه شان این است که به جای بادام هندی از بادام ایرانی استفاده کنید!

محمدی افزود ، از دیگر مشکلات صنف آجیل فروشان مسئله مالیاتی است؛ در حوزه مالیاتی با مشکل ضریب مالیاتی بالا مواجهیم ، سود ضریب مالیاتی که برای صنف آجیل و خشکبار و عطاران در نظر می گیرند بسیار بالاتر از سود واقعی بوده و لازم است دولت دراین مساله بازنگری کرده و ضریب واقعی را لحاظ کند تا آجیل فروشان و عطاران بتوانند به حیاتشان ادامه دهند.

محمدی خاطر نشان کرد: به هیچ عنوان در آجیل سود خالص ۸ درصد وهمچنین عطاران سود خالص ۱۳ درصد وجود ندارد، چرا که با کسر هزینه ها نمی‌توان این سود را حتی تصور کرد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=128413

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});