• امروز : دوشنبه - ۱۱ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 1 July - 2024
3

فرماندار: سیل خطرناکترین بلای طبیعی مراغه است

  • کد خبر : 128880
  • 06 دی 1402 - 9:15
فرماندار: سیل خطرناکترین بلای طبیعی مراغه است
یازاکو - معاون استاندار آذربایجان‌شرقی و فرماندار مراغه بیان کرد: دولت سیزدهم برای کاهش آثار بلایای طبیعی یک برنامه ملی تدوین کرده که بر اساس برش شهرستانی آن، سیل خطرناکترین بلای طبیعی مراغه است.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو به نقل از ایرنا، «داود اسدیان» بیان کرد: موج سرما، تگرگ، یخبندان، خشکسالی و حوادث ساختمان نیز در رده‌های بعدی بلایای طبیعی این شهرستان قرار دارد.

وی ادامه داد: برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم رودخانه‌های شهرستان ضروری است و مسئولان ذیربط باید اقدامات پیشگیرانه برای کاهش آثار ناشی از وقوع سیل را در دستور کار قرار دهند.

وی با اشاره به اینکه زلزله هشتمین مخاطره مراغه در زمینه بلایای طبیعی به شمار می‌رود، اضافه کرد: کشورمان در کمربند لرزه‌خیز جهان قرار دارد تا جایی که هشت درصد از کل زمین‌لرزه‌ها و ۱۷ درصد از زلزله‌های بزرگ در ایران اتفاق می‌افتد و بر همین اساس باید برای قبل و بعد از وقوع زلزله آمادگی لازم وجود داشته باشد.

فرماندار مراغه با تاکید بر اینکه برای حفظ جان مردم، کارگروه پایش ساختمان‌های ناایمن در شهرستان تشکیل شده، اضافه کرد: کارشناسان این کارگروه به صورت دوره‌ای از مناطق مختلف شهر بازدید می‌کنند تا اقدامات لازم قبل از وقوع زلزله احتمالی از سوی دستگاه‌های دولتی انجام شود.

حمایت دولت از مقاوم سازی مساکن روستایی

فرماندار مراغه با اشاره به اینکه دولت سیزدهم با هدف مقاوم‌سازی مساکن روستایی، سقف تسهیلات را تا ۳۵۰ میلیون تومان افزایش داده است، افزود: مقاوم‌سازی مساکن روستایی این شهرستان به ۵۴ درصد، و بالاتر از میانگین استانی رسیده است.

«اسدیان» با اشاره به اینکه از سال ۱۳۸۴ تاکنون که اعطای تسهیلات بانکی در دستور کار قرار گرفته، ۱۳ هزار و ۴۰۰ روستایی به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند، بیان کرد: میانگین استانی مقاوم‌سازی مساکن روستایی در آذربایجان‌شرقی حدود ۵۰ درصد است و ظرفیت نوسازی مساکن روستایی حتی بیش از هدفگذاری شهرستانی نیز وجود دارد.

وی اعطای تسهیلات مقاوم‌سازی مساکن روستایی را سرمایه‌گذاری برای جلوگیری از بحران در مواقع بروز حوادث غیرمترقبه دانست و افزود: پشتوانه این تسهیلات دولت است و اگر مساکن روستایی مقاوم‌سازی نشود، همین تسهیلات برای جبران خسارت در مواقع بروز حوادث اختصاص داده می‌شود.

به گفته وی آن دسته از روستاییان که از آبان سال جاری به بعد نسبت به تشکیل پرونده مقاوم‌سازی مساکن اقدام کنند، از تسهیلات ۳۵۰ میلیون تومانی با سود پنج درصد بهره‌مند می‌شوند.

فرماندار مراغه با بیان اینکه بنیاد مسکن علاوه بر مقاوم‌سازی مساکن روستایی در احداث مسکن محرومان نیز با سایر نهادها مشارکت می‌کند، افزود: در قالب این طرح علاوه بر اعطای تسهیلات کم‌بهره، ۱۰۰ میلیون تومان بلاعوض نیز به محرومان اعطا می‌شود.

وی در خصوص طرح‌های جدید برای ساخت مسکن در مناطق روستایی نیز بیان کرد: زمین روستاهای حریم شهر که در اختیار بنیاد مسکن قرار دارد، پس از الحاق به این روستاها و در قالب شهرک‌های ویلایی به صورت رایگان در اختیار اهالی قرار گیرد تا مهاجرت معکوس روستاییان در عمل اتفاق بیافتد.

«اسدیان» همچنین به دستورالعمل جوان‌سازی جمعیت نیز اشاره و بیان کرد: روستاییانی که صاحب فرزند سوم شوند و زمین مورد نیاز در روستاهای آنان در اختیار بنیاد مسکن قرار داشته باشد، به این والدین اعطا می‌شود.

دولت برای ساخت مساکن ارزان قیمت عزم جدی دارد

فرماندار مراغه به اجرای طرح‌های نهضت ملی مسکن در چهار نقطه از شهر مراغه اشاره و بیان کرد: پروژه ۵۰۰ واحدی نهضت ملی مسکن در گلشهر دارای ۲.۳ هکتار فضای مسکونی است و ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

«اسدیان» افزود: سایت غدیر هم با حدود ۳۰ هکتار مساحت در پی تفاهم‌نامه بسیج سازندگی استان و اداره‌کل راه و شهرسازی در مرحله خاکبرداری بوده و در مرحله اخذ پیش‌پروانه برای هزار و ۶۸۰ واحد است.

وی این را هم بیان کرد که حدود ۵۰ هکتار از اراضی ملی چسبیده به محدوده شهر هم در مرحله الحاق قرار دارد که با الحاق آن، امکان احداث پنج هزار واحد دیگر در سایت غدیر فراهم می‌شود.

معاون استاندار آذربایجان‌شرقی و فرماندار مراغه ادامه داد: سایت فجر با ۷.۸ هکتار مساحت و با ۹۵۲ واحد در میدان مجلس قرار دارد که به انبوه‌سازی تبدیل می‌شود.

«اسدیان» اضافه کرد: ۴۰۰ واحدی ستاد فرمان حضرت امام (ره) نیز شامل پروژه ۱۶۰ واحدی با پیشرفت فیزیکی ۹۲ درصدی و پروژه ۲۴۰ واحدی با پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصدی است که با هفت هکتار مساحت در پهرآباد قرار دارد.

کاهش اثرات بلایای طبیعی به فرهنگ‌سازی نیاز دارد

معاون استاندار آذربایجان‌شرقی و فرماندار مراغه بیان کرد: کاهش اثرات ناشی از بلایای طبیعی از جمله زلزله به فرهنگ‌سازی نیاز دارد و بر همین اساس امسال زنگ زلزله در تمام مدارس شهرستان واخته شد.

«اسدیان» با تاکید بر اینکه پیشگیری‌های قبل از وقوع حوادث و حفظ آرامش، پناه‌گیری، خودامدادی و دگرامدادی پس از وقوع حوادث باید به اقشار مختلف مردم آموزش داده شود، افزود: احساس مسئولیت مردم و مسئولان در خصوص کاهش آثار ناشی از حوادث غیرمترقبه باید بیش از پیش برانگیخته شود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=128880

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});