به گزارش پایگاه خبری یازاکو، بازسازی ۲۰ دستگاه اوکوموتیو توسط بخش خصوصی برای اولین بار در تبریز انجام شده است این در حالی است که هزینه تمام شده هر دستگاه لوکوموتیو (موتور کشنده واگن های قطار) بازسازی شده حدود ۱.۵ میلیون یورو است که ۲.۵ میلیون یورو پایین تر از قیمت لوکوموتیو نو است.
در مرحله نخست سه دستگاه لوکوموتیو به طور کامل بازسازی و نوسازی شده که هیچ تفاوتی با لوکوموتیوهای جدید ندارد که امروز پنجشنبه در راه آهن تبریز رونمایی شد، و ۱۷ لوکوموتیو دیگر نیز ظرف ۶ ماه نوسازی و بازسازی و وارد شبکه حمل و نقل ریلی خواهد شد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی گفت: اتصال ایستگاه شرق به غرب در توسعه اقتصادی نقش مهمی دارد.
به گزارش یازاکو، جبارعلی ذاکری، روز پنجشنبه در مراسم رونمایی از بازسازی و نوسازی لوکوموتیو توسط بخش خصوصی، با تاکید بر اینکه انتقال انواع بار باید از جاده به ریل منتقل شود، بیان کرد: با تکمیل کریدور شرق به غرب که آذربایجان شرقی در آن نقش بسیار مهم و پررنگی دارد، می توان نسبت به توسعه اقتصادی منطقه گام های محکم تری برداشت.
وی گفت: استان آذربایجان شرقی یکی از استانهای صنعتی کشور است و بیشترین بخش واحدهای صنعتی توسط بخش خصوصی راه اندازی شده است.
فهرست
بعد از انقلاب هیچ کشنده ای وارد ایران نشده است/ جای مقامات ارشدی کشوری خالی است
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو و رییس مجمع نمایندگان شمال غرب کشور در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم گفت: اینکه هیچ مسئولی از تهران در این مراسم حضور ندارد برای ما مایه تاسف است، چون لازم بود مقامات ارشد در این مراسم حاضر شوند و از بخش خصوصی قدردانی کنند.
حجت الاسلام سیدمحمدرضا میرتاج الدینی اهمیت بازسازی و مونتاژ کشنده قطار در تبریز در توسعه صنعت ریلی ایران را حائز اهمیت دانست و افزود: تبریز به علت برخورداری از شرکتهای دانش بنیان و نیروی انسانی ماهر گام های بسیار مهم و تاثیرگذاری در توسعه صنعت ریلی برداشته است.
وی با اشاره به سرعت پنج کیلومتری ناوگان ریلی حمل بار در ایران، این آمار را بسیار تاسف بار و قابل تامل خواند و دلیل آنرا فرسودگی کشنده ها و معطلی در طول خطوط آهن اعلام و اظهار کرد: ۵۰ سال است کشنده ای به ایران وارد نشده است بر این اساس از مدیران شرکت تبریزی به خاطر ورود به این عرصه قدردانی می کنم.
میرتاج الدینی انحصار طلبی را مشکل اصلی توسعه صنایع ریلی برشمرد و ادامه داد: متاسفانه از مدت ها قبل که بخش خصوصی تبریز وارد مونتاژ لوکوموتیو شده است، از سوی محافل مختلف شکایات به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس ارسال شد که جای تاسف فراوان دارد تا بلکه بتوانند انحصار خود را حفظ کنند.
وی حجم فعالیت و اثرگذاری مونتاژ کشنده در تبریز را اندازه یک وزارتخانه دانست و گفت: دولت باید از این فرصت و فعالیت های چشمگیر بخش خصوصی حمایت کامل کند.
کاهش یک هشتم مصرف سوخت توسط صنعت ریلی
سرپرست صنایع ریلی و دریایی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: ناوگان ریلی و گسترش و توسعه صنعت راه آهن کاهش چشمگیر و قابل ملاحظه هزینه و سوخت را در پی دارد که باید در این مسیر اقدامات فوری به انجام برسد.
روح الله ارجمندی، در این مراسم خاطر نشان شد: صنعت ریلی کاهش یک هشتم مصرف سوخت و یک سوم هزینه های جابجایی کالا را در پی دارد که می توان با توسعه این صنعت ضمن کاهش هزینه ها در این زمینه، به توسعه اقتصادی کشور نیز کمک چشمگیری کرد.
ارجمندی با اشاره به تصویب قوانین متنوع و مختلف در حمایت از صنعت ریلی کشور، خواستار توجه و اجرایی شدن ماده ۱۲ قانون مربوط به مسئولیت های اجتماعی وزارت نفت در این زمینه شد و اظهار کرد: متاسفانه با وجود اینکه چندین سال از این مصوبه سپری می شود، اما از سال ۱۳۹۷ تاکنون اجرای این ماده قانونی راکد مانده است.
وی از مجلس شورای اسلامی درخواست کرد تا اجرای این ماده قانونی را جزو مطالبات خود قرار داده و زمینه های توسعه صنعت ریلی کشور با حمایت از بخش خصوصی را فراهم کنند.
ارجمندی با بیان اینکه در حال حاضر صنایع ریلی ایران به بلوغ رسیده و در تولید انواع لوازم و تجهیزات این حوزه مشکلی وجود ندارد، یادآور شد: مشکل اصلی در این زمینه مربوط به بهره برداری است که این چالش با اجرای دقیق ماده ۱۲ می تواند به سرعت رفع شود.
پیشرفت اقتصادی مهمترین مسئله کشور / معادن جایگزین نفت شوند
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز گفت: امروزه پیشرفت اقتصادی مهمترین مسئله کشور است .
حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل هاشم روز پنجشنبه در مراسم رونمایی از بازسازی و نوسازی لوکوموتیو توسط بخش خصوصی، یکی از دلایل اصلی وابستگی اقتصاد ایران به نفت را خیانت های رژیم پهلوی دانست و افزود: متاسفانه سیاست غلط رژیم قبلی و ادامه آن در سال های پس از انقلاب بوده است که باید به هر طریق ممکن از این وضع جدا شویم.
وی اظهار کرد: پیشرفت اقتصادی امروز مهمترین مساله کشور است و در راس همه امور قرار دارد که باید تلاش های وافر برای این منظور توسط دولت، مجلس و بخش خصوصی صورت بگیرد تا ضمن توسعه پایدار، زمینه های لازم و کافی برای اشتغال نیز فراهم شود.
حجت الاسلام آل هاشم با اشاره به فرمایشات و توصیه های رهبری در حوزه اقتصادی، بیان کرد: زمانی که ۱۲ سال پیش مقام رهبری مساله مهم اقصاد مقاومتی را گوشزد کردند باید تمام بخش های کشور وارد کارزار شده و مانع از بروز مشکلات می شدند.
وی تولید داخلی، ترویج فرهنگ استفاده از تولیدات داخلی، همکاری و مساعدت بانک ها با کارمزدهای پایین، مردمی سازی اقتصاد و تلاش های گسترده عمومی را از الزامات اصلی و محوری اقتصاد مقاومتی برشمرد.
آل هاشم با تاکید بر حمایت های لازم و کافی از بخش خصوصی در توسعه کشور، از تلاش ها و اقدامات این بخش در تبریز برای راه اندازی خط مونتاژ کشنده های قطار قدردانی کرد.