• امروز : چهارشنبه - ۱۳ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 3 July - 2024
4

موفقیت های طرح های زیست محیطی نیازمند همراهی مردم است

  • کد خبر : 130747
  • 26 دی 1402 - 11:30
موفقیت های طرح های زیست محیطی نیازمند همراهی مردم است
یازاکو - امروزه یکی از مهم ترین مسائلی که جوامع با آن مواجه هستند، مدیریت پسماند است. با رشد تکنولوژی انواعی جدید از زباله تولید می شود که مدیریت آنها به شیوه های پیچیده تری نیازمند است.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو، با توجه به اینکه مدیریت پسماند شهری یکی از مهمترین و پر چالش ترین مسایل شهری است و اجرای اصول مدیریت پسماند، مدیریت و نظارت شهرداری ها و  جلب مشارکت مردم در اجرای برنامه های مدیریت پسماند خصوصا امر بازیافت ، ارتباط سازمان ها و دستگاه های اجرایی و آموزش و فرهنگ سازی توسط شهرداری ها امر ی  ضروری است.

بازیافت زباله یکی از فرآیند های مدیریت پسماند شهری توسط شهرداری ها است و شهرداری کلانشهر تبریز اخیرا با راه اندازی سامانه ” بهروب ”  به صورت آنلاین نسبت به جمع آوری زباله های خشک اقدام نموده است.

در راستای ترویج و فرهنگ سازی و استفاده مناسب از این سامانه خبرنگار یاز اکو گفت و گویی با شهردار تبریز، مدیر عامل سازمان پسماند شهرداری تبریز و چند تن از شهروندان تبریزی انجام داده است مشروح گفت و گو در ذیل آمده است: یعقوب هوشیار، شهردار تبریز معتقد است: موفقیت طرح های زیست محیطی در حوزه ی جمع آوری پسماند رابطه ی مستقیمی با مشارکت و همراهی شهروندان دارد.

وی در خصوص کارکرد این سامانه بیان کرد: رسانه های محلی، مدارس، دانشگاه ها و ادارات نقش حائز اهمیتی در ترویج و فرهنگ سازی این امر مهم دارند.

حبیبه هراتی، مدیر عامل پسماند شهرداری تبریز در خصوص سامانه جمع آوری هوشمند پسماند خشک ” بهروب ” گفت: این سامانه روش جدید تفکیک از مبدا پسماند خانگی است که بر اساس آن شهروندان می توانند با نصب این اپلیکیشن در گوشی های همراه خود اقدام به تفکیک و فروش پسماند خشک خانگی بکنند.

وی ادامه داد: شهروندان با نصب این اپلیکیشن  می توانند با تعیین روز، ساعت و آدرس محل تحویل، به راحتی   پسماند خشک و قابل بازیافت خود را تحویل دهند و در مقابل اعتبار دریافت کنند.

مدیر عامل پسماند در خصوص نرخ مصوب برای هر کیلو از پسماند خشک بیان کرد: قیمت پسماند های خشک همچون کاغذ، پلاستیک، فلز و … در اپلیکیشن مشخص شده است و قیمت هر یک  متفاوت است .

وی تاکید کرد: با موسسات خیریه تسکین و شیرخوارگاه احسان تفاهم نامه ای امضا کردیم که بر اساس آن شهروندان می توانند در صورت تمایل بهای پسماند خشک خود را به این موسسات واریز نمایند.

 همچنین وی ادامه داد: تفاهم نامه ای نیز با آموزش و پرورش استان در حال انعقاد است تا از این طریق فروش پسماند خشک منبع درآمدی برای مدارس دولتی شهر باشد .

وی افزود : بنا بر تاکید شهردار تبریز، پسماند خشک جمع آوری شده از مدارس به سه برابر قیمت خریداری خواهد شد .

ر.پ شهروند تبریزی در خصوص اجرای طرح سامانه بهروب گفت: همیشه زباله های تر و خشک را از هم جدا می کردم و چون در سطح شهر مکان خاصی برای قراردادن زباله های خشک نبود و همیشه عذاب می کشیدم و قبل از اینکه این سامانه را بشناسم زباله هایم را در کنار باکس های زباله قرار میدادم تا افرادی که به عنوان زباله گرد در سطح شهر هستند بتوانند به راحتی پسماند خشک را بردارند. اما بعد از شناخت و نصب این سامانه به راحتی با تعیین ساعت و زمان مشخص توسط خودم و با مکان یابی دقیق ادرس شخصی بر روی نقشه،  پسماند های خشک خود را تحویل مامور بهروب می دهم.

وی ادامه داد: نقطه ی جالب این سامانه این است که با ایجاد کیف پول الکترونیکی به راحتی می توانم قبض هایم را پرداخت کنم و این برای من خیلی دلچسب است.

الف.پ بانوی خانه داری است که به محیط زیست اهمیت زیادی می دهد و می گوید همیشه در تلاش هستم زباله ی کمتری تولید کنم اما با همه ی تلاش هایم به هر حال زباله تولید می شود ولی همیشه تمام اعضای خانواده ما  تفکیک زباله را به نحو احسن انجام می دهند، به طوری که در آشپزخانه و حتی اتاق هایمان چند عدد سطل زباله برای تفکیک زباله های خشک و تر قرار داده ایم .

او می گوید بعد از شناختن بهروب به راحتی  برای تحویل گرفتن پسماندهای خشک خانه ام اقدام می کنم و این در حالی است که هیچ زمانی فکر نمی کردم بتوانم از زباله هایم پولی دریافت کنم و به افراد نیازمند کمک کنم یا پول قبض  هایم را پرداخت نمایم

بنابراین، در این روش، ضمن مدیریت اصولی پسماندهای بازیافتی، هم مبلغی، ولو ناچیز، در اختیار شهروندان قرار می گیرد و هم امکان کمک به نیازمندان فراهم می­شود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=130747

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});