• امروز : یکشنبه - ۱۱ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 1 September - 2024
5

کریدور میانی؛ تقویت همکاری آسیای مرکزی و اتحادیه اروپا

  • کد خبر : 133822
  • 24 بهمن 1402 - 12:45
کریدور میانی؛ تقویت همکاری آسیای مرکزی و اتحادیه اروپا
 یازاکو - کریدور ترانس خزر که به عنوان پایدارترین گزینه فعلی شناخته می شود، جنوب قزاقستان را در بر می گیرد و مسیری استراتژیک برای افزایش اتصال بین اروپا و آسیای مرکزی ارائه می دهد.

به گزارش واحد ترجمه پایگاه خبری یازاکو به نقل از دیلی صباح، در وضعیت ارتباط جهانی در حال تکامل، کریدور ترانس خزر به عنوان یک پروژه زیرساختی متحول کننده در مرکز توجه قرار  گرفته است  که آسیای مرکزی را به صورت استراتژیک به تحادیه اروپا مرتبط می کند. در هسته مرکزی آن  ترانس خزر (CTCN) قرار دارد که نه تنها به عنوان مجرای تجارت بلکه به عنوان یک کاتالیزور برای تغییر شکل پویایی های اقتصادی طراحی شده است.

اهمیت اتصال کریدور میانی، به ویژه کریدور ترانس خزر که آسیای مرکزی و اتحادیه اروپا را به هم متصل می کند ، با پتانسیل آن برای تغییر شکل پویایی منطقه ای و تقویت توسعه اقتصادی تاکید می شود

کریدور ترانس خزر (CTCN) که به عنوان پایدارترین گزینه شناخته شده است، جنوب قزاقستان را در بر می گیرد و مسیری استراتژیک برای افزایش ارتباط بین اروپا و آسیای مرکزی ارائه می دهد.

این کریدور که برای تسهیل ترانزیت در ۱۵ روز یا کمتر پیش بینی شده است، گواهی بر تعهد سیاسی و عملیاتی اتحادیه اروپا برای تقویت روابط با منطقه آسیای مرکزی از طریق ابتکار دروازه جهانی است.

 اتحادیه اروپا قصد دارد با ارسال یک سیگنال روشن از تعهد، اجرای سرمایه گذاری های هماهنگ در امتداد کریدور حمل و نقل ترانس خزر را آغاز کند. این شامل بسیج سرمایه‌گذاران برای پروژه‌های مشخص با زمان‌بندی واقعی و تعهدات مالی است.

نویدی برای توسعه پایدار منطقه ای؟!

مزایای پیش بینی شده فراتر از مزایای اقتصادی است و شامل بهبود هماهنگی منطقه ای، اتصال بین مراکز اقتصادی، روش های ساده تر عبور از مرزها، برنامه ریزی بلندمدت و ملاحظات زیست محیطی می شود.

این کریدور با عبور از مراکز عمده جمعیت و تولید  در تمام پنج کشور آسیای مرکزی، نوید توسعه اقتصادی پایدار را برای کل منطقه دارد.

این ابتکار بر اقدامات مشخص برای کاهش هزینه‌های مبادله و افزایش کارایی عملیاتی تمرکز دارد. دیجیتالی‌سازی اسناد حمل‌ونقل، بهبود قابلیت همکاری، مشارکت‌های دولتی و خصوصی، تسهیل تجارت، آزادسازی بازار و تخصیص بودجه برای نگهداری دارایی‌ها به‌عنوان مداخلات کلیدی اتصال نرم شناسایی شده‌اند.

علاوه بر این، اهمیت این کریدور با همسویی آن با استراتژی دروازه جهانی اتحادیه اروپا و استراتژی اتحادیه اروپا در آسیای مرکزی تاکید می شود. هدف رویکرد جامع تضمین پایداری، رقابت و کارایی عملیاتی CTCN است. نیازهای سرمایه‌گذاری زیرساختی اولویت‌دار شناسایی‌شده، مجموعاً ۱۸٫۵ میلیارد یورو (۱۹٫۹ میلیارد دلار)، جنبه‌های ضروری مانند بازسازی شبکه راه‌آهن و جاده‌ای، توسعه انبارهای نورد، افزایش ظرفیت بندر و بهبود نقاط عبور مرزی را پوشش می‌دهد.

در پیش‌بینی آینده، افزایش بالقوه در حجم کانتینر ترانزیت در CTCN نشان‌دهنده تأثیر تغییرپذیر این سرمایه‌گذاری‌ها است. در صورت اجرا، این کریدور می تواند شاهد افزایش قابل توجهی در ترافیک کانتینری باشد، رشد اقتصادی را تقویت کند و تجارت روان تر بین آسیای مرکزی و اتحادیه اروپا را تسهیل کند.

در اصل، اهمیت اتصال کریدور میانی، به ویژه کریدور ترانس خزر، نه تنها در زیرساخت های فیزیکی بلکه در نقش آن به عنوان کاتالیزور برای توسعه منطقه ای، همکاری اقتصادی، و تحقق اهداف مشترک بین آسیای مرکزی و اتحادیه اروپا نهفته است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=133822

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});