• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
11

ردیابی علت اصلی افت امروز شاخص / اظهارات رئیس جمهور بورس را بدتر کرد!

  • کد خبر : 1362
  • 06 بهمن 1399 - 9:48
ردیابی علت اصلی افت امروز شاخص / اظهارات رئیس جمهور بورس را بدتر کرد!
کاهش ریسک سیاسی، انتظار برای ارزانی بیشتر قیمت دلار و اظهارات رئیس جمهور درباره ثبات بورس سه اتفاق مهم پیش از شروع بازار سهام امروز بوده است. شاید این عوامل در کاهش شاخص بورس امروز نقشی داشته باشند.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از تجارت نیوز، کاهش ریسک سیاسی، انتظار برای ارزانی بیشتر قیمت دلار و اظهارات رئیس جمهور درباره ثبات بورس سه اتفاق مهم پیش از شروع بازار سهام امروز بوده است. شاید این عوامل در کاهش شاخص بورس امروز نقشی داشته باشند.

انتظار برای بهبود روابط خارجی ایران در دوره فعالیت رئیس جمهور جدید آمریکا، سفر وزیر خارجه ایران به باکو و انتظار برای کاهش اختلافات داخلی سیاسی همزمان با ایام دهه فجر هرکدام به نوعی ریسک سیاسی بازارها را کاهش داده است.

محمد جواد ظریف پیش از سفر به آذربایجان در مصاحبه‌ای درباره اوضاع سیاسی داخلی نیز گفته است: واقعا دلم نمی‌خواهد که باعث اختلاف در کشور شوم، چون احساس می‌کنم بیش از هر زمان دیگر، کشور نیازمند اجماع است. (روزنامه اطلاعات)

همزمان با این جنس اخبار سیاسی از نظر اقتصادی نیز انتظار برای کاهش التهاب در بازار ارز افزایش یافته است. روز گذشته رئیس کل بانک مرکزی گفته است: در هفته اخیر به طور متوسط روزانه بیش از ۱۵۰ میلیون دلار درسامانه نیما عرضه انجام گرفته است؛ هر چند واردکنندگان محترم شاید در انتظار کاهش بیشتری در نرخ ارز، با احتیاط خرید می‌کنند.

اما در کنار این انتظارات کاهش قیمت دلار به دلیل عوامل سیاسی و اقتصادی که می‌تواند به روند نزولی بورس دامن بزند، از اخبار مهم دیگر سخنرانی روز گذشته رئیس جمهور درباره بورس است.

حسن روحانی، رئیس جمهور روز گذشته گفته است: کشور در شرایط فعلی نیازمند آرامش و ثبات در فضای کسب و کار و اقتصاد به ویژه بازار سرمایه است و نباید با اظهارات نسنجیده، غیرمنطقی، شتابزده و بدون پشتوانه علمی و صرفا با اهداف کوتاه مدت سیاسی موجبات صدمه و لطمه به اعتماد و آرامش مردم و فعالان اقتصادی را فراهم کرد.

این اظهارات روحانی درحالیست که پیش از این نیز بازار سهام واکنش‌های مثبتی به سخنان او نداشته است. به همین دلیل از نگاه برخی جدای از انتظار برای ارزانی دلار، اظهارات مجدد روحانی نیز نه‌تنها کمکی به وضعیت فعلی بازار سهام نکرده بلکه اوضاع را همچنان به مانند قبل برای سهامداران به تصویر کشیده است. آیا این روند بورس ممکن است در کوتاه‌مدت تغییری کند؟

تا لحظه ثبت این گزارش شاخص بورس بیش از ۱۰ هزار واحد یعنی حدود یک درصد افت داشته است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=1362

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});