• امروز : یکشنبه - ۱۱ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 1 September - 2024
4
دیلی صباح گزارش داد:

۱۰ حقیقت جالب در مورد ماه رمضان در ترکیه

  • کد خبر : 137204
  • 23 اسفند 1402 - 21:11
۱۰ حقیقت جالب در مورد ماه رمضان در ترکیه
یازاکو - ماه مبارک رمضان یکی از شگفت انگیزترین زمان های سال برای حضور در ترکیه است. از فضای معنوی گرفته تا افزایش اعمال خیریه و تمرکز بر ارزش های اخلاقی و انسانی، این ماه فرصت مناسبی برای شناخت فرهنگ محلی ترکیه است.

به گزارش واحدترجمه پایگاه خبری یازاکو به نقل از دیلی صباح ماه رمضان در ترکیه، مانند بسیاری دیگر از کشورهای عمدتا مسلمان، زمان مهم و ویژه ای است. به مدت ۳۰ روز، بسیاری از آنها از طلوع تا غروب آفتاب روزه می گیرند که بزرگترین روزه عمومی در جهان است. این زمان برای مسلمانان مقدس است و روزه نیز نوعی تجدید روحی محسوب می شود. اگر به ترکیه سفر کردید و چه روزه بگیرید یا نه، حقایق جالبی وجود دارد که باید در این مقدس ترین ماه ها از آنها آگاه باشید.

شلیک توپ برای افطار

در برخی از نقاط ترکیه، به طور سنتی یک توپ شلیک می شود تا به نشانه آغاز افطار باشد، به عنوان مثال، در استانبول، ممکن است در یک مراسم سنتی، یک توپ در سلطان احمد شلیک شود. سر و صدا می تواند برای کسانی که از این سنت بی اطلاع نیستند کاملاً تکان دهنده باشد و بنابراین از قبل هشدار داده می شود که ممکن است در نزدیکی غروب خورشید صدای انفجار بزرگی را بشنوید.

طبل نوازان ماه رمضان

در برخی از شهرهای ترکیه، سنتی شامل حضور طبل نوازان ماه رمضان وجود دارد، این طبل‌زنان که به «sahur davulcuları» معروف هستند، قبل از طلوع خورشید در خیابان‌ها می گردند و بر طبل می‌کوبند تا مردم را برای سحر، غذای پیش از سحر از خواب بیدار کنند. گاهی وقت ها ممکن است آنها خانه به خانه بروند تا برای خدمات خود انعام دریافت کنند، که این هم یک عرف است.

پید تازه

در ماه مبارک رمضان نان مسطح مخصوصی به نام «رمضان پیدیسی» توسط نانوایی ها تهیه می شود. این نان مخصوص مورد علاقه اکثر ترک‌ها، در اواخر بعدازظهر پخته و عرضه می شود.
غذاهای خاص

غذاهای سنتی ترکی در ماه رمضان در مرکز توجه قرار می گیرند. غذای مخصوص افطار اغلب شامل خرما، زیتون، سوپ و پیده است که همراه با غذای خورش مانند سبزیجات یا گوشت است. دسرهای سنتی مانند باقلوا و گولاچ نیز در این زمان محبوب هستند. سوپرمارکت‌ها جعبه‌های ویژه ماه رمضان خواهند داشت که مواد اصلی یا ادویه‌ها را برای بسیاری از این غذاها فراهم می‌کند.

مراسم افطاری عمومی

شهرداری‌ها، سازمان‌ها، مشاغل و حتی افراد مختلف مراسم افطاری عمومی بزرگی را برگزار می‌کنند، جایی که مردم برای افطار دور هم جمع می‌شوند. این رویدادها اغلب در میادین عمومی یا پارک ها برگزار می شود و حس اجتماع و اتحاد را ترویج می کند.

چراغ های سلطان احمد

منطقه تاریخی سلطان احمد در استانبول در طول ماه با چراغ های ویژه ماه رمضان تزئین شده است. اطراف مسجد آبی و مسجد جامع ایاصوفیه به زیبایی نورانی شده و فضایی جشنی معنوی را ایجاد می کند

جشن های شبانه

در شهرهای مختلف، به ویژه استانبول، شب ها در ماه رمضان با مراسم و جشن های خاص زنده می شود. فضاهای عمومی، مساجد و بازارها اغلب به زیبایی نورانی می شوند و ممکن است در طول ماه رویدادهای فرهنگی و مذهبی برگزار شود. بسیاری از مردم روزه دار دوست دارند بعد از افطار قدم بزنند و به همین دلیل مناطق پیاده‌روی شلوغ‌تر از حد معمول خواهند بود و برخی مغازه‌ها و بازارها دیرتر تعطیل می‌ شوند.

نمایش عروسکی سایه

نمایش عروسکی سایه “Hacivat و Karagöz” ترکیه قبلاً در محوطه کاخ اجرا می شد و در رویدادهایی که در ماه رمضان در امپراتوری عثمانی برگزار می شد، نمایش داده می شد. در حالی که این گونه کارهای هنری تا حد زیادی کاهش یافته است، در این ماه می توان آن را با بازگشت به زمان عثمانی در رویدادهای ویژه ماه رمضان که مخصوص کودکان است، احیا کرد.

مجموعه های تلویزیونی و ویژه برنامه ها

کانال‌های تلویزیونی در ترکیه اغلب برنامه‌های خود را در ماه رمضان طوری تنظیم می‌کنند که شامل نمایش‌های مذهبی، نمایش‌های ویژه و برنامه‌های فرهنگی متناسب با روح ماه باشد. این برنامه ها بینندگان زیادی را به خود جلب می کند.

تغییرات حمل و نقل

در مورد حمل و نقل و تردد در ماه رمضان یک قانون اساسی وجود دارد و آن این است که تمام تلاش خود را بکنید تا قبل ازنزدیکی به زمان افطار به مقصد خود رسیده باشید.
در استانبول، افطار تقریباً ساعت ۱۹:۱۵ است، در حالی که در آنکارا به دلیل زمان تعیین شده توسط حرکت ماه، ساعت حدوداً ۱۹ است. در حالی که ساعت منتهی به افطار زمان بسیار شلوغی برای حمل و نقل و ترافیک خواهد بود، زمانی که افطار شروع شود برعکس خواهد بود و ناگهان خیابان ها ساکت می شود. خدمات حمل و نقل عمومی در ماه رمضان افزایش می یابد، متروی استانبول نیز تا ساعت ۱ بامداد به کار ادامه می دهد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=137204

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});