• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
9
گمانه‌زنی‌های یاز اکو در مورد رد و تایید صلاحیت‌های شورای ششم شهر تبریز

حذف اصلاح‌طلبان، اعضای پیشین شورا و مدیران شهرداری/حضور پررنگ روحانیان

  • کد خبر : 13870
  • 18 اردیبهشت 1400 - 13:00
حذف اصلاح‌طلبان، اعضای پیشین شورا و مدیران شهرداری/حضور پررنگ روحانیان
شهرام دبیری تنها چهره‌ی شاخص انتخاباتی رد صلاحیت شده نیست و در این میان اسامی دیگری همچون فریدون بابایی‌اقدم، غلامحسین مسعودی ریحان، کریم صادق‌زاده، رحیم شهرتی‌فر، مرتضی آبدار، اسماعیل چمنی، احتشام حاجی‌پور، علی راستی، فرهاد روشنی، حمید شاهوردی، علیرضا رنجی‌پور، کریم حسین‌زاده دلیر، بهروز خاماچی و... هم دیده می‌شود. چهره‌هایی که احتمالا پس از اعتراض به هیات نظارت بر انتخابات استان بار دیگر شانس خود را برای ورود به عرصه انتخابات امتحان می‌کنند.

یاز اکو؛ سارا رئوف – هر اندازه به موعد برگزاری انتخابات شوراهای شهر و روستا نزدیک می‌شویم، تب و تاب حرف و حدیث‌ها هم بیشتر شده و جو آرام و مسکوت انتخاباتی، اندکی رمق می‌گیرد.

بعد از شوک اخبار روزهای گذشته مبنی بر رد صلاحیت‌های گسترده‌ی داوطلبان شرکت در ششمین دوره‌ی انتخابات شوراها در تبریز، انگار ورق برگشت و بسیاری از معادلات بهم خورد و در این میان تائید صلاحیت تنها سه عضو از ۹ عضو شورای پنجم حکایت از انتخاباتی با حال و هوایی تازه دارد.

با وجود اینکه هیچ اخبار رسمی در این خصوص منتشر نشده ولی شنیده‌های درِگوشی از رد صلاحیت ۶ عضو شورای پنجم خبر می‌دهد که در این میان نام رئیس شورای فعلی هم دیده می‌شد. هر چند از ساعاتی پیش اخباری غیر موثق می‌گوید بالاخره شهرام دبیری موفق به دریافت صلاحیت خود شده ولی هنوز هیچ منبع رسمی این موضوع را اعلام نکرده است.

این در حالی است که همین اخبار ضد و تقیض هم چهره‌ی همیشه موجه پدرخوانده‌ی شورای شهر تبریز را خدشه دار کرده و شاید اعتماد و اقبال عمومی نسبت به وی را کاهش دهد. درِگوشی‌های انتخاباتی تا این لحظه اما از موفقیت دبیری برای دریافت صلاحیت خود جهت وارد شدن به کارزار انتخاباتی خبر می‌دهد.

قطار اسامی ردصلاحیت شده‌ی اعضای پیشین شورا و مدیران شهرداری

ولی شهرام دبیری تنها چهره‌ی شاخص انتخاباتی رد صلاحیت شده نیست و در این میان اسامی دیگری همچون فریدون بابایی‌اقدم، غلامحسین مسعودی ریحان، کریم صادق‌زاده، رحیم شهرتی‌فر، مرتضی آبدار، اسماعیل چمنی، احتشام حاجی‌پور، علی راستی، فرهاد روشنی، حمید شاهوردی، علیرضا رنجی‌پور، کریم حسین‌زاده دلیر، بهروز خاماچی و… هم دیده می‌شود. چهره‌هایی که احتمالا پس از اعتراض به هیات نظارت بر انتخابات استان بار دیگر شانس خود را برای ورود به عرصه انتخابات امتحان می‌کنند.

رد صلاحیت گسترده‌ی اصلاح طلبان در تبریز

اگر مهمترین شاخصه‌ی شورای پنجم تبریز، غلبه‌ی لیست امید اصلاح‌طلبان و اقبال مردم برای به کرسی نشاندن اعضای این لیست بر مسند شورای شهر بود، گویا شورای ششم کمتر جایی برای نامزدهای جبهه اصلاحات در نظر گرفته است.

رد صلاحیت چهره‌های نزدیک به این جریان همچون رحیم شهرتی‌فر، فردین الهیاری، لیلا حاتمی، نازیلا آصفی، کریم صادق‌زاده و… گواهی بر پایان دوره‌ی سکان‌داری اصلاح طلبان در مسند پارلمان شهری است.

روحانیان به کرسی‌های شورای شهر باز می‌گردند؟

هر چند در شوراهای چهارم و پنجم هیچ یک از کاندیداهای قشر روحانیت موفق به راهیابی به شورا نشده بود ولی حالا انتخابات شورای ششم چند نامزد مهم و قوی از این قشر را به خود اختصاص داده است.

همان روزها که رسول برگی رئیس سابق شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی آذربایجان‌شرقی در دوران سکان‌داری خود در این مجموعه فعالیت‌های گسترده و اظهارنظرهای مختلف در هر زمینه‌ای را به نمایش می گذاشت، باید گمان آن می‌رفت که او سودای ورود به عرصه‌ی بزرگتری را دارد.

همین سودا باعث استعفای او و ثبت‌نام در انتخابات شورا شد. رسول برگی از چهره‌هایی است که در کنار حجت الاسلام محمود هادی و سید کاظم زعفرانچی می‌توانند نماینده‌ای از جامعه‌ی روحانیت در شورای ششم باشند.

زنان؛ جایگاهی تشریفاتی یا یک کرسی خالی؟

حالی چند سالی است هیچ انتخاباتی بدون کاندیدایی از سوی زنان و لیست با نام یک زن بسته نمی‌شود. انگار آقایان در رودربایستی‌های مرسوم و برای نشان دادن ذهن ترقی‌خواهانه‌ی خود، جایی هم برای زنان باز کرده باشند. اگر لیست امید در سال ۹۶ با حضور سونیا اندیش بسته شد، این بار هم نام چند زن مطرح در بین لیست‌های انتخاباتی شنیده می‌شود.

حکیمه غفوری، آرزو مبصر، وحیده برنون، شبنم خداخواه و چند تن دیگر مهمترین و نام‌آشناترین چهره‌های زن در بین کاندیداهای انتخابات ششمین دوره شورای شهر تبریز هستند. گمانه‌زنی‌ها ولی از رقابت جدی بین خانم‌ها غفوری، مبصر و برنون خبر می‌دهند.

حالا حدود چهل روز تا برگزاری انتخابات باقی مانده و شاید تازه از این پس باید منتظر داغ شدن کارزارهای انتخاباتی باشیم. تجربه و تاریخ نشان داده در بیشتر موارد، آرای مردمی غیر قابل پیش‌بینی بوده و در لحظه‌ی آخر بسیاری ازگمانه‌زنی‌ها با کوچکترین اتفاقی بهم خورده و برگی جدید رو خواهد شد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=13870

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});