پلتفرم X200 سایپا که در سال ۱۳۸۹ با تیبا معرفی شد، به پایهٔ اصلی محصولات این شرکت تبدیل شد و طی سالهای بعد سایپا محصولات مختلفی را بر اساس این پلتفرم به بازار فرستاد که این رویه همچنان ادامه دارد.
جدیدترین خودرویی که بر اساس پلتفرم X200 ساخته شده و به بازار آمده، اطلس است. از سوی دیگر، کوییک هم سالها است به پایهٔ همین پلتفرم در بازار حضور دارد و سایپا با استفاده از انواع و اقسام حروف انگلیسی، هفتهای یک تیپ جدید به تیپهای آن اضافه میکند! جدیدترین تیپ کوییک که به بازار آمده GX نام دارد و با قیمتی نزدیک به اطلس به فروش میرسد. به همین دلیل، در ادامه به مقایسه این دو خودرو که باطن یکسان و ظاهر متفاوتی دارند خواهیم پرداخت.
فهرست
معرفی خودروها
به گزارش یازاکو به نقل از پدال، کوییک در سال ۱۳۹۵ بهعنوان نسخهٔ فیسلیفت و کراس تیبا ۲ معرفی شد و به لطف طراحی نسبتاً مناسب و البته بازار انحصاری، به یکی از پرفروشترین محصولات سایپا تبدیل شد. همانطور که اشاره شد، طی سالها سایپا تیپهای مختلفی از کوییک را ارائه کرد و تعداد تیپهای مختلف این خودرو آنقدر زیاد شده که کاملاً گیجکننده است.
درهرحال، ما در اینجا با جدیدترین تیپ کوییک یعنی GX کار داریم. کوییک GX درواقع همان کوییک S است که به پیشرانهٔ ارتقاءیافتهٔ M15 GSI مجهز شده است. کوییک GX خود در چهار تیپ مختلف شامل GX-L (لو آپشن)، GX-H (فول آپشن)، GXR-L (دورنگ لو آپشن) و GXR-H (دورنگ فول آپشن) ارائه میشود!
از سوی دیگر، اطلس هم فیسلیفت دیگری روی کوییک یا در اصل همان تیبا ۲ است که اولین بار در شهریور ۱۴۰۱ در نمایشگاه تحول صنعت خودرو دیده شد و بهتازگی تحویل اولین نمونههای آن به خریداران آغاز شده است.
اطلس هم قرار است در چهار تیپ ارائه شود که شامل دو تیپ دستی لو آپشن و فول آپشن و دو تیپ اتوماتیک لو آپشن و فول آپشن خواهد بود اما در حال حاضر فقط اطلس G به بازار عرضه شده است که تیپ دستی فول آپشن محسوب میشود.
طراحی بیرونی
همانطور که اشاره شد، هردوی این خودروها بر اساس تیبا ۲ ساخته شدهاند و بنابراین ساختاری کاملاً قدیمی دارند که ریشههای آن به پراید بازمیگردد. بااینحال، سایپا سعی کرده با فیسلیفتهای متعدد، این پلتفرم کهنه را بروزتر جلوه دهد.
کوییک زمانی که در اواسط دههٔ ۹۰ شمسی به بازار آمد، توانست ظاهری بهمراتب بهتر از تیبا را ارائه کند و به لطف ریلهای روی سقف، روکشهای پلاستیکی دهانهٔ گلگیرها و کمی ارتفاع بیشتر از زمین، نمایی کراس مانند به خود گرفت.
در کوییک S نیز سایپا با جلوپنجره و سپر جدیدی با خطوط مشکیرنگی که از زیر چراغها به قاب مه شکنها کشیده شده، فیسلیفتی جزئی روی این خودرو انجام داد و همان طراحی را در کوییک GX هم میبینیم. در عقب اما شاهد همان طراحی اولیهٔ کوییک هستیم. درمجموع، کوییک هرچند هنوز هم طراحی قابلقبولی دارد اما به دلیل فراوانی در خیابانها، کاملاً تکراری شده است.
در اطلس، جلو عقب کوییک بهطور کامل از نو طراحی شده و نمایی بهمراتب مدرنتر را به نمایش گذاشته است. در قسمت جلو شاهد دماغهای با جلوپنجرهٔ ششضلعی و چراغهای کشیده هستیم که از فورد کا پلاس الهام گرفتهاند.
در عقب هم با چراغها و سپر جدید، شاهد کپیبرداری واضعی از روی رنو کپچر هستیم. علیرغم این الگوبرداریها از خودروهای مختلف و همینطور دست نخوردن پروفیل جانبی که همچنان با تیبا ۲ یکسان است، پکیج کلی طراحی اطلس قابلقبول و هماهنگ از آب درآمده است؛ بنابراین، در این قسمت باید اطلس را برتر از کوییک دانست. همچنین ازآنجاییکه اطلس خودروی جدیدی است، کمتر در خیابانها دیده میشود و تا مدتها تازگی خواهد داشت.
داخل
سایپا زمانی که کوییک را معرفی کرد، از داشبورد جدیدی که برای ساینا طراحی شده بود در آن استفاده کرد. این داشبورد هرچند نمای بهتری نسبت به تیبا داشت اما تماماً از پلاستیک سیاه بیکیفیت ساخته شده و طراحی آن هماکنون کاملاً قدیمی شده است.
البته در کوییک S و GX غربیلک فرمان D شکل جدیدی ارائه شده که قبلاً در کوییک اتوماتیک دیده بودیم و بسیار بهتر از غربیلک قدیمی کوییک است. علاوه بر این، برای نسخهٔ فول آپشن کوییک GX که با نام GX-H یا High شناخته میشود هم پانل میانی داشبورد جدیدی طراحی شده که با دریچههای تهویهٔ دایرهای و نمایشگر ایستاده در بالا کمی نمای بهتری به داشبورد قدیمی و پلاستیکی کوییک بخشیده اما این تیپ هنوز به بازار عرضه نشده و تیپ لو آپشن یا GX-L نیز با همان داشبورد قدیمی ارائه میشود.
در اطلس اما سایپا اقدام به طراحی داشبورد کاملاً جدیدی کرده است که بسیار بهتر و بروزتر از کوییک به نظر میرسد. هرچند غربیلک فرمان و پانل کنترل تهویه همچنان با کوییک مشترک است اما این داشبورد جدید به لطف تریم دورنگ مشکی و کرم و دریچههای تهویهٔ دایرهای با حلقهٔ کرومی، نمای بروز و قابلقبولی برای خودرویی در این کلاس دارد.
البته هنوز هم خبری از ارتقاء کیفیت نیست و همچنان همهچیز از پلاستیک ساخته شده اما همین پلاستیکها لااقل با کمی سلیقه کار شدهاند؛ بنابراین، در داخل هم برتری کاملاً با اطلس است. البته تفاوتهای دو خودرو صرفاً در طراحی داشبورد و رو دریها خلاصه میشود و غیر این، کابین اطلس و کوییک از لحاظ فضای سرنشینان کاملاً باهم یکسان است.
تجهیزات و امکانات
در تیپ لو آپشن یا GX-L کوییک امکاناتی مثل دو ایربگ، دیلایت، چراغهای خودکار، سیستم پایش باد تایرها، نشانگر تعویض دنده، چراغ مشایعت، آینههای جانبی برقی، سنسور پارک عقب و سیستمهای اجباری کنترل کشش و کنترل پایداری ارائه میشود که پیشرفتی جزئی را نسبت به کوییکهای قبلی نشان میدهد.
در تیپ GX-H اما علاوه بر این موارد، دکمههای کنترلی روی غربیلک فرمان، صندلیهای چرمی، نمایشگر لمسی ۷ اینچی، دوربین دید عقب، شیشههای دودی و رینگ آلومینیومی هم ارائه میشود اما همانطور که گفته شد، این تیپ هنوز به بازار عرضه نشده است.
داخل کوییک GX-H
اطلس G بهعنوان تیپ فول آپشن دستی از امکانات قابلقبولی بهره میبرد. در این خودرو علاوه بر امکاناتی که برای کوییک GX-L ذکر کردیم، نمایشگر ۷ اینچی، دوربین دید عقب، دکمههای کنترلی روی غربیلک فرمان، صندلیهای چرمی، آینههای جانبی تاشو برقی با گرمکن، آنتن کوسهای، تریم داخلی دورنگ، سانروف و شیشههای دودی هم ارائه میشود؛ بنابراین، اطلس G از لحاظ امکانات شرایط بهتری حتی نسبت به کوییک GX-H دارد.
پیشرانه
اطلس و کوییک GX هردو از نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ پیشرانهٔ M15 استفاده میکنند که با نام GSI شناخته میشود. این پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر که سالها است در انواع مختلف تیبا، ساینا و کوییک دیدهایم، هرچند همچنان هشت سوپاپ است اما با تغییراتی مثل تجهیز به سیستم زمانبندی متغیر سوپاپها و هدرز، حالا خروجی کمی بالاتری برابر با ۹۰ اسب بخار قدرت و ۱۳۷ نیوتن متر تولید میکند.
همچنین گفته شده این موتور گشتاور بیشتری را در دورهای پایینتر ارائه میکند. بااینحال، بهبودهای موتور M15 GSI از پشت فرمان خیلی محسوس نیست و اطلس و کوییک GX همچنان همان تجربهٔ رانندگی تیبا را ارائه میکنند که با مشکلاتی مثل لرزش و سروصدای موتور همراه است. انتقال نیرو هم توسط همان گیربکس پنج سرعتهٔ دستی قبلی صورت میگیرد و فعلاً خبری از نسخهٔ اتوماتیک برای هیچکدام از این دو مدل نیست.
نتیجهگیری
قیمت کارخانهای اطلس G و کوییک GX بسیار به هم نزدیک است بهگونهای که اطلس هماکنون با قیمت ۴۰۵ میلیون تومان به فروش میرسد درحالیکه قیمت کوییک GX-L برابر با ۳۶۸ میلیون و GXR-L (دورنگ) ۳۸۰ میلیون تومان است. در بازار اما شرایط متفاوت است و دو خودرو اختلاف قیمت بسیار زیادی باهم دارند.
در حال حاضر اطلس در بازار با قیمتی در حدود ۵۸۰ میلیون تومان خریدوفروش میشود درحالیکه کوییک GX-L بسته به تیپ بین ۴۵۰ تا ۴۶۵ میلیون تومان قیمت دارد. این یعنی اطلس در بازار حدود ۱۳۰ میلیون تومان گرانتر است که اختلاف قابلتوجهی محسوب میشود آنهم درحالیکه پلتفرم، ساختار و قوای محرکهٔ یکسانی با کوییک دارد؛ بنابراین، بهعنوان نتیجهگیری باید گفت با توجه به قیمت بازار، کوییک GX-L ارزش خرید بالاتری دارد اما اگر از ظاهر تکراری آن خسته شدهاید و خواهان کابین زیباتر و تجهیزات بیشتری هستید، با توجه به اینکه قیمت محصولات ایرانخودرو مثل پژو ۲۰۷ سر به فلک کشیده، انتخابی جز اطلس نخواهید داشت.
مقایسه مشخصات فنی
اطلس G | کوییک GX-L | |
پیشرانه | ۴ سیلندر M15 GSI | |
حجم موتور | ۱۵۰۰ سیسی | |
سوپاپ | ۸ | |
قدرت | ۹۰ اسب بخار | |
گشتاور | ۱۳۷ نیوتن متر | |
گیربکس | ۵ سرعته دستی | |
محور محرک | جلو | |
مصرف سوخت | ۶.۸ لیتر | |
طول | ۴,۰۲۰ میلیمتر | ۴,۰۰۵ میلیمتر |
عرض | ۱,۶۸۵ میلیمتر | ۱,۶۷۸ میلیمتر |
ارتفاع | ۱۵۴۰ میلیمتر | ۱,۵۳۲ میلیمتر |
فاصله محوری | ۲,۴۱۰ میلیمتر | ۲,۴۱۰ میلیمتر |
حجم صندوق بار | ۲۸۵ لیتر | ۲۲۵ لیتر |
قیمت کارخانه | ۴۰۵ میلیون تومان | ۳۶۸ میلیون تومان |
قیمت بازار | ۵۸۰ میلیون تومان | ۴۵۰ میلیون تومان |