• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
8
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی:

کوچک بودن زمین‌های زراعی بزرگ‌‎ترین تهدید برای کشاورزی است

  • کد خبر : 11620
  • 30 فروردین 1400 - 11:45
کوچک بودن زمین‌های زراعی بزرگ‌‎ترین تهدید برای کشاورزی است
یاز اکو - رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: تمام فرآیندها و برنامه‌ریزی‌های بخش کشاورزی برای تولید محصول، باید مهندسی شده و علمی باشد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از مهر، اکبر فتحی در حاشیه بازدید از یک مرکز خدمات کشاورزی غیردولتی در روستای تازه کند شهرستان تبریز در نشستی ضمن بررسی مسائل و مشکلات مراکز خدماتی کشاورزی غیردولتی، به یکی از دغدغه‌های اساسی بخش کشاورزی در کل کشور اشاره کرد و اظهار داشت: کوچک بودن قطعات کشاورزی به دلیل ناآگاهی برخی کشاورزان در نظام بهره برداری مشکلات زیادی ایجاد می‌کند که البته این می‌تواند به خاطر سن بالا و نبود انگیزه برای کسب علم در کشاورزان باشد که نظام بهره برداری باید با سرمایه گذاری روی جوانان و آموزش و تشویق به تحصیل، علم کشاورزان را افزایش دهد.

وی افزود: قطعات کوچک زمین‌های کشاورزی جوانان را برای کسب درآمد راغب نمی‌کند و آنها را به شغل‌هایی غیر از کشاورزی و به شهرهای غریب می‌کشاند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه علم باید در تولید خود را نشان دهد افزود: تمام فرآیندها و برنامه‌ریزی‌های بخش کشاورزی برای تولید محصول باید مهندسی شده و علمی باشد و تا قبل از آن میزان بهره‌وری خیلی کمتر خواهد بود.

وی تاکید کرد: کشاورزان می‌دانند که دیگر روش‌ها و اصول کشاورزی سنتی جوابگوی نیازهای جامعه نبوده و میزان بهره‌وری کمتری نسبت به کشاورزی مدرن دارد، با این حال به دلیل یک شکاف بین کشاورزان و کارشناسان بخش کشاورزی، این مشکل حل نشده است.

فتحی گفت: برای اینکه فرآیندها از حالت سنتی به مدرن و صنعتی تبدیل شود باید علم و دانش وارد زمین‌های کشاورزی شود و این زمانی اتفاق می‌افتد که کارشناس کشاورزی در کنار کشاورز باشد و توصیه‌هایش در زمین کشاورزی اجرایی شود.

وی افزود: باید این اطمینان به کشاورز داده شود که کارشناس برای افزایش تولید محصول و بالا بردن کیفیت آن در زمین‌های کشاورزی حضور پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه مراکز خدمات دولتی به دلیل مسائل دولتی و قوانین و مقررات اداری محدود کننده، امکان انجام بیشتر پروژه‌های فنی را ندارد گفت: در مراکز خدمات غیردولتی کشاورزی امکان انجام انواع پروژه‌ها مقدور بوده و می‌تواند به مراکز دولتی هم کمک حال بوده و الگو بدهد و از این طریق و با استفاده از روش‌های بهینه میزان تولید محصول را افزایش داد.

فتحی همچنین بر حمایت و تقویت مراکز خدمات کشاورزی غیردولتی تاکید کرد و افزود: به دلیل کاهش میزان دسترسی به منابع و به تبع آن کاهش عملکرد مراکز خدماتی دولتی، این مراکز در آینده با خلأ مواجه شده و عملاً کارآیی چندانی نخواهند داشت.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان در ارتباط با تقویت مراکز غیردولتی توسط حوزه‌های مختلف بخش کشاورزی دولتی گفت: باید اکثر کارها مثل سنددار کردن زمین‌های کشاورزی، پلاک کوبی، صدور مجوز برای پروانه تأسیس و … که قابلیت واگذاری به مراکز غیردولتی دارند، با کمترین بروکراسی دولتی به این مراکز تحویل داده شود چرا که این اقدامات می‌تواند ارتباط بین کشاورزان و مراکز دولتی را افزایش دهد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=11620

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});