• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
12

پیش بینی دلار ۳۰ هزارتومانی درسال ۱۴۰۰

  • کد خبر : 1412
  • 06 بهمن 1399 - 18:48
پیش بینی دلار ۳۰ هزارتومانی درسال ۱۴۰۰
قیمت هردلار امریکا در بازار آزاد ایران یکی از مهمترین پرسش های ایرانیان در بهمن امسال است و برای همه اهمیت دارد بدانند قیمت هردلار در شروع سال 1400 چقدر است. در حالی که روند کاهنده دلار در روزهای گذشته تثبیت و بر مدار صعودی قرارگرفت اقتصاددانان پیش بینی های گوناگون دارند.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو، با وجود بحث‌ها و مجادلات متعدد بر سر تعیین نرخ دلار در سال آینده فرمول کشف نرخ ارز هنوز شناسایی نشده است. مقامات دولتی با دل بستن به آینده درخشان اقتصادی به واسطه روی کار آمدن رییس جمهور جدید آمریکا به کشف نرخ ارز زیر ۱۵ هزار تومان دل خوش کرده‌اند. نمایندگان مجلس اما بر این باورند که قیمت ۱۷ هزار تومانی باید به عنوان نرخ واحد دلار در سال آینده معرفی و حتی جایگزین دلار ۴۲۰۰ تومانی شود. در میانه گپ و گفت‌های ارزی بهارستان و پاستور، رییس مجلس می‌گوید: «نرخ ارز محصول سیاست‌های ما در کف بازار است و ما آنقدر نادان نیستیم که نرخ ارز را تعیین کنیم.» فارغ از ‌اندیشه‌های سیاست‌ورزی مقامات و گره زدن مسائل اقتصادی به تحولات سیاسی، تحلیلگران دست به تعیین کف و سقف قیمتی دلار در سال آینده زده‌اند. آنان می‌گویند بازار در شرایط کنونی کشش دلار کمتر از ۲۰ هزار تومان را ندارد و هر گونه قیمت‌گذاری با نرخ‌هایی پایین‌تر از این نشانه حضور سیاست‌های دستوری است. در عین حال تصمیمات مد نظر مجلس در حوزه نرخ ارز می‌تواند نتیجه عکس داشته باشد و انتظارات قیمتی بازار را افزایشی کند. به این ترتیب صحبت‌های رییس مجلس این مفهوم را می‌رساند که افزایش قیمت دلار در بازار ارز بعد از جایگزینی دلار ترجیحی با دلار ۱۷ هزار تومانی نتیجه مستقیم سیاست‌های بازار خواهد بود نه بهارستان.

در حالی که برخی اقتصاددانان از جمله تیموررحمانی که همکار رییس بانک مرکزی در دانشگاه تهران و نزدیک به اوست تحلیل کرده است کف قیمت دلار نمی تواند از ۲۰ هزار تومان کمتر شود اما صمصامی استاد اقتصاد دانشکده اقتصاد شهید بهشتی که در دوره ای کوتاه در دوران احمدی نژاد سرپرست وزارت اقتصاد شد باور دارد دلار می تواند به راحتی تا ۳۰هزار تومان افزایش یابد. او باوردارد دلار ۴۲۰۰ تومانی یک تله است و اگر مجلس با دلار ۱۷۵۰۰ تومانی به عنوان کف قیمت دلار شروع کند دلار به آسانی تا ۳۰ هزار تومان می رسد.

منبع: ساعت ۲۴

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=1412

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});