• امروز : شنبه - ۶ مرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
4

حفظ حیات تالاب قوری گل، نیازمند لوله گذاری کانال آبرسانی است

  • کد خبر : 144520
  • 10 خرداد 1403 - 19:00
حفظ حیات تالاب قوری گل، نیازمند لوله گذاری کانال آبرسانی است
یازاکو - معاون برنامه ریزی آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی گفت: لوله‌گذاری کانال آبرسانی، تنها راه انتقال آب پایدار به تالاب قوری گل و حفظ حیات این تالاب است.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو، مجتبی جلیل زاده روز پنجشنبه در جلسه کمیته محلی مدیریت حوضه آبریز تالاب بین المللی قوری گل، اظهار کرد: برای لوله‌گذاری این مسیر به طول ۱۳ کیلومتر، حدود ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است که باید در قالب طرح های ملی و اعتبارات ملی گنجانده شود.

فرماندار بستان‌آباد نیز در این جلسه با بیان اینکه یکی از آسیب‌های موجود در منطقه که حیات تالاب را تهدید می‌کند، ساخت و سازها و چاه‌های غیرمجاز در محدوده تالاب است، افزود: با اجرای طرح مقابله با چاه‌های غیرمجاز در این منطقه، از ابتدای سالجاری و با همکاری دستگاه قضایی و فرماندهی انتظامی شهرستان، بیش از ۲۰ حلقه چاه غیرمجاز شناسایی و هشت حلقه مسدود شد.

غلامرضا توری ادامه داد: سال گذشته نیز بیش از ۸۰ مورد ساخت و ساز غیرمجاز در این منطقه تخریب و حدود ۶۰ هکتار از اراضی زراعی با جدیت دستگاه قضایی شهرستان آزادسازی شد.

به گفته وی، از ابتدای امسال هم برای بیش از ۵۰ مورد ساخت و ساز غیرمجاز اخطاریه صادر شد و در نوبت قلع و قمع قرار گرفت.

فرماندار بستان آباد با اشاره به وضعیت مناسب آبگیری تالاب در فصل آبی اخیر گفت: در سال آبی جاری که از مهرماه سال گذشته آغاز شده تاکنون بیش از ۲۷۹ میلی‌متر بارندگی در حوضه آبریز تالاب ثبت شده است.

وی افزود: البته در منطقه تالاب قوری گل میزان بارش‌ها کمتر بود اما روان آب‌ها و آبی که با همکاری کشاورزان منطقه از طریق کانال صبرلو چای به تالاب وارد شده وضعیت مناسبی داشته و در حال حاضر حدود ۷۵۰ هزار مترمکعب آب در تالاب وجود دارد.
توری اضافه کرد: وضعیت فعلی هر چند بهتر از سال‌های قبل است اما همچنان شکننده بوده و حیات تالاب در ماه‌های پیش رو در معرض تهدید است و خطر خشک شدن تالاب همچنان برای این تالاب بین المللی وجود دارد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=144520

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});