• امروز : سه شنبه - ۲۹ خرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 18 June - 2024
1

رکود سنگین بازارها در هفته اول خرداد ماه

  • کد خبر : 144712
  • 13 خرداد 1403 - 10:21
رکود سنگین بازارها در هفته اول خرداد ماه
یازاکو - بازار سهام این هفته شاهد یکی از سنگین‌ترین رکود‌های معاملاتی اخیر بوده است. همچنین، در هفته‌ی اول خرداد ماه تلاش سیاست‌گذار برای مهار قیمت سبب شد میزان رشد قیمت در بسیاری از بازارها اندک باشد.

یازاکو، جعفر ساعی نیا_ یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس، پایگاه خبری یازاکو در گزارش هفتگی خود، روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان را بررسی کرده است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام/ افت معاملات بازار بورس

بازار سهام این هفته شاهد یکی از سنگین‌ترین رکود‌های معاملاتی اخیر بوده است. افت ارزش معاملات خرد تا کف سطح ۲ همتی در کنار تداوم نوسان این معیار در سطح ۲ همتی در شش روز معاملاتی اخیر موجب شده تا متوسط ارزش معاملات خرد این هفته تا ۲ هزار و ۵۱۴ میلیارد تومان افت کند. تراز شاخص کل بورس تهران نیز در اولین روز معاملاتی این هفته سطح حمایتی ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی را از دست داد اما در روند معاملاتی دو روز انتهای هفته اندکی به سمت سطح از دست رفته حرکت کرد.

بورس تهران هفته دوم خرداد ماه را با سطح مقاومتی ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی شاخص کل و سطح حمایتی ۶۸۰ هزار واحدی شاخص هم‌وزن آغاز خواهد کرد. درگذشت رئیس جمهور و همراهانشان در سانحه هوایی و انتظار بازار برای انتخابات پیش‌رو را می‌توان دلیل اصلی افت شدید ارزش معاملات بازار سهام دانست. بورس تهران در یک ماهه اخیر شرایط سختی را برای نوسان‌گیران رقم زده است.

حتی روند صعودی معاملات دو روز اخیر نیز با این سطح از ارزش معاملات خرد نمی‌تواند شاخص کل را برای صعودی قابل توجه همراهی کند. با این اوصاف احتمال افزایش ارزش معاملات خرد در هفته پیش‌رو با افزایش اندک تراز شاخص‌های سهامی وجود دارد ولی امکان تداوم معاملات در زیر سطح ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی شاخص کل نیز در صورت تشدید عرضه سهام و خروج جریان پول حقیقی وجود دارد. در صورتی که ارزش معاملات خرد بازار سهام در روند رکودی خود باقی بماند؛ احتمال بهبود شرایط شاخص‌های سهامی بسیار کاهش می‌یابد. روند عرضه و تقاضای روز شنبه می‌تواند شدت روند صعودی بازار سهام را مشخص کند اما همچنان در جریان یک روند رکودی معاملاتی در بورس تهران هستیم.

بازار ارز/ تلاش سیاست‌گذار برای مهار قیمت دلار

در هفته‌ی اول خرداد ماه تلاش سیاست‌گذار برای مهار قیمت سبب شد میزان رشد قیمت در بسیاری از بازارها اندک باشد. دلار که بالاخره پس از مدت‌ها از کانال شصت هزار تومان دل کنده است، در هفته‌ای که گذشت قیمت دلار با افزایش هزار و ۵۰ تومانی نسبت به هفته گذشته به کار خود پایان داد و بازدهی مثبت ۱.۸۲ درصدی داشت و با این پیشروی اندک در کانال پنجاه هزار تومان، در محدوده قیمتی ۵۸ هزار تومان ایستاد. رشد قیمت دلار در هفته گذشته در حدود هزار تومان گزارش شده است. بر این اساس به نظر می‌رسد رصد سیاست‌گذار مانع از افزایش دوباره قیمت‌ها در بازار باشد و کارشناسان نوسان محدود را در همین محدوده را برای دلار در هفته پیش رو، پیش بینی می‌کنند.

در هفته اخیر موضوع مذاکرات ایران و آمریکا در عمان و صدور یا عدم صدور قطعنامه‌ای علیه ایران در نشست پیش روی شورای حکام، مورد توجه معامله‌گران قرار داشت. بسیاری معتقدند در هفته‌های پیش رو شعارهای کاندیداها و شانس آنها برای کسب رای مردم بالاترین تاثیرات را بر بازار ارز به جا خواهد گذاشت. تحلیلگران اقتصادی با اشاره به سیاست‌های کلان دولت مبنی بر مهار تورم معتقدند سیاست‌گذار درصدد است با تزریق منابع به بازار ارز قیمت اسکناس دلار را در محدوده معاملاتی فعلی تثبیت کند.

بازار سکه و طلا/ بازدهی اندک سکه و طلا

در هفته اخیر قیمت طلا و سکه با افزایش بازدهی کمتر از دو درصدی به کار خود پایان داد و سکه امامی در منطقه قیمتی ۴۰ میلیون تومانی تثبیت کرد. معامله‌گران روند تقاضا در روزهای ابتدایی خرداد را برخلاف اردیبهشت افزایشی عنوان کردند. به نظر می‌رسد این رشد تقاضا با بازگشایی بازارها در روز شنبه پنجم خرداد مرتبط بود. بازار طلا بعد از نزدیک به یک ماه اعتراض به سامانه جامع تجارت کار خود را از سر گرفت و همین موضوع انباشت تقاضای روزهای گذشته را وارد بازار کرد.

هر چند شنیده‌های حاکی است نهاد تصمیم‌گیر برای اجرای سامانه جامع تجارت به طلافروشان فشار وارد کرده و فعالان این بازار می‌گویندد احتمال چالش مجدد بر سر اجرای آن در هفته آتی وجود دارد. در حالی که هفته دوم خرداد نیمه تعطیل است و به نظر می‌رسد بازار ارز نیز در انتظار نتیجه نشست شورای حکام خواهد نشست نباید انتظار نوسانات شدید قیمت طلا و سکه را در هفته آتی داشته باشیم. قیمت سکه پنجشنبه ۱۰ خرداد با کاهش ۲۰۰ هزار تومانی روی رقم ۴۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی بسته شد.

سکه‌ بهار با کاهش ۴۰۰ هزار تومانی با رقم ۳۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی ایستاد. قیمت طلا روز پنجشنبه کاهشی شد. هر مثقال طلای ۱۸ عیار با کاهش ۱۰۰ هزار تومانی با رقم ۱۴ میلیون و ۵۹۴ هزار تومانی معامله شد.

بازار طلای جهانی/ افزایش قیمت طلای جهانی

انتظار کاهش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا در سال جاری میلادی قیمت طلا را برای چهارمین ماه پیاپی افزایش داده است. قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۶۷ درصد کاهش به ۲۳۲۷ دلار و ۳۳ سنت رسید. قیمت معاملات آتی طلا در بازار کامکس نیویورک هم با یک کاهش ۰.۸۷ درصدی به ۲۳۴۵ دلار و ۸۰ سنت رسیده است.

اما قیمت طلا ۱.۸ درصد طی یک ماه گذشته افزایش داشته است‌. طلا در بیستم ماه مه به رکورد ۲۴۴۹ دلار و ۸۹ سنت رسیده بود. اطلاعات اقتصادی آمریکا نشان داد شاخص هزینه‌کرد مصرف شخصی در این کشور در ماه آوریل ۰.۳ درصد افزایش یافته که طبق پیش بینی اقتصاددان‌ها بوده است. بدین ترتیب نرخ تورم در ۱۲ ماه منتهی به ماه مارس ۲.۷ درصد ارزیابی می‌شود. برخی مقامات فدرال رزرو اعلام کرده‌اند چندین ماه تورم پایین لازم است تا بانک مرکزی برای کاهش نرخ بهره متقاعد شود.

با توجه به گزارش وزارت اقتصاد آمریکا که حاکی از روند کاهش تورم به سمت هدف ۲ درصد بانک مرکزی است، حالا تاجران بیش از پیش احتمال می‌دهند نرخ بهره در ماه سپتامبر پایین بیاید. لری لوگان رئیس بانک فدرال رزرو دالاس در روز پنجشنبه گفت تورم رو به هدف ۲ درصد بانک مرکزی پیش می‌رود اما هنوز برای پایین آوردن نرخ بهره زود است. با اینکه همواره از طلا به عنوان یک پشتوانه ایمن در زمان تورم بالا یاد می‌شود، اما افزایش نرخ بهره هزینه نگهداری طلا به عنوان یک سرمایه غیر سودده را بالا برده و تمایل برای خرید آن را کاهش می‌دهد. در میان سایر فلزات گرانبها، قیمت نقره با ۳.۴۷ درصد کاهش به ۳۰ دلار و ۴۴ سنت رسید و پلاتین با یک افزایش ۰.۸۸ درصدی ۱۰۳۸ دلار و ۴۵ سنت معامله شد.

بازار نفت/ افت قیمت نفت

قیمت نفت در شرایطی که سرمایه‌گذاران منتظر نتیجه اجلاس اوپک پلاس در روز یکشنبه هستند کاهش یافته است. تولیدکنندگان اوپک پلاس قرار است در مورد ادامه طرح کاهش تولید خود تصمیم‌گیری کنند. به نقل از رویترز، قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۷۷ سنت معادل ۰.۹۴ درصد کاهش و ۸۱ دلار و ۱۱ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با ۹۲ سنت معادل ۱.۱۸ درصد کاهش ۷۶ دلار و ۹۹ سنت معامله می‌شود. نفت برنت ۰.۶ درصد و نفت آمریکا ۱ درصد طی یک هفته گذشته کاهش قیمت داشتند. بازارها منتظر اجلاس اوپک پلاس در روز یکشنبه هستند.

برخی منابع خبر داده‌اند این گروه بر روی یک قرارداد پیچیده کار می‌کند که طبق آن بخشی از کاهش تولید نفت در ۲۰۲۵ ادامه می‌یابد. عربستان در آخرین لحظات برنامه این اجلاس را تغییر داده و از وزرای کشورهای عضو خواسته شخصاً در ریاض حاضر شوند. اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد تولید نفت خام این کشور در ماه مارس به بالاترین رقم از ابتدای سال جاری میلادی رسیده است. این در حالیست که عرضه سوخت که شاخصی برای ارزیابی تقاضاست ۰.۴ درصد کاهش یافته و به ۱۹.۹ میلیون بشکه در روز رسیده است. بازار نفت در هفته‌های اخیر تحت فشار خبر احتمال ادامه نرخ بالای بهره در آمریکا قرار داشته است. بالا رفتن دوباره نرخ بهره تقاضا برای نفت را محدود می‌کند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=144712

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});