• امروز : سه شنبه - ۲۹ خرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 18 June - 2024
1

تداوم رکود در بازارهای معاملاتی

  • کد خبر : 145249
  • 19 خرداد 1403 - 21:13
تداوم رکود در بازارهای معاملاتی
روند عرضه و تقاضای روز شنبه می‌تواند شدت روند صعودی بازار سهام را مشخص کند اما همچنان در جریان یک روند رکودی معاملاتی در بورس تهران هستیم که توان فتح سطح مقاومتی را ندارد.

یازاکو؛ جعفر ساعی‌نیا – یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس، پایگاه خبری یازاکو در گزارش هفتگی خود، روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان را بررسی کرده است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام/ ناتوانی بازار بورس در عبور از قله‌ها

بورس تهران در جریان معاملات هفته‌ی گذشته، افزایش ۱۳ درصدی متوسط ارزش معاملات خرد و خروج جریان پول حقیقی از سهام مواجه بود. در هفته گذشته تراز شاخص کل ۲۲ صدم درصد کاهش داشت و تراز شاخص هم‌وزن بورس تهران نیز ۹۱ صدم درصد پایین‌‌تر از سطح انتهایی هفته گذشته ایستاد. تراز شاخص کل بورس تهران در انتهای هفته قبل ۲ میلیون و ۸۶ هزار و ۸۴ واحد بسته شد و در روز انتهایی هفته دوم خرداد ماه تا سطح ۲ میلیون و ۸۱ هزار و ۵۲۶ واحدی کاهش داشت. شاخص کل هم‌وزن بورس تهران نیز در این هفته در تراز ۶۷۹ هزار و ۲۱۹ واحدی ایستاد. بازار سهام هفته دوم خرداد ماه را در شرایطی مشابه هفته اول خرداد سپری کرد. در این هفته ارزش معاملات خرد دو روز را در سطح ۲ همتی و یک روز در سطح ۳ همتی قرار داشت. رکود معاملاتی سنگین این روز‌ها به نظر می‌رسد تداوم داشته باشد و خروج پول حقیقی که در شش هفته معاملاتی گذشته برآیند منفی داشته است، تداوم یابد. بازار سهام در حال حاضر با چالش‌های متعددی روبرو است که می‌توان نگرانی‌ها بابت تأمین برق صنایع در تابستان را نیز به آن اضافه کرد. بورس تهران در این هفته یک بار دیگر به مصاف سطح مقاومتی ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی می‌رود تا تکلیف این سطح بعد از دو هفته مشخص شود. روند عرضه و تقاضای روز شنبه می‌تواند شدت روند صعودی بازار سهام را مشخص کند اما همچنان در جریان یک روند رکودی معاملاتی در بورس تهران هستیم که توان فتح سطح مقاومتی را ندارد.

بازار ارز/ نوسان محدود قیمت دلار

قیمت دلار در هفته دوم خرداد در روندی رنج معامله شد و نوسان محدودی داشت. هفته نیمه‌تعطیلی که طی آن، سایه سیاست‌گذار همچنان بر بازار ارز گسترده شده بود، بیشتر انتظاری بود تا فعال و پررونق. معامله‌گران در انتظار نتیجه نشست شورای حکام بودند و در نهایت نیز این شورا قطعنامه‌ای علیه برنامه اتمی ایران صادر کرد؛ قطعنامه‌ای که می‌تواند سیگنال افزایشی به بازار ارز ارسال کند. به همین دلیل باید دید بازارساز در روز شنبه چه برنامه‌ای برای مهار قیمت دلار دارد؟ قیمت دلار در هفته دوم خرداد که بازار‌ها تنها چهار روز از در آن فعال بودند، در روند رنج قرار داشت. معامله‌گران حضور بازارساز را با وجود نیمه‌تعطیل بودن بازار‌ها قوی اعلام کردند. دلار در هفته اخیر در کانال هشت و ۹ کریدور پنجم نوسان داشت و در نهایت در پله‌های بالایی کانال هشتم از کریدور پنجم بسته شد. به اعتقاد فعالان بازار‌های مالی صرفا صدور قطعنامه برای بازار‌ها اهمیت ندارد و واکنش ایران به این قطعنامه مهم است. این در حالی است که رئیس سازمان انرژی اتمی طی روز‌های گذشته اعلام کرده بود، در صورت اعمال فشار سیاسی یا صدور قطعنامه علیه جمهوری اسلامی ایران در شورای حکام، تهران عکس‌العمل نشان خواهد داد. با توجه به تلاش و ارزپاشی سیاست‌گذار برای مهار قیمت دلار و انتخابات پیش رو، به نظر می‌رسد بازارساز همچنان با افزایش عرضه، قیمت را کنترل خواهد کرد. معامله‌گران، حضور بازارساز را در بازار ارز همچنان قوی می‌دانند. کارشناسان اقتصادی معتقدند سیاست‌گذار توانسته به واسطه کنترل نقدینگی، افزایش‌های نرخ بهره، سیاست‌های سرکوب نرخ ارز و فروش بالاتر نفت، موفق به کنترل بازار ارز شود. آن‌ها برای روز‌های آینده، دلار را در محدوده‌های قیمتی فعلی پیش‌بینی کردند.

بازار سکه و طلا/ ثبات قیمت سکه و طلا

بررسی یک هفته اخیر بازار سکه و طلا نشان می‌دهد که علیرغم ثبات نسبی قیمت طلا در بازارهای جهانی در طول هفته اما نوسان یکباره‌ی آن در روزهای پایانی، همچنان تاثیری بر بازار داخل نداشته و ثبات نسبی نرخ ارز در داخل، سبب شده است که سکه و طلا نیز هفته‌ی آرامی را پشت سر بگذارد و سکه در شگفت‌انگیزی تمام، بدون تغییر (نسبت به ابتدای هفته) هفته را به پایان برساند. براساس آخرین معاملات روز پنجشنبه هر قطعه سکه تمام طرح جدید تغییر قیمتی نسبت به بهای آن در ابتدای هفته نداشته ‌و با ۴۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان هفته را به پایان رساند؛ اما سکه تمام طرح قدیم در پایان هفته ۳۷ میلیون و ۸۰۰ هزار بود که به نسبت ابتدای هفته، ۲۰۰ هزار تومان افزایش هفتگی داشت.

نیم سکه با ۲۰۰ هزار تومان افزایش هفتگی به ۲۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و ربع سکه با ۱۰۰ هزار تومان افزایش به ۱۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان در آخرین معاملات هفته، رسیدند. سکه‌های یک گرمی بانک مرکزی نیز بدون تغییر نسبت به ابتدای هفته، هفت میلیون تومان دادوستد شد. با توجه به افزایش ۳۳ دلاری اونس جهانی، قیمت هر مثقال طلای آب شده (۱۷ عیار) با ۱۸۰ هزار تومان افزایش به ۱۴ میلیون و ۶۳۰ هزار تومان رسید و هر گرم طلای ۱۸ عیار با ۴۲ هزار تومان افزایش هفتگی، سه میلیون و ۳۷۷ هزار تومان به ازای هر گرم مبنای معاملات طلا قرار گرفت. حباب سکه باتوجه به تعادل عرضه و تقاضا در بازار، در این هفته تغییری نداشت؛ قیمت هر قطعه سکه در حال حاضر هفت میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، دارای حباب است.

بازار طلای جهانی/ افت قیمت طلا

قیمت طلا در روز جمعه ۲/۵ درصد کاهش یافت.
پس از اینکه داده‌ها نشان داد بانک مرکزی چین خرید طلا را در ماه می پس از ۱۸ ماه خرید متوالی متوقف کرده است، قیمت طلا با افت مواجه شد. بانک خلق چین (PBOC) برای اولین بار از اکتبر ۲۰۲۲ به حجم ذخایر استراتژیک خود اضافه نکرد. ذخایر طلا در پایان ماه می نسبت به ماه آوریل بدون تغییر بود. بازارها به داده‌های حقوق و دستمزد غیرکشاورزی ایالات متحده نگاه می‌کنند که روز جمعه منتشر شد. گزارش قوی‌تر از پیش‌بینی‌شده مشاغل آمریکا که انتظارات برای کاهش نرخ بهره آمریکا را در سال جاری کاهش داد. وزارت کار روز جمعه گزارش داد که اقتصاد ایالات متحده در ماه گذشته ۲۷۲ هزار شغل ایجاد کرد و نرخ بیکاری از ۳.۹ درصد به ۴ درصد افزایش یافت. این داده‌ها به مراتب بیشتر از انتظارات اقتصاددانان برای ایجاد ۲۸۰ هزار شغل و نرخ بیکاری ۳.۹ درصدی بود. فدرال رزرو، در نبرد خود برای کاهش تورم، به دنبال کاهش آهسته اما پیوسته در بازار کار است. با این حال، داده های روز جمعه دقیقا خلاف این را نشان داد. گزارش مشاغل روز جمعه بسیار مبهم‌تر از آن چیزی بود که همه انتظار داشتند. دایان سوانک، اقتصاددان ارشد KPMG به CNN گفت: “خبر خوب این است که ما شاهد انفجار در لیست حقوق و دستمزدها بودیم. خبر بد افزایش بیکاری با افزایش دستمزدها است.”

بازار نفت/ افت بهای نفت در سومین هفته متوالی

بهای نفت در بازار جهانی طی روزهای اخیر فراز و فرودهای فراوانی را تجربه کرده است. مسئله عرضه و تقاضا در کنار مسائل سیاسی در جهان دو عامل مهم تاثیر گذار بر بهای طلای سیاه به حساب می‌آیند. به گزارش خبرگزاری رویترز، بهای نفت در معاملات روز جمعه بازار انرژی شاهد کاهش دوباره بود تا بدین ترتیب بازار برای سومین هفته متوالی روند نزولی بها را تجربه کند. بر این اساس، نفت برنت دریای شمال با ۲۵ سنت کاهش، ۷۹ دلار و ۶۲ سنت در هر بشکه داد و ستد شد. بهای نفت وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا نیز با ۲ سنت کاهش، به ۷۵ دلار و ۵۳ سنت در هر بشکه رسید. داده‌های آماری جدید درباره اقتصاد آمریکا نشان می‌دهد میزان اشتغال زایی در ماه مِی در این کشور بسیار بیشتر از حد انتظار بوده است. همین موضوع، فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) را مجاب کرد کاهش میزان نرخ بهره را تا ماه سپتامبر متوقف کند. با این وجود، بانک مرکزی اروپا برای نخستین بار از سال ۲۰۱۹ اقدام به کاهش نرخ بهره در روز پنجشنبه کرد. نرخ بهره بالا هزینه استقراض را افزایش داده و بدین ترتیب بر بازار اقتصادی تاثیر مخرب می‌گذرد که به نوبه خود بر بهای نفت تاثیر دارد. داده‌های آماری درباره اقتصاد چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ و نیز بزرگترین وارد کننده سوخت‌های فسیلی در جهان نشان می‌دهد گرچه میزان صادرات این کشور در ماه مِی برای دومین ماه پیاپی شاهد افزایش بوده است، اما میزان نفت وارداتی این کشور روند نزولی داشته است که تحلیلگران بازار انرژی را درباره تقاضای چین نگران کرده است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=145249

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});