• امروز : سه شنبه - ۲۹ خرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 18 June - 2024
3

صادرات از مرز تمرچین پیرانشهر به یک میلیارد دلار در سال رسید

  • کد خبر : 145695
  • 23 خرداد 1403 - 14:00
صادرات از مرز تمرچین پیرانشهر به یک میلیارد دلار در سال رسید
یازاکو - استاندار آذربایجان غربی گفت: میزان صادرات از مرز تمرچین پیرانشهر با توسعه زیرساخت‌های لازم در دولت سیزدهم به یک میلیارد دلار در سال رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو، محمد صادق معتمدیان در نشست بررسی طرح جامع پایانه مرزی تمرچین پیرانشهر افزود: محدودیت‌هایی در این مرز در زمینه میزان ترانزیت کالا در گذشته وجود داشت که با برداشتن آنها، شاهد رشد و شکوفایی صادرات و مبادلات تجاری از این مرز هستیم.

وی با بیان اینکه لازم است در تدوین طرح جامع پایانه مرزی تمرچین همه زیرساخت‌های لازم برای امکانات رفاهی در نظر گرفته شود، اظهار کرد: به هر میزان نظم و انضباط در مرزها جاری باشد بیانگر مدیریت بهینه و مطلوب است.

استاندار آذربایجان غربی با تاکید بر لزوم اصلاح و بهبود فرایند مدیریتی گذشته در مرزها گفت: در صورت تحقق این مساله به تدریج شاهد رشد و رونق صادرات خواهیم بود.

معتمدیان با اشاره به رشد ۲۵۰ درصدی ترانزیت کالا و تردد مسافران اربعین از مرز تمرچین بیان کرد: شاهد تفاوت معنی‌داری در رشد صادرات از این مرز با سایر مرزهای کشور در یک سال گذشته بودیم.

وی ادامه داد: این امر باعث شده است تمرچین و آذربایجان غربی در ردیف مرزهای فعال و استان‌های نخست کشور در این زمینه قرار گیرد.

وی با اشاره به نیاز کشور به توسعه صادرات خاطرنشان کرد: در سفر اخیر به اقلیم کردستان عراق مقرر شد تا مسیر های منتهی به مرزها چهار بانده شود که نیمی از این کار انجام شده و بقیه باقی مانده است.

استاندار آذربایجان غربی اضافه کرد: برنامه ای برای ایجاد بارانداز کالاهای ایرانی در اقلیم کردستان عراق داریم و در این زمینه یک قطب منطقه ای توزیع کالاهای ایرانی راه اندازی خواهیم کرد تا به چند کشور از جمله ترکیه، اردن و سوریه دسترسی ایجاد شود.

معتمدیان با بیان اینکه دسترسی به دریای مدیترانه مورد توجه جمهوری اسلامی از این طریق است، ادامه داد: مقدمات این کار در دست اجرا بوده و این اقدام یک برنامه راهبردی با چشم انداز ۲۰ ساله است تا جمهوری اسلامی از طریق اقلیم کردستان به سوریه و دریای مدیترانه متصل شود.

وی با بیان اینکه بخشی از ترافیک پایانه مرزی بازرگان قابل انتقال به مرز تمرچین است، افزود: اهمیت پایانه تمرچین مشخص است و اهداف بلند مدتی برای آن و تسهیل تردد کامیون‌ها ترسیم شده است.

وی با بیان اینکه در ایام اربعین ترددهای مطلوبی از مرز تمرچین محقق شد، گفت: بیش از ۱۰ هزار زائر خارجی پارسال از این مرز تردد کردند که بیانگر مزایای بسیار این طرح برای مسافران و زائران از جمله کوتاه شدن مسیر دسترسی و آب و هوای مساعد و خنک) بود و درصددیم این مرز را در همه ایام سال برای تردد مسافران عتبات فعال کنیم.

در ادامه این نشست طرح جامع مرز تمرچین بررسی و جنبه های مختلف آن بررسی شد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=145695

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});