• امروز : سه شنبه - ۲۹ خرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 18 June - 2024
2

گدانسک، مادرید و پو برنده جوایز شهری شبکه شهرهای اروپا شدند

  • کد خبر : 145729
  • 23 خرداد 1403 - 18:45
گدانسک، مادرید و پو برنده جوایز شهری شبکه شهرهای اروپا شدند
یازاکو - گدانسک، مادرید و پو جوایز برتر شبکه شهرهای اروپا (Eurocities ۲۰۲۴) را به خود اختصاص داده‌اند. هر شهر تعهد فوق‌العاده‌ای در رابطه با موضوع امسال "مقابله با چالش‌های جهانی" نشان دادند که بر روی ارائه راهکارهای نوآورانه برای غلبه بر بحران‌هایی که جامعه را تهدید می‌کنند و همچنین ایجاد آینده سبز، تاب‌آور و عادلانه برای همه متمرکز بودند.

برندگان سال ۲۰۲۴ هیئت داوران را با پروژه‌های خود برای جذب کارگران ماهر برای گذار سبز و حمایت از سیستم‌های غذایی پایدار تحت تاثیر قرار دادند.

· شهرمادرید اسپانیا در بخش جایزه“اکوسیستم‌های نوآوری: جذب و نگهداشت استعدادها” با مرکز نوآوری در اقتصاد دایره‌ای برنده شد. این مرکز منحصربه‌فرد نوآوری را تقویت کرده و از کارآفرینی تجاری برای کمک به شهر در کاهش تولید پسماند و پذیرش پایداری حمایت می‌کند.

· شهر پو فرانسه جایزه “سیستم‌های غذایی پایدار: توانمندسازی مردم” با پروژه کمربند سبز خود، که زنجیره تامین مواد غذایی را کوتاه می‌کند و غذا و نوشیدنی تولیدشده در سطح منطقه را افزایش می‌دهد به خود اختصاص داد. هدف از اجرای این پروژه اسکان ۱۰۰ کشاورز، ارائه کمک‌های فنی به آنها و دسترسی به بازارهای شهر است.

· شهر گدانسک لهستان در بخش “کمپین‌های انتخاباتی خلاق: بسیج شهروندان” برنده شد. این کمپین موجب تهییج رای اولی‌ها، جوانان و زنان شده تا نظرات خود را بیان کنند.

“بورکهارت یونگ”، شهردار شهر لایپزیگ آلمان و رئیس شبکه شهرهای اروپا در این رابطه گفت:” برندگان جوایز Eurocities امسال تلاش استثنایی خود را برای ایجاد آینده‌های سالم‌تر و مرفه‌تر برای ساکنان خود و دفاع از ارزش‌های اصلی اروپایی نشان داده‌اند”. گفتنی است که مراسم اهدای جوایز در ۱۱ خرداد سالجاری در جریان کنفرانس Eurocities در شهر کلوژ-ناپوکا رومانی برگزار شد.

پیشینه پایتخت نوآوری اروپا

رقابت برای کسب پایتخت نوآوری اروپا توسط برنامه تحقیقات و نوآوری اتحادیه اروپا با عنوان افق برگزار و تامین مالی می‌شود. کمیسیون تحقیقات و نوآوری اتحادیه اروپا معیارهای موفقیت و برنده شدن یک شهر یعنی آزمایش، بکارگیری، گسترش، توانمندسازی و چگونگی استفاده شهرها از نوآوری‌ها و تکنولوژی‌های جدید جهت پاسخگویی به چالش های اجتماعی را آنالیز می‌کند. چالش‌هایی که جوامع و انجمن‌های محلی را در فرآیند تصمیم‌گیری خود درگیر کرده و زندگی شهروندان خود را بهبود می‌بخشد. از جمله اهداف عمده این کمیسیون این است که شهرها را به عنوان نقش‌آفرینان منحصربفرد در پیش‌برد نوآوری شناسایی کرده و با انتخاب برترین شهرها از نقطه‌نظر نوآوری و بکاربردن خلاقیت و ایده‌های نوین، کمک شایانی به تاب‌آوری، پایداری و کیفیت زندگی شهری می‌کند.

اولین دوره رقابت‌های انتخاب پایتخت نو آوری اروپا در سال ۲۰۱۴ برگزار گردید. شهر بارسلونا اسپانیا در سال ۲۰۱۴ بخاطر استفاده از فن‌آوریهای جدید برای نزدیک‌تر کردن شهر به مردم، بهبود رشد اقتصادی و تامین رفاه شهروندان خود به عنوان پایتخت نوآوری انتخاب شد در سال ۲۰۱۶، آمستردام هلند. این عنوان را برای ایجاد اکوسیستم نوآوری در چهار بعد: هوشمند، استارت‌آپها، زیست‌پذیری و نوآوری اجتماعی دیجیتال به خود اختصاص داد.

در سال ۲۰۱۷ برنده این جایزه پاریس شد و علت آن حمایت از رشد انجمن استارت‌آپ و نوآوریهایی که در اختیار شهروندان خود قرار داده بود تا با مشارکت آنها عملیاتی شوند.

 در سال ۲۰۱۸، آتن یونان علیرغم مواجهه با چالشهای متعدد، از نوآوریها و پروژه‌های متنوع از قبیل کمپین “اینجا آتن است”) در این کمپین از داوطلبان دعوت می‌شود تا در مورد حال و گذشته شهر با برخی از ۵ میلیون گردشگر که در سال ۲۰۱۷ از این شهر بازدید کردند صحبت کنند) نوسازی بازار عمومی کیپسلی، ساخت مرکز سرگرمی سرافیو وپروژه  POLICS(بازسازی ساختمان های متروکه با ارائه تسهیلات مالی به ساکنان آن ها، شرکتهای کوچک، جوامع خلاق و دیگر گروه های اجتماعی شهری برای دمیدن روح زندگی به گوشه و کنار شهر آتن) بهره جست و  بدین طریق عنوان پایتخت نوآوری را به خود اختصاص داد.

در سال ۲۰۱۹، شهر نانت فرانسه به جهت سرعت‌بخشیدن به مشارکت مردمی در رفع چالش‌هایی از قبیل انرژی، تحول دیجیتالی و برخورداری اجتماعی برنده این جایزه شد.

در سال ۲۰۲۰، شهر لوون بلژیک بواسطه رویکرد ماموریت محور که هدفش ایجاد شبکه‌های نوآوری مشارکتی است به عنوان پایتخت نوآوری اروپا انتخاب شد.

در سال ۲۰۲۱، دورتموند بواسطه اقدامات موثر صورت داده در تحقق شهر هوشمند و تولید فن‌آوری به عنوان پایتخت نوآوری اروپا شناخته شد. دومین کلان شهر بزرگ فرانسه، مارسی، جایزه پایتخت نوآوری اروپا را در سال ۲۰۲۲ به خود اختصاص داد. این جایزه به نشانه حمایت از جاه طلبی و بلند پروازی این کلانشهر فرانسه در جهت ایجاد نوع جدیدی از شهر مدیترانه‌ای آینده‌نگردر نظر گرفته شده است. برای مثال، قسمتی از آن یورومدیترانه، بزرگترین پروژه نوسازی شهری در اروپا است که هنوز در یکی از مناطق محروم واقع شده است و هدف آن پرکردن شکاف‌های اجتماعی از طریق نوآوری و فن‌آوری پایدار است.

در سال ۲۰۲۳، شهرهای بیلبائو، هامبورگ و لندن عنوان پایتخت نوآوری را به خود اختصاص دادند که هر کدام هیئت داوران را با رویکردی نوآورانه برای حل یک مشکل خاص در رابطه با پایداری، برخورداری اجتماعی و مشارکت جوانان تحت تاثیر قرار داده بودند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=145729

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});