• امروز : سه شنبه - ۲۹ خرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 18 June - 2024
2

در دولت مسعود پزشکیان هیچ فرد و جریانی نمی تواند فراتر از قانون، محدودیتی برای زنان ایجاد کند

  • کد خبر : 145811
  • 24 خرداد 1403 - 12:30
در دولت مسعود پزشکیان هیچ فرد و جریانی نمی تواند فراتر از قانون، محدودیتی برای زنان ایجاد کند
یازاکو - فاطمه راکعی گفت: دولت مسعود پزشکیان تلاش خواهد کرد، احترام و کرامت به زن ایرانی بازگردد و هیچ فرد و جریانی نتواند فراتر از قانون، محدودیتی برای زنان ایجاد کند.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو، فاطمه راکعی در مطلبی با عنوان «در هر خانه یک ستاد برای پزشکیان بر پا می‌شود» نوشت: مهم‌ترین تصویری که از مسعود پزشکیان در ذهن افکار عمومی ایرانیان در زمان ثبت‌نام‌های انتخاباتی به یادگار مانده، تصویری است که آقای پزشکیان دست در دست دخترشان راهی وزارت کشور شدند و اقدام به ثبت‌نام در انتخابات چهاردهم ریاست‌جمهوری کردند. نمادی از دیدگاهی که ایشان در خصوص حضور دختران و زنان این سرزمین دارند و تلاش می‌کنند آن را در شؤونات و حوزه‌های مختلف تسری بدهند. اساسا زن ایرانی در طول تاریخ همواره دارای کرامت، بزرگی و اثرگذاری بوده است. از دوره ایران باستان تا هنگامه امروز، زن ایرانی دوشادوش مردان در فراز و نشیب‌های حضور داشته و برای رشد خانواده در وهله نخست و پیشرفت جامعه در مرحله بعدی تلاش کرده است. اما مهم‌ترین سد و مانع زن ایرانی در تمام برهه‌ها و بزنگاه‌ها، افراط و تفریط و دیدگاه‌های متحجرانه بوده است. این در حالی است که نه در آموزه‌های رفیع دینی و نه در داشته‌های علمی و تاریخی، جنسیت دلیلی برای اعمال محدودیت نبوده است.

به‌رغم این داده‌های دینی و علمی و تاریخی روشن، اما برخی افراد و جریانات با نگاه ابزاری و متحجرانه به حضور زن در جامعه و با اعمال محدودیت تلاش کرده‌اند این حضور را کمرنگ کنند. برای نخستین طی دهه‌های اخیر در زمان دولت اصلاحات این نگاه به چالش کشیده شد و تعریف تازه‌ای از حضور دختران و زنان این سرزمین ارائه شد مبتنی بر این تعریف تازه از حضور زنان و دختران بود که سیدمحمد خاتمی در ۲ خرداد ۷۶ توانست با ۲۰ میلیون رای، منشأ اثرات فراوان در عرصه داخلی و منطقه‌ای شود. بسیاری از زنان و دختران در سال ۷۶ نه تنها خود به رهبر اصلاحات رای دادند، بلکه با انتقال گفتمان اصلاحات تلاش کردند اعضای خانواده و سایر اقشار جامعه را نیز وادار به رای دادن به خاتمی کنند.

بنابراین یکی از رکن‌های اصلی حرکت اصلاحی مردم ایران در دوم رخداد ۷۶، حضور زنان و جوانان در کنار سایر اقشار بود. در شرایطی که در مانیفست و گفتمان جناح راست به عنوان جناح حاکم آن دوران، هیچ نقش و جایگاه قابل توجهی برای زنان و جوانان در نظر گرفته نشده بود و این طیف زنان را تنها در پوزیشن زن خانه‌دار تصور می‌کردند، سیدمحمد خاتمی و لیدرهای اصلی حرکت اصلاحات، زنان و دختران را به عنوان نیمی از ظرفیت‌های جامعه بر صدر نشاندند و اعلام کردند، حرکت اصلاحی و توسعه کشور بدون حضور و مشارکت زنان امکان‌پذیر نخواهد بود. پس از پایان دولت اصلاحات، اما هرگز فرصتی برای تداوم گفتمان اصلاحات در ساختار اجرایی کشور میسر نشد تا امروز که پس از تایید صلاحیت، مسعود پزشکیان یک ‌بار دیگر فرصتی برای تداوم مسیر اصلاحات مبتنی بر مقتضیات روز و ضرورت‌های زمان فراهم شده است.

بسیار خرسندم که پس از تایید صلاحیت آقای پزشکیان شور و نشاط و امید وافری که در فضای عمومی جامعه به خصوص میان زنان، دختران و جوانان سرزمین فراهم شده است. با شناختی که از پزشکیان از زمان نمایندگی در مجلس ششم دارم، دوره‌ای که ایشان هم در شمایل وزیر بهداشت دولت اصلاحات فعالیت می‌کردند، معتقدم تایید صلاحیت پزشکیان فرصت مغتنمی را پیش روی جامعه قرار داده تا محتوای اصلی گفتمان اصلاحات شامل مواردی چون زمینه سازی برای رشد زنان و جوانان، تنش زدایی، شایسته‌سالاری، تخصص‌گرایی، مدارا، حاکمیت قانون و… را در بطن ساختار اجرایی کشور جاری و ساری سازند.

بررسی اظهارات، دیدگاه‌ها، سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های مسعود پزشکیان نشان می‌دهد که ایشان در تمام بزنگاه‌های مهم جامعه در صحنه حاضر بوده و تلاش کرده‌اند صدای اقشار بی صدای جامعه را به گوش حاکمان و تصمیم‌سازان برسانند. هیچ برهه حساس و بزنگاه مهمی را در طی دهه‌های اخیر نمی‌توان پیدا کرد که مسعود پزشکیان در آن به نفع مردم، جامعه مدنی، زنان و در کل ملت ایران اظهارنظر نکرده باشد. امروز هم بخش قابل توجهی از راهبردهای تدارک دیده شده در ستاد انتخاباتی مسعود پزشکیان حول محور حضور و پویایی اقشار مختلف از جمله زنان و جوانان تدارک دیده شده است. این برنامه‌ها ذیل سیاست‌های کلی نظام تدوین و تدارک دیده شده و در آن جایگاه ویژه‌ای برای مشارکت زنان و جوانان تدارک دیده است.

استقبال قابل توجه اقشار مردم از تایید صلاحیت پزشکیان نشان داد که مردم هم ویژگی‌های پزشکیان را شناخته و همراه او خواهد بود. ما از پایگاه رای ایشان در میان مردم خبر داشتیم اما پس از تایید صلاحیت به اندازه‌ای اقشار مختلف از جمله فعالان سیاسی، استادان دانشگاهی، نخبگان، زنان، جوانان، کارگران، اصناف، فعالان اقتصادی و اقشار و گروه‌های مختلف از این حضور استقبال کردند که خود ما را غافلگیر کرد.

باید از شورای نگهبان هم تشکر کرد که زمینه حضور نامزدی اصلاح‌طلب را در انتخابات فراهم کردند. به دلیل افراط و تفریط‌هایی که برخی افراد و جریانات طی سال‌های اخیر در خصوص زنان ایجاد کرده‌اند، شکافی میان ساختار و مطالبات زنان ایجاد شده است. یکی از وظایف مهم دولت آقای پزشکیان در صورت رای مثبت مردم، پایان دادن به این افراط‌ها و تفریط‌ها و زمینه سازی برای حرکت همه اقشار در مسیر قانون است.زنان و دختران ایرانی دارای کرامت بسیاری هستند و نباید به گونه‌ای با آنها رفتار شود که احساس کنند، نگاه دوگانه‌ای در خصوص آنها وجود دارد. زن ایرانی امروز به دنبال آن است، فضای مناسبی در حوزه‌های اقتصادی، آموزشی و دانشگاهی، ورزشی، هنری، فرهنگی و…برایش فراهم شود تا بتواند با ایجاد ارزش افزوده‌های بسیار، افتخار و سربلندی برای کشور بیافریند.

دولت مسعود پزشکیان تلاش خواهد کرد، احترام و کرامت به زن ایرانی بازگردد و هیچ فرد و جریانی نتواند فراتر از قانون، محدودیتی برای زنان ایجاد کند. مبتنی بر این واقعیت‌ها بود که درخواست حضور در کمیته زنان ستاد ایشان را با روی باز و با کمال میل پذیرفته و تلاش خواهم کرد زنجیره ارتباطی میان گفتمان ایشان و زنان و دختران این سرزمین فراهم کنم. بدون تردید مردم ایران هم که همواره منادی صلح، اصلاح، قانون گرایی و مهربانی بوده‌اند، این گفتمان را شنیده و برای تحقق آن تلاش خواهند کرد. زنان در هر خانه، ستادی برای مسعود پزشکیان فراهم کرده و تلاش می‌کنند زمینه اجرایی شدن ایده‌های اصلاح‌طلبانه ایشان نسبت به زنان و البته سایر اقشار و گروه‌ها را فراهم سازند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=145811

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});