• امروز : سه شنبه - ۲۹ خرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 18 June - 2024
2

روزنامه انگلیسی درباره نامزدی پزشکیان: مبارزه سخت تنها نامزد اصلاح طلب

  • کد خبر : 145815
  • 24 خرداد 1403 - 12:45
روزنامه انگلیسی درباره نامزدی پزشکیان: مبارزه سخت تنها نامزد اصلاح طلب
یازاکو - روزنامه "گاردین" (متمایل به حزب کارگر انگلیس)، در گزارشی نامزدی مسعود پزشکیان در انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری ایران را مورد توجه قرار داده و از او به عنوان تنها نامزد اصلاح طلب و گزینه ای برای اعمال تغییراتی هر چند جزئی در فضای سیاسی و اجتماعی ایران نام برده است.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو، در این مطلب که به قلم ” پاتریک وینتور” دبیر سرویس دیپلماتیک گاردین تحت عنوان” مبارزه سخت تنها نامزد اصلاح طلب” نگارش شده، آمده است:

تنها نامزد اصلاح طلب در انتخابات ریاست جمهوری ایران، یک پزشک ۶۹ ساله است که ۳ فرزندش را پس از مرگ همسرش – در یک تصادف رانندگی- به تنهایی بزرگ کرد.

روزنامه انگلیسی درباره نامزدی پزشکیان: مبارزه سخت تنها نامزد اصلاح طلب

او با یک نبرد سخت اما نه غیرممکن روبرو می شود تا رای دهندگان سرخورده ایرانی را متقاعد کند که او فرصتی برای تغییر است.

مسعود پزشکیان، نماینده ۲۰ سال اخیر در مجلس، روز یکشنبه مجوز حضور در انتخابات آتی را از ۱۲ عضو شورای نگهبان قانون اساسی گرفت و تا انتخابات ۲۸ ژوئن ( ۸ تیر ۱۴۰۳) فرصت دارد تا در رقابت نامزدهای انتخاباتی حضور یابد. ۳ سال پیش هیچ اصلاح طلبی اجازه حضور در انتخابات ریاست جمهوری را نیافت.

بهترین شانس او این است که شکاف ایدئولوژیک بین پنج کاندیدای اصولگرای دیگر ادامه یابد و در نهایت رای آنها را تقسیم کند.

این جراح قلب از استان آذربایجان غربی از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۴ وزیر بهداشت در دوره ریاست جمهوری سید محمد خاتمی بود و در آن دوره تلاش کرد خدمات درمانی روستایی را بهبود بخشد. وی پیش از این رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز بوده است.

پس از اینکه همسر و یک فرزندش را در یک تصادف رانندگی از دست داد، هرگز دوباره ازدواج نکرد. پسرش می گوید حتی زمانی که مادرش زنده بود، این پدر بود که برای خانواده آشپزی می کرد. او در روز ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری با همراهی دخترش در حالی که دست او را گرفته بود به عنوان نامزد ثبت نام کرد.

اگرچه او در پارلمان تجربه اندوخته است، اما آزمون اصلی او در مناظره های تلویزیونی صورت می گیرد، جایی که او با ۵ سیاستمدار دیگر روبرو خواهد شد که دیدگاه های محافظه کارانه مشابهی دارند، از جمله تندروهای معروف.

۵ مناظره تلویزیونی قبل از روز رای گیری برنامه ریزی شده است که هر کدام ۳ ساعت و نیم طول می کشد.

پزشکیان پیشتر حمایت محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه اصلاح طلب و اکثر جریانات درون اردوگاه اصلاح طلب را به دست آورده است، اما بسیاری در ایران – به ویژه رای دهندگان جوان در مناطق شهری – از سیاست رویگردان شده اند.

حامیان این نامزد می گویند که او در جریان اعتراضات سال ۱۴۰۱ پس از مرگ مهسا امینی ، از جمله درباره ادامه کار گشت های پلیس امنیت اخلاقی، از دولت انتقاد کرده است.

اما مخالفان رژیم می گویند حضور او در انتخابات برای افزایش مشارکت طراحی شده است و ادعا می کنند که او در نهایت در صورت لزوم از حجاب حمایت می کند. منتقدان و مخالفان همچنین او را متهم به داشتن افکار تجزیه طلبانه می کنند؛ اتهامی که به دلیل ارتباط او با آذری ها مطرح شده است.

گفته می شود که نظام سیاسی امیدوار است با حضور یک اصلاح طلب در میدان، مشارکت مردم به بالای ۵۰ درصد برسد. همچنین شانس دور دوم را افزایش می دهد که اگر هیچ نامزدی بیش از ۵۰ درصد آرا را در دور اول کسب نکند، لازم است.

دو نامزد پیشتاز دیگر عبارتند از محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس و سعید جلیلی، مذاکره کننده سابق مخالف برجام.

سه کاندیدای دیگر عبارتند از علیرضا زاکانی، شهردار اصولگرای تهران، مصطفی پورمحمدی، از یاران قدیمی رئیسی و امیرحسین قاضی زاده هاشمی، رئیس بنیاد شهید.

با وجودی که ۴ زن نام خود را برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری ثبت کرده بودند، اما صلاحیت هیچ یک از آنها از سوی شورای نگهبان احراز نشد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=145815

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});