• امروز : سه شنبه - ۲۹ خرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 18 June - 2024
2

ظرفیت‌های فرودگاه پارس‌آباد برای توسعه کشاورزی دشت مغان

  • کد خبر : 145933
  • 26 خرداد 1403 - 11:00
ظرفیت‌های فرودگاه پارس‌آباد برای توسعه کشاورزی دشت مغان
یازاکو - فرودگاه پارس‌آباد به عنوان یکی از زیرساخت‌های مهم توسعه شمال استان اردبیل محسوب می‌شود که می‌تواند ظرفیت‌های بالقوه این منطقه زرخیز را به فعلیت درآورده و اقتصاد استان و منطقه را رونق ببخشد.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو، اراضی حاصلخیز دشت مغان و وجود شرکت‌های کشت و صنعت پارس و کشت و صنعت مغان با تولید انواع محصولات کشاورزی فرصتی بی‌نظیر برای اقتصاد کشور و استان است ، از سوی دیگر اجرای شبکه خدا آفرین در بیش از ۳۷ هزار هکتار از اراضی این منطقه چشم‌انداز بسیار روشنی از پویایی اقتصاد شمال استان اردبیل ایجاد کرده است.

هرچند با ایجاد صنایع تبدیلی می‌توان هم ارزش افزوده بیشتری از محصولات کشاورزی ایجاد کرده و هم زمان تولید محصول تا عرضه به بازار را به شکل بهتری مدیریت کرد با این حال تا قبل از راه‌اندازی این صنایع بهترین کار حمل سریع محصولات کشاورزی به بازارهای هدف است که در این بین حمل و نقل هوایی موقعیتی بی‌بدیل دارد ، به طوری که به گفته مسئولان ارشد استان با تکمیل شبکه خدا آفرین ظرفیت تولید بخش کشاورزی استان اردبیل بیش از یک میلیون تن افزایش خواهد یافت.

از سوی دیگر این منطقه در مرز کشورهای آسیای میانه و قفقاز و در کنار یک بازار ۴۰۰ میلیون نفری قرار گرفته است و این هم فرصتی است که بهره‌گیری از آن مستلزم توسعه و تجهیز زیرساخت‌های ارتباطی در این منطقه از جمله فرودگاه است.

نکته قابل تامل دیگر ایجاد منطقه آزاد اقتصادی در شهرستان بیله‌سوار است که طی ماه‌های اخیر رسما فعالیت خود را آغاز کرد. بدیهی است سرمایه‌گذارانی که قصد سرمایه‌گذاری در این منطقه را دارند، حمل و نقل سریع و آسان مواد اولیه و تولیدات خود را در محاسبات اولیه خود مدنظر قرار می‌دهند.

با در نظر گرفتن چنین شرایطی فرودگاه پارس‌آباد ظرفیتی بی‌نظیر برای رونق‌بخشی به اقتصاد شمال استان اردبیل و منطقه مغان به شمار می‌رود که در صورت توسعه و تجهیز می‌تواند به نوعی یکی از حلقه‌های توسعه شمال استان اردبیل را فراهم کند.

هر چند حدود ۵۰ سال از احداث و فعالیت این فرودگاه می‌گذرد با این حال از این ظرفیت بالقوه آن طور که باید و شاید استفاده نشده است و با برنامه‌های جدید توسعه‌ای در استان انتظار می‌رود فرودگاه پارس‌آباد هم نقش خود را در این فرایند ایفا کند.

در این راستا طی سال‌های اخیر اقدامات خوبی برای توسعه و تجهیز فرودگاه پارس‌آباد انجام شده که از جمله آن می‌توان به ایجاد سیستم روشنایی این فرودگاه اشاره کرد ، با این حال وجود برخی مشکلات مانع از استفاده کامل از این ظرفیت ارزشمند شده است.

یکی از مشکلات فرودگاه پارس‌آباد نبود جایگاه سوخت‌گیری برای هواپیماهاست و همین مساله باعث شده تا شرکت‌های هواپیمایی رغبت کمتری برای پرواز به این فرودگاه داشته باشند.

به گفته محمد قصابی ، مدیرکل فرودگاه‌های استان اردبیل ، با اینکه طی سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی برای احداث جایگاه سوخت در فرودگاه پارس‌آباد انجام شده اما هنوز این مشکل حل نشده است.

وی اظهار کرد: تاکنون چندین بار از شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی احداث جایگاه سوخت در فرودگاه پارس‌آباد را مطالبه کردیم اما این شرکت با استناد به نامه‌ای از سازمان برنامه می‌گوید که ما نمی‌توانیم در داخل فرودگاه جایگاه سوخت احداث کنیم.

مدیرکل فرودگاه‌های استان اردبیل اضافه کرد: این در حالی است که شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی هم نمی‌تواند بطور مستقیم اقدام به ساخت جایگاه سوخت در فرودگاه‌ها کند چرا که طبق قانون این کار وظیفه ذاتی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی نیست.

وی خاطرنشان کرد: برای حل این مشکل که یک نوع خلاء قانونی است لازم است مسئولان ارشد استان و نمایندگان چاره‌اندیشی کنند.

قصابی با اشاره به فرصت‌های ارائه شده به سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در این فرودگاه گفت: با توجه به شرایط آب و هوایی این فرودگاه شرایط آب و هوایی بسیار خوبی برای نشست و برخاست هواپیماهای مسافری و باری را دارد و در صورت حل مشکلاتی مانند جایگاه سوخت شاهد اقبال سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در این فرودگاه و استفاده از آن برای حمل و نقل بار و مسافر خواهیم بود.

مدیرکل فرودگاه‌های استان اردبیل با بیان اینکه در طراحی فرودگاه پارس‌آباد جابجایی مسافر و بار پیش‌بینی شده است، افزود: این فرودگاه آمادگی لازم برای حمل بار به شکل گسترده را دارد اما به هر علت تاکنون برای جابجایی بار از این فرودگاه استقبال نشده است.

وی یکی دیگر از مشکلات این فرودگاه را اختصاص زمین از سوی شرکت کشت و صنعت مغان برای محافظت از سامانه روشنایی این فرودگاه عنوان کرد و اضافه کرد: بخشی از سامانه روشنایی فرودگاه در اراضی کشت و صنعت مغان واقع شده و لازم است این شرکت با واگذاری این بخش به فرودگاه پارس‌آباد زمینه محافظت بیشتر از این تاسیسات را فراهم کند.

استان اردبیل با جمعیت افزون بر یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در شمال غربی ایران و همجوار با استان‌های آذربایجان شرقی، زنجان و کشور جمهوری آذربایجان واقع شده است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=145933

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});