• امروز : پنج شنبه - ۳۱ خرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 20 June - 2024
2

روایت سفارش‌هایی که به استان‌های دیگر می‌رود/صنعت چاپ آذربایجان‌غربی نیازمند حمایت

  • کد خبر : 145969
  • 26 خرداد 1403 - 13:30
روایت سفارش‌هایی که به استان‌های دیگر می‌رود/صنعت چاپ آذربایجان‌غربی نیازمند حمایت
یازاکو - صنعت چاپ در آذربایجان‌غربی با وجود همه کاستی‌ها به فعالیت خود ادامه می دهد ولی بی توجهی به فعالان این بخش و در بسیاری موارد، ارائه سفارش های چاپی به استان های دیگر از جمله تهران مشکلات جدی برای این صنعت به وجود آورده است در حالی که حمایت بیشتر از این بخش می تواند زمینه رشد و تعالی آن را فراهم کند.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو، صنعت چاپ که ۲۰۰ سال از فعالیت آن می گذرد، طعم نامهربانی را سال هاست که چشیده و فعالان این صنعت هرگز به حق واقعی خود نرسیده اند، آنها بیمه و مالیات های سنگین را به دوش می کشند اما هرگز دست یاری نمی بینند.

سفارش هایی که باید به چاپخانه های توانمند آذربایجان غربی داده شود، پا را فراتر از استان گذاشته و دراختیار چاپخانه های استان‌های دیگر قرار می گیرد و این وضعیت، امکان ادامه فعالیت را از چاپخانه های استان گرفته است.

باید باور کنیم که صنعت چاپ ارزآور بوده و این حوزه، نقش قابل توجهی در کاهش نرخ بیکاری و اشتغالزایی دارد؛ اعطای تسهیلات کم بهره و کمک برای نوسازی ناوگان صنعت چاپ استان زمینه را برای اشتغالزایی دراین حوزه فراهم می کند اما در این بخش کاستی هایی وجود دارد.

جای تعجب است استانهای دیگر از مرزهای این استان خوب استفاده کرده و به راحتی کارهای چاپی خود را به این استان آورده و از طریق این استان به کشورهای همجوار ارسال می کنند اما این نعمت نصیب آذربایجان غربی نمی شود.

سفارش‌های چاپی که به استان های دیگر می رود/صنعت چاپ آذربایجان‌غربی نیازمند حمایت

فعالان صنعت چاپ استان گریبان‌گیر قوانین دست و پا گیر

رییس اتحادیه چاپخانه داران و کانون های آگهی تبلیغاتی آذربایجان غربی در این باره می گوید: با وجود اینکه با سه کشور عراق، ترکیه و جمهوری آذربایجان همسایه هستیم و این همجواری و همسایگی فرصت مغتنمی برای استان است و فعالان صنعت چاپ می توانند از کشورهای همجوار سفارش گرفته و ارسال کنند، اما چنین اتفاقی نمی افتد؛ زمانی که چاپخانه دار این استان سفارشی از کشور همسایه می گیرد، برای ارسال کار انجام شده با قوانین دست و پاگیر برای ارسال مواجه می شود.

هادی شادی افزود: بوروکراسی اداری و قوانین آن قدر زمان ارسال را طولانی می کنند که کشور سفارش دهنده دیگر از ادامه فعالیت منصرف شده و دفعات بعد کار خود را با گذشتن از این استان به استان هایی چون تهران و تبریز داده و درآمد را نصیب آنها می کند و زمانی که پرسیده می شود چرا همکاری نمی کنید؟ همسایه می گوید استانهای دیگر زودتر سفارشات ما را ارسال می کنند.

وی اضافه کرد: سوال این است چرا استان هایی مثل تهران، اصفهان و استان های دیگر بدون قوانین دست و پاگیر به راحتی سفارشات چاپی انجام داده را از مرز صادر می کنند ولی فعالان صنعت چاپ آذربایجان غربی نمی توانند؟

رییس اتحادیه چاپخانه داران و کانون های آگهی و تبلیغاتی آذربایجان غربی اظهار کرد: ما از مسوولان انتظار داریم که صنعت چاپ استان را اولویت خود دانسته و به آن بها دهند؛ آذربایجان‌‍‌غربی، استانی کشاورزی است و اگر به این صنعت بها داده شود، هیچ وقت محصولات کشاورزی با این همه امکانات با مشکلات جدی مواجه نمی‌شوند.

شادی با بیان اینکه امروز یک چاپخانه کوچک برای خرید دستگاه مربوط به ۱۰ سال قبل ۲۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد در حالیکه توان خرید آن را ندارد، ادامه داد: امیدواریم حمایت ها از این صنعت بیشتر شود تا بتوانیم ظرفیت های خود را برای

وی با اشاره به اینکه قرار بود چاپخانه ها از مالیات معاف شوند، گفت: البته تاکنون این امر اتفاق نیفتاده است و در برخی اوقات، مالیات های سنگین نیز لحاظ می شود.

وی با تاکید بر لزوم اختصاص تسهیلات و یارانه برای چاپخانه ها افزود: این امر نیز می تواند در بهبود وضعیت چاپ در استان مثمر ثمر باشد.

رییس اتحادیه چاپخانه داران و کانون های آگهی تبلیغاتی آذربایجان‌غربی اضافه کرد: تسهیلاتی برای خرید مواد اولیه پرداخت نمی شود و اگر هم پرداخت شود رقمی است که نمی توانیم به رقابت با تهران و تبریز و استانهای دیگر بپردازیم.

شادی اظهار کرد: وقتی چاپخانه‌داری برای دریافت وام ۹ میلیارد ریالی به بانک مراجعه می کند، بانک می گوید توجیه اقتصادی ندارد در حالی که براساس حساب و کتاب این رقم نوشته شده اما بانک ها توجهی به این موضوع نمی کنند.

وی درخصوص فعالیت های تبلیغاتی انتخابات ریاست جمهوری نیز گفت: کارهایی که باید در استان صورت گیرد، به شکل های مختلف در خارج از استان انجام گرفته و در آمد آن نصیب آنها می شود.

رییس اتحادیه چاپخانه داران و کانون های آگهی و تبلیغاتی آذربایجان غربی افزود: ۵۵۰ چاپخانه در سطح استان فعالیت می کنند که از این تعداد ۳۰۰ چاپخانه در ارومیه کار می کند و سه هزار نفر در گیر این صنعت هستند و ۱۲ تا ۱۵ هزار خانوار از این صنعت ارتزاق می کنند که البته تعدادی از این واحدها در سال های اخیر تعطیل شده اند.

کشورهای همجوار به راحتی از استان سفارش می گیرند

پیشکسوت صنعت چاپ در آذربایجان غربی نیز اظهار کرد: کشورهای همجوار به راحتی از استان سفارش می گیرند درحالی که استان ما از انرژی ارزان و نیروی کار زبده برخوردار است اما درآمدی از صنعت چاپ نصیبش نمی شود.

حسن قنبری اضافه کرد: در کشورهای همجوار و دیگر کشورها حمایت های خوبی از صنعت چاپ صورت گرفته و خیلی راحت، وام های کم بهره پرداخت می شود که حالت قرض الحسنه دارد.

وی ادامه داد: صنعت چاپ آذربایجان غربی روز به روز فرسوده تر می شود و باید به سمت نوسازی آن حرکت کنیم.

وی با اشاره به همجواری استان با چند کشور خارجی و امکاناتی نظیر برق، کارگر و نیروی متخصص دراستان گفت: این امکانات در کشورهای همجوار وجود ندارد درحالی که آذربایجان غربی از پتانسیل خوبی در زمینه صنعت چاپ بهره مند است و می‌تواند وارد بازار رقابت با کشورهای همجوار شود ولی به دلیل عدم حمایت از سوی بانک‌ها و دستگاه‌های دیگر نتوانسته به این مهم دست یابد.

قنبری افزود: کشورهای همسایه بهترین بازار کار برای تولید کنندگان هستند که متاسفانه دستگاه‌های فرسوده این اجازه را به ما نمی دهد و حمایت از صنعت چاپ استان صورت نمی‌گیرد.

پیشکسوت صنعت چاپ آذربایجان غربی اضافه کرد: با توجه به همجواری با چند کشور می توانیم برای آنها به ویژه کشور عراق بازار کار باشیم.

وی با بیان اینکه ماشین آلات و مواد اولیه صنعت چاپ به ارز وابسته است، اظهار کرد: ۹۰ درصد مواد اولیه، وارداتی هستند و از سال گذشته ۳۰۰ درصد افزایش قیمت داشته ایم که برای خرید از آنها نیازمند حمایت هستیم.

حمایت، نظارت و معرفی چاپخانه ها رسالت اداره فرهنگ و ارشاد

کارشناس مسوول چاپ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی به رسالت این نهاد در حوزه نظارتی، حمایتی، صنفی و محتوایی اشاره کرد و گفت: ارشاد اسلامی استان وظایف حاکمیتی دارد و براساس وظایف حاکمیتی طبق قوانین مصوب مجلس اقدام به نظارت بر عملکرد چاپخانه ها کرده و در صورت مشاهده قانون گریزی پیگیری می کند.

کاظمی ادامه داد: در حوزه نظارت محتوایی نظارت بر محتوا، تصویر، شکل و شیوه بسته بندی هم نظارت لازم صورت می گیرد تا طبق اصول و مقررات تعریف شده باشد و همچنین در نظارت میدانی قانون گریزی هایی که صورت می گیرد، پیگیری می شود.

وی افزود: در وارد کردن دستگاهها از گمرکات بر شناسنامه‌دار بودن و به‌روز بودن آنها نظارت شده و تلاش می شود از معافیت های گمرکی برخوردار شوند.

وی اضافه کرد: در بعد حمایتی همچنین صدور پروانه توسط ارشاد اسلامی صورت گرفته و تسهیلاتی از محل تبصره ۱۸ و ۱۵ اطلاع رسانی می شود و علاقمندان به اقدامات تجهیز و توسعه ای را در بخش چاپ به بانک ها معرفی می کنیم.

کارشناس مسوول چاپ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی اظهار کرد: علاوه براین چاپخانه هایی که تعرفه برق بالایی داشته باشند، جهت کمک به آنها به اداره برق معرفی می شوند تا از حمایت لازم برخوردار شوند.

کاظمی گفت: در سال گذشته ۱۷ واحد چاپی ۲۷۰ میلیارد ریال وام تقاضا کردند که از این میزان، ۵۴ میلیارد ریال وام به پنج واحد پرداخت شده است.

وی افزود: تفاوتی در معرفی واحدهای چاپی به دریافت تسهیلات قائل نیستیم اما قوانین بانک ها و تاکید آنها مبنی بر به روز بودن دستگاههای چاپخانه ها باعث می شود برخی از واحدهای چاپی به دلیل نداشتن دستگاهای به روز و عدم توانایی در تهیه این دستگاهها نتوانند وام دریافت کنند.

وی ادامه داد: حمایت فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی در سه بعد فرهنگی، صنعتی، فنی و صنفی است.

وی ادامه داد: همه ساله از فعالان حوزه صنعت چاپ و افرادی که دراین حوزه کارآفرینی کرده و کارهای فاخری انجام داده اند و همچنین پیشکسوتان این حوزه با برگزاری جشن صنعت چاپ تجلیل می شود.

کارشناس مسوول چاپ فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی ادامه داد: برای استقبال ارگانهای مختلف از چاپخانه ها و سفارش کاربه آنها باید خود چاپخانه ها در معرفی کارهای خود پیشگام بوده و با حضور در نمایشگاه ها و جلب اعتماد ارگانها و نهادهای مختلف و معرفی قابلیت های خود در انجام کارهای فاخر بستری فراهم کنند تا نهادها و ارگانها و طیف های دیگر کارهای خود را به آنها واگذار کنند.

وی با بیان اینکه ۲۴۰ واحد دیجیتالی دراستان فعالیت می کند که کارهای مطلوبی انجام می دهند، گفت: صنعت چاپ استان از قابلیت های شایسته ای برخوردار است بنابراین این قابلیت ها باید از تریبون های مختلف مطرح شود و دراین میان ابتدا خودمان به معرفی این قابلیت ها باید بپردازیم.

کاظمی افزود: صنعت چاپ صنعتی رقابتی است و بی شک افراد کارخود را به واحدی که کارش از کیفیت بالایی برخوردار است، خواهند داد بر همین اساس باید به معرفی ظرفیت ها و قابلیت های خود بپردازیم.

وی همچنین ادامه داد: خوشبختانه در آذربایجان غربی محصولات غیرمجاز چاپی نداشتیم که این امر ناشی از فرهنگ خود کنترلی بین فعالان صنعت چاپ استان است و اکثر افرادی که پیشکسوت هستند دراین امر خود را مقید به رعایت مقررات دانسته و طیف جوان نیز در همین راستا حرکت می کند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=145969

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});