• امروز : پنج شنبه - ۳۱ خرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 20 June - 2024
2

خواب عمیق بازارهای داخلی در پیش از انتخابات

  • کد خبر : 146010
  • 26 خرداد 1403 - 18:45
خواب عمیق بازارهای داخلی در پیش از انتخابات
بازار بورس اوراق بهادار تهران در جریان معاملات روز چهارشنبه با افت ۵۵۰۰ واحدی کار را تمام کرد تا سومین هفته خرداد ماه نیز بازار بازدهی منفی را ثبت کرده باشد. قیمت دلار نیز، طی هفته‌ها و ماه‌های گذشته، تحت مدیریت سختگیرانه بانک مرکزی، در محدوده کریدور پنجم تا کانال‌های نخستین کریدور ششم کنترل شده است

یازاکو؛ جعفر ساعی‌نیا – یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس، پایگاه خبری یازاکو در گزارش هفتگی خود، روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان را بررسی کرده است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام/ بازدهی منفی بورس سومین هفته خرداد

بازار بورس اوراق بهادار تهران در جریان معاملات روز چهارشنبه با افت ۵۵۰۰ واحدی کار را تمام کرد تا سومین هفته خرداد ماه نیز بازار بازدهی منفی را ثبت کرده باشد. ارزش معاملات روز چهارشنبه هفته پیش به عدد ۵۹۰۰ میلیارد تومان رسید و عدد شاخص همچنان در اعداد و ارقام کمتر از ۲.۱ میلیون واحدی قرار دارد. ارزش بازار نیز روی عدد ۷۱۲۲ هزار میلیارد تومانی ایستاد. گروه بانکی برای سومین روز پیاپی جز برترین گروه بازار با ارزش معاملاتی بیش از ۳۷۷ میلیارد تومانی بودند و گروه فلزات اساسی با ۱۸۰ میلیارد تومان در جایگاه دوم ایستادند گروه خودرویی نیز با ۱۳۱ میلیارد تومان در رتبه سوم قرار گرفت. در این روزها علاوه بر خبرهای انتخاباتی و وعده‌های کاندیداتورها چالش بازار سرمایه برای تولید کنندگان و صنایع چالش برق تابستان است به همین خاطر سخنگوی صنعت برق از برنامه‌های توانیر برای تامین برق صنایع در تابستان خبر داده است. مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق گفته که براساس پیش‌بینی های انجام شده، در خرداد ماه بیش از ۵۰ درصد از معاملات برق در بورس انجام خواهد شد که به گفته او از این آمار می‌توان به عنوان یک رکورد یاد کرد. در گذشته ۳ درصد از معاملات برق توسط بورس انرژی و باقی آن از طریق بازار عمده فروشی انجام می‌شد. اکنون بیش از ۶۰ درصد از این معاملات توسط بورس صورت می‌گیرد. با توجه به دو فاکتور مهم دامنه نوسان و انتخابات، پیش‌بینی می‌شود معامله‌گران در آغاز هفته پیش رو نیز معاملات کم‌حجمی را رقم بزنند که بازار را در همین شرایط متعادل و ساید نگاه دارد. با این حال احتمال می‌رود که به سنت دیرینه، روز شنبه حجم خرید اندکی افزایش یابد؛ اگرچه امیدی به جهش معاملات نیست.

بازار ارز/ مدیریت قیمت دلار

قیمت دلار طی هفته‌ها و ماه‌های گذشته، تحت مدیریت سختگیرانه بانک مرکزی، در محدوده کریدور پنجم تا کانال‌های نخستین کریدور ششم کنترل شده است. در هفته اخیر نیز، به طور پیوسته نوسانات رفت و برگشتی داشت و در دو کانال هشت و ۹ کریدور پنجم نوسان داشت. گفتنی است، فعلا سیگنالی مورد توجه معامله‌گران قرار نگرفته و فعالان این بازار در انتظار برگزاری انتخابات ریاست جمهوری هستند. کارشناسان اقتصادی معتقدند سیاست‌گذار با تمام توان نسبت به افزایش قیمت دلار مقابله می‌کند. فروش نفت ایران به چین طی ماه‌های اخیر در وضعیت مطلوبی قرار داشته است؛ بر همین اساس، فعلا دست بازارساز برای مدیریت قیمت دلار با تکیه بر ارزپاشی، پر است. در همین حال، بانک مرکزی دامنه تقاضای غیرمصرفی دلار را با استفاده از مقررات سختگیرانه، به‌شدت کوچک کرده و توانسته سمت تقاضا را نیز به خوبی مدیریت کند. پیش‌بینی تحلیلگران بازارهای مالی برای هفته نیمه تعطیل پیش رو حفظ همین محدوده‌های قیمتی برای دلار است. همچنین، تحلیلگران فنی سقف بعدی قیمت دلار را در کوتاه‌مدت نیمه کریدور ششم می‌دانند. به اعتقاد برخی از بازیگران بازار ارز حرکت رنج اسکناس آمریکایی استراحت در مسیر صعودی است و قیمت در کف حمایت در نوسان است.

بازار سکه و طلا/ بازدهی منفی قیمت سکه و طلا

وجود بازدهی منفی بازار طلا در هفته‌های اخیر و اثرپذیری از روند کاهشی قیمت اونس جهانی طلا؛ اما معامله‌گران روند رکودی این بازار را متاثر از سردرگمی معامله‌گران نسبت به دادوستد در بازار پیش‌ از انتخابات ریاست‌جمهوری می‌دانند. علاوه برآن برخی فعالان بازار طلا حراج سکه در هفته سوم خرداد و اعداد خوب این حراج را سیگنال مساعدی برای کاهش قیمت در بازار سکه می‌دانند. به اعتقاد تحلیلگران اقتصادی بازارها به دلیل نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری در کما به سر می‌برند و معامله‌گران خریدار جدی نیستند. به نظر می‌رسد فعالان اقتصادی تا بعد از انتخابات برای اخذ تصمیمات جدید دست نگه داشته‌اند. تکنیکالیست‌ها برای قیمت طلا منطقه ۳ میلیون و ۲۸۰ هزار تومانی را محدوده شیرین ورود به بازار توصیف می‌کنند و می‌گویند اگر این منطقه شکسته شود، قیمت تا ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان پایین خواهد آمد.

به اعتقاد فنی‌های بازار، سکه تا زمانی که زیر محدوده ۳۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی نیاید، نمی‌توان انتظار ریزش بیشتری را داشت؛ اما اگر این منطقه بشکند امکان برگشت قیمت تا محدوده ۳۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی برای سکه امامی قابل دسترس است. سکه امامی روز پنجشنبه ۲۴ خرداد روی رقم ۴۰ میلیون و ۱۵۱ هزار تومانی معامله شد. سکه‌ بهار در کانال ۳۶ میلیونی ماند و با رقم ۳۶ میلیون و ۷۹۰ هزار تومانی معامله شد. گفتنی است قیمت نیم‌سکه روی رقم ۲۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی ایستاد. قیمت ربع سکه و سکه گرمی به ترتیب با رقم ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان بسته شدند. قیمت طلا در آخرین روز معاملاتی هفته کاهشی شد. هر مثقال طلای ۱۸ عیار با رقم ۱۴ میلیون و ۳۴۳ هزار تومانی معامله شد. هر گرم طلای ۱۸ عیار روی رقم سه میلیون و ۳۱۱ هزار تومانی ایستاد.

بازار طلای جهانی/ اولین افزایش هفتگی پس از یک ماه

قیمت طلا بیش از یک درصد در روز جمعه افزایش یافت و اولین افزایش هفتگی طی یک ماه گذشته را سپری کرد. نشانه‌های کاهش تورم در آمریکا، امید به پایین آمدن زود هنگام نرخ بهره در سال جاری میلادی را افزایش داده است. قیمت هر اونس طلا روز جمعه، با ۱.۲۵ درصد افزایش به ۲۳۳ دلار و ۴ سنت رسید. قیمت معاملات آتی طلا در بازار کامکس نیویورک هم با یک افزایش ۱.۳۴ درصدی به ۲۳۴۹ دلار و ۱۰ سنت رسیده است. در سایر بازار‌های مالی شاخص‌های سهام اروپا به دنبال ناآرامی‌های سیاسی در فرانسه افت کرده‌اند. فضای محتاطانه در وال استریت حاکم شده و سرمایه‌گذاران به دنبال افزایش قابل توجه شاخص‌های اس پی ۵۰۰ و نزدک، توقف کرده‌اند. تاجران پس انتشار گزارش اقتصادی آمریکا مبنی بر کاهش تورم، احتمال می‌دهند نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا ۵۲ واحد در ماه دسامبر کاهش یابد. پایین آمدن نرخ بهره هزینه نگهداری طلا به عنوان یک سرمایه غیر سودده را کاهش داده و تمایل برای خرید آن را افزایش می‌دهد. اطلاعات اقتصادی آمریکا که در این هفته منتشر شد نشان داد قیمت‌های مصرف کننده در این کشور در ماه مه برای اولین بار طی دو سال گذشته ثابت بوده و قیمت‌های تولیدکننده کاهش غیرمنتظره‌ای داشته‌اند. در میان سایر فلزات گرانبها، قیمت نقره با ۱.۴۰ درصد افزایش به ۲۹ دلار و ۴۷ سنت رسید و پلاتین با یک افزایش ۰.۸۹ درصدی ۹۶۱ دلار و ۳۰ سنت معامله شد.

بازار نفت/ افزایش سه درصدی قیمت نفت در هفته گذشته

قیمت نفت در شرایطی در روز جمعه کاهش یافته که بازارها در حال بررسی تأثیر بالا ماندن نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا برای مدت طولانی‌تری هستند. اما شاخص‌های نفتی بهترین هفته خود را طی دو ماه گذشته تجربه کردند که نتیجه پیش‌بینی بهبود تقاضا برای نفت خام و سوخت بود. قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال جمعه با ۳۸ سنت معادل ۰.۴۶ درصد کاهش به ۸۲ دلار و ۳۷ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با ۴۶ سنت معادل ۰.۵۹ درصد کاهش ۷۸ دلار و ۱۶ سنت معامله می‌شود. قیمت شاخص نفت خام برنت و نفت آمریکا ۳ درصد طی یک هفته گذشته افزایش یافته که بهترین عملکرد آنها از پنجم آوریل بوده است. سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) همچنان بر پیشبینی خود برای رشد بالای تقاضای جهانی برای نفت در سال جاری میلادی تاکید دارد و بانک سرمایه‌گذاری گلدمن ساکس هم تقاضای بالا برای سوخت در آمریکا را در این تابستان پیش‌بینی کرده است. قیمت نفت در هفته گذشته به خاطر نتیجه اجلاس ائتلاف اوپک پلاس مبنی بر افزایش تدریجی تولید پس از ماه سپتامبر، کاهش یافت. روسیه با اشاره به اینکه از سهمیه تولید خود طبق قرارداد اوپک پلاس در ماه مه فراتر رفته، قول داد به تعهدات خود طبق قرارداد این ائتلاف پایبند بوده و بیش از پیش از بازار حمایت کند. اما روند افزایش قیمت نفت در این هفته به دنبال تصمیم بانک مرکزی آمریکا برای ثابت نگه داشتن نرخ بهره متوقف شد. فدرال رزرو آمریکا اعلام کرد روند کاهش نرخ بهره احتمالاً از ماه دسامبر آغاز می‌شود، یعنی اواخر سال جاری میلادی.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=146010

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});