• امروز : یکشنبه - ۳ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 23 June - 2024
2
رئیس انجمن فولاد آذربایجان؛

عملا می گویند فولاد، تولید و‌ صادر نکنید

  • کد خبر : 146039
  • 27 خرداد 1403 - 7:31
عملا می گویند فولاد، تولید و‌ صادر نکنید
یاز اکو- رئیس انجمن فولاد آذربایجان گفت: شرایط موجود نشان می دهد، عده ای نمی خواهند صنعت فولاد تداوم یابد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری یاز اکو، نوید نواده اباذر در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان این مطلب با اشاره به مشکلات صنعت فولاد گفت: در حال حاضر یک سری مشکلات وجود دارند که اگر‌ نتوانیم به‌طور صحیح مدیریت کنیم،  کارخانجات فولادی تعطیل خواهد شد.

وی ادامه داد: صدور بخشنامه‌های خلق‌الساعه یا بمیری قوانین سختگیرانه عملا دست فولادی ها را بسته است، به طوری که روز به روز شاید کاهش تولید فولاد در استان هستیم.

وی با بیان اینکه مصرف داخلی فولاد کاهش یافته است، تاکید کرد: ما مجبور به صادرات محصولات خود هستیم، چرا که مازاد بر نیاز بازارهای داخلی تولید داریم و اگر صادرات نداشته باشیم، کارخانجات فولادی تعطیل خواهد شد.

رییس انجمن فولاد آذربایجان مشکل صادرات و انرژی برق را د  مشکل عمده صنایع فولادی عنوان کرد و‌افرود: اگر قرار بر ذکر مشکلات باشد، طومار بلندی باید مطرح شود، مشکلات زیاد است، اما دو مسئله صادرات و برق، هر دو با هم، رمق نصفه، نیمه ما را خواهند گرفت.

وی با اشاره به ماده ۱۴ و ماده ۱۶ قانون در خصوص انرژی برق تشریح کرد: سال گذشته یکسری هزینه های اضافی در قالب ماده ۱۴ و ۱۶، تحت عناوین هزینه ترانزیت و پرداخت مبلغ مازاد برای مشترکین بالای ۱ مگاوات انرژی، روی قبوض بخش فولاد اضافه کردند که و در حالی که ما با احتساب تمامی هزینه ها، محصول خود را فروخته بودیم، هزینه بسیار هنگفتی به ما تحمیل کرد. اردیبهشت ماه امسال نیز، دوباره روی قبوض بحث “عطف به ماسبق” را اضافه کرده اند و می گویند بخشی از مبالغ اضافی که پرداخت کرده‌اید، را مجددا باید پرداخت کنید. با این کارها عملا می گویند تعطیل کنید، اما ما قبول نمی کنیم.

رئیس انجمن فولاد آذربایجان از برگزاری جلسات مختلف در رابطه با مشکلات صنایع فولادی طی سال های اخیر خبر داد و گفت: ما تمامی مشکلات را احصا کرده و به تمامی تصمیم‌گیران فرستاده ایم و کسی نمانده که از این مسائل بی‌خیر باشد، ولی متاسفانه نتیجه‌ای نگرفتیم.

وی با تاکید بر اینکه انتهای مسیری که طی می‌شود، تعطیلی صنایع پایین دستی فولادی است، این سوال را طرح کرد که چرا باید در کشور ناترازی در حوزه انرژی داشته باشیم.

نواده اباذر با اشاره به ارزآوری، ارزش افزوده بالای صنعت فولاد و اشتغال‌زایی این صنعت گفت: با چه منطقی می توان به صنعتی با این اهمیت گفت، برق نداریم، پس در دو ماه خرداد و تیر بهتر است، کم کار کنی، از اواسط تیر تا مرداد ماه، با ۳۰ درصد ظرفیت فعالیت کنی؟ مگر می شود، چند ماه کارخانه را تعطیل کرد؟

نواده اباذر با تاکید بر اینکه در ایران هیچ‌گاه دیپلماسی فعال اقتصادی نداشتیم، افزود: علیرغم تمام مشکلات ما قطره قطره سعی کردیم، مسیر صادرات را هموار کنیم و با کشورهایی از جمله عمان، گرجستان، ارمنستان، عراق، بصره و… وارد مبادله شدیم، اما تمام رایزنی ها و زحمات چندین ساله ما با یک بند بخشنامه که یک شبه صاذر می‌شود، به هدر می رود. 

وی اضافه کرد: دنیا پر از عرضه است و این تقاضا است که نیاز به تحریک دارد، بنابراین اگر به هر دلیلی ما نتوانیم صادرات کنیم، طرف مقابل به راحتی از جای دیگر نیاز خود را تامین می کند.

 

رئیس انجمن فولاد آذربایجان در ادامه با اشاره به برگزاری بیست و یکمین دوره نمایشگاه صنایع فولادی تبریز «متافو» گفت: این نمایشگاه از ۱۲ تا ۱۵ تیرماه سال جاری و پس از انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شود.

وی افزود: در سال جاری انجمن فولاد آذربایجان مسئولیت برگزاری این نمایشگاه را بر عهده گرفته است و تمام تلاش خود را کرده ایم تا یکی از قوی‌ترین نمایشگاه‌های منطقه شود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=146039

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});