• امروز : چهارشنبه - ۶ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 26 June - 2024
2

سگ های بلا صاحب معضل شهر تبریز

  • کد خبر : 146281
  • 29 خرداد 1403 - 11:00
سگ های بلا صاحب معضل  شهر تبریز
یازاکو - چندی است که افزایش تعداد سگ های بلاصاحب در حال تبدیل شدن از یک معضل به یک بحران است. همه مناطق کشور، از جمله کلان شهر تبریز و حومه نیز به طور جدی با این معضل (یا بحران در حال ایجاد) دست به گریبان است.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو، این روزها پیوسته اخبار دردناکی از حمله سگ های بلا صاحب می شنویم، به طوری که جلسات متعددی در شورای شهر و شهرداری برای یافتن راهکارهای کارآمدتر برای مواجهه با مسأله سگ های بلاصاحب  برگزار میشود، ولی راه حلی جامع، علمی و اثرگذار  ارائه نمی شود و شهروندان همچنان گله‌مند هستند. اخبار مربوط به حمله سگ ها به کودکان نیز بر این نارضایتی می افزاید.

سگ‌ها قدرت تکثیر زیادی دارند، و در وضعیت عادی قادر به تولد سالانه هفت توله هستند ولی اگر شرایط تغذیه خوبی داشته باشند قادر به تولد بیش از ۱۲  توله نیز خواهند بود و این شرایط مناسب را شهروندان با غذا دادن به آنها و همچنین افزایش پسماند در داخل شهر فراهم کرده و پیامد آن نیز دامنگیر جامعه  می شود. افزایش ویلاسازی در اطراف شهر و ایجاد کلونی های انسانی جدید که اغلب پسماندهای غذایی را در اطراف رها کرده و حتی نسبت به تغذیه سگ ها اقدام می کنند، از عوامل اصلی گسترش و تکثیر سگ ها است.

وظیفه شهرداری جمع آوری، عقیم و رها نمودن سگ های بلا صاحب به محیط است

شهردار تبریز در گفت و گو با خبرنگار یازاکو  گفت: وظیفه شهرداری جمع آوری، عقیم و رها نمودن سگ های بلا صاحب به محیط است .

یعقوب هوشیار در خصوص جمع آوری اصولی سگ های بلاصاحب بیان کرد: جمع آوری سگ های بلا صاحب به صورت مستمر بر اساس پروتکل  که ابلاغ  شده است عمل می شود .

وی بیان کرد: در سال ۱۴۰۲ نزدیک به هفت هزار و ۲۰۰ عدد سگ  بلا صاحب و جمع آوری شده است که شهرداری تبریز برای این تعداد از سگ ها پنج میلیارد تومان  صرف عقیم سازی و رهاسازی سگ‌های بلاصاحب هزینه کرده است.

وی در خصوص  جمع آوری  سگ ها و بهم خوردن چرخه اکوسیستم تشریح کرد: بعد از عیقم سازی، رها سازی به محیط انجام میشود و این به صورت هفتگی انجام میشود و در چرخه ی طبیعی طبیعت خللی وارد نمی شود.

وی با اشاره به کلینیک نگهداری سگ های بلا صاحب گفت:  شهرداری تبریز با راه اندازی کلینک برای نگهداری این سگ ها و با همکاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز اقدام به عقیم سازی و واکسیناسون این حیوانات نموده است.

هوشیار با اشاره به غذا دهی غیر اصولی توسط شهروندان و افزایش زاد و ولد این حیوانات بیان کرد:  در تأمین غذای سگ‌های بلاصاحب مشکلات زیادی داریم، اما انجمن حامیان حیوانات هیچ کمکی نمی‌کنند و فقط ادعا دارند .

وی در خصوص وظایف شهرداری در خصوص سگ های بلا صاحب گفت: وظیفه شهرداری جمع آوری است قبلا دستور العمل، امحا بود، ولی در حال حاضر در پروتکل ابلاغ شده جمع آوری ، عقیم سازی و رها سازی است. در حال حاضر،  اکثر سگ ها در سطح شهر  دارای پلاک و عقیم سازی شده اند .

حمله مدعیان حامیان حیوانات به سازمان پسماند!

هوشیار، شهردار تبریز  گفت: روز گذشته برخی از مدعیان حامی حیوانات به سازمان پسماند حمله کردند که از دادستانی بابت برخورد با این افراد متشکریم .

غذارسانی، عامل اصلی تجمع و افزایش تعداد سگهای بلاصاحب

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تبریز، غذارسانی به سگهای بلاصاحب را عامل اصلی تجمع و افزایش تعداد سگ های بلاصاحب در داخل شهر دانست.

به گزارش یازاکو ، حبیبه هراتی ، در خصوص نحوه ی جمع آوری سگ های بلاصاحب بیان کرد:  بعد از جمع آوری سگ های بلاصاحب و تحویل آن به سازمان مدیریت پسماند، انتقال به مرکز نگهداری سگ های بلاصاحب پروسه کنترل جمعیت وعقیم سازی آغاز می شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تبریز گفت: در سه ماهه اول سال جاری تعداد یک هزار و ۵۳۴  قلاده سگ بلاصاحب از سطح شهر توسط اکیپ های مناطق دهگانه جمع آوری شده است.

حبیبه هراتی با اشاره به گازگرفتگی یک کودک توسط سگ های بلاصاحب گفت: متاسفانه یکی از معضلات اساسی در خصوص جمع آوری سگ های بلاصاحب غذادهی برخی شهروندان به این سگ هاست. غذا رسانی به سگ ها در پارک ها و خیابانهای شهر باعث تجمع و پرسه زنی این حیوانات شده و ایجاد مشکلات بهداشتی و ایمنی برای شهروندان می شود، البته لازم به ذکر است که این کودک در محدوده حفاضت شده فرودگاه مورد حمله قرار گرفته است که شهرداری در این منطقه هیچ گونه اقداماتی نمی تواند انجام دهد .

هراتی با اشاره به ارتباط مستقیم غذارسانی به سگ های بلاصاحب در سطح شهر و میزان زاد و ولد این حیوانات گفت: به نظر کارشناسان، ارتباط مستقیمی بین غذارسانی به سگ های بلاصاحب و افزایش زاد ولد آنان وجود دارد و در حقیقت غذارسانی به آنان موجب ازدیاد نسل سگ های بلاصاحب می شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تبریز با اشاره به درخواست ها و شکایات متعدد شهروندان در خصوص جمع آوری سگ های بلاصاحب گفت: اکیپ های زنده گیری سگ های بلاصاحب مناطق دهگانه به صورت روزانه نسبت به زنده گیری و تحویل آن به سازمان مدیریت پسماند اقدام می کنند اما با این حال همراهی شهروندان در عدم غذارسانی به سگ های بلاصاحب در محدوده داخل شهر نقش مهمی در کاهش زاد و ولد و کنترل این حیوانات دارد.

از غذارسانی به سگ‌ها دست بردارید، سگ‌ها فرشته نیستند

رضا ساکی، فعال محیط‌زیست در صفحه شخصی‌اش نوشته بود که فرضیه‌ای خطرناک درباره سگ‌های بی‌صاحب وجود دارد.

طرفداران غذارسانی به سگ‌های ولگرد و بی‌صاحب به یک‌ فرضیه خطرناک باور دارند. آنها می‌پندارند سگ‌ها، فرشته‌های مهربانی هستند که هرگز به انسان حمله نمی‌کنند و اگر سگی انسان را گاز بگیرد یا پاره‌پاره کند، حتما تقصیر انسان بوده است.

یعنی انسان، یا حریم سگ نگهبان و سگ گله را شکسته است یا حتما یک کرمی ریخته است و سگ، این فرشته مهربان، از خودش دفاع کرده است.  حیوان هار به هر جنبنده‌ای حمله می‌کند و گاز می‌گیرد و برایش فرق نمی‌کند کسی که روبه‌رویش ایستاده آدمی معمولی است یا غذارسان همیشگی‌اش.

فعالان محیط‌زیست بر این باورند که غذارسانی به سگ‌های ولگرد، جنایت در حق طبیعت است؛ چراکه با غذارسانی احساسی، حیوان را به حیوان هار تبدیل می‌کنند و اکوسیستم طبیعی را دچار مشکل می‌کنند. حمله گروهی سگ‌ها به آدم‌ها و حیوانات دقیقا نتیجه همان غذارسانی‌های چندسال گذشته به این حیوانات برای ضبط کلیپ‌های اینستاگرامی و ویو گرفتن است.

اگر در سطح شهر تردد می‌کنید و فرزند دارید، مراقب فرزندان‌تان از خطر احتمالی گاز گرفتن سگها باشید؛ چراکه قانون پاسخ در خور و مناسبی برای شما نخواهد داشت.

با جمع آوری سگ ها گرگاس و گرگ در منطقه افزایش پیدا میکند

حامی حیوانات در تبریز از زمینه سازی پیدایش گرگاس در عینالی خبر داد.

پریوش خردمند در گفت و گو با خبرنگار یازاکو در خصوص چرایی مانع شدن حامیان برای جمع آوری سگ های بلا صاحب گفت: ما با جمع آوری غیر اصولی و کشتار شهرداری مخالف هستیم .اگر شهرداری به طور اصولی نسبت به جمع آوری واکسیناسیون و عقیم سازی و رها سازی به محیط طبیعی  انجام دهد مخالفتی نداریم .

این حامی گفت: چند روز گذشته ۱۷ قلاده سگ در حیاط سازمان پسماند شهرداری تبریز گشنه و تشنه نگهداری می شد که از این مقدار ۴ عدد زنده ماندند.

وی افزود: موجود زنده فقط انسان نیست تمامی موجوداتی که از طرف خداوند آفریده شده اند مهم هستند .

وی گفت: سگ وگربه به عنوان حیوان همراه در طول تاریخ کنار هم زیسته اند و در بیشتر مواقع کمک حال انسان بوده اند، من جمله زمان زلزله و …

خردمند در خصوص فرهنگ سازی  شهرداری و سازمان ها گفت : سازمان ها و ارگان های مربوطه به شهرداری باید فرهنگ سازی مناسبی در خصوص نحوه ی رفتار با حیوانات را انجام دهند تا زمانی که این فرهنگ سازی انجام نشود وضعیت این است زیرا یک کودک نمی داند با رفتار نادرست با حیوان مثل سنگ اندازی و آزار و اذیت موجبات پرخاشگری حیوان را شامل می شود .

وی تاکید کرد: زمانی که سگ سالم و عقیم شده در محیط باشد هیچ سگ مریض و پرخاشگر نمی تواند به حریم آن سگ وارد شود .

غذا رسانی باید اصولی باشد  

وی گفت: در کندرود هفته ای ۲ بار غذا رسانی انجام می شود و ۲۰۰ قلاده سگ موجود در این منطقه با حمایت دهیار منطقه و حامیان، واکسیناسیون و عقیم سازی شده اند .

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=146281

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});