• امروز : جمعه - ۸ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 28 June - 2024
2

ممقان آذرشهر، شهر ملی شد

  • کد خبر : 146872
  • 04 تیر 1403 - 9:45
ممقان آذرشهر، شهر ملی شد
یازاکو - ممقان در شهرستان آذرشهر براساس اعلام شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع‌ دستی کشور به‌ عنوان « شهر ملی ممقان‌دوزی» انتخاب شد.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو، همچنین «کوزه‌کنان» در شهرستان شبستر به‌ عنوان روستای ملی سفالگری سنتی، «نجف تراکمه» در استان آذربایجان شرقی به‌ عنوان روستای ورنی‌بافی انتخاب شده است.

جلسه شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع‌ دستی امروز به ریاست مریم جلالی ـ معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور در سالن فجر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار شد.

در این جلسه پرونده هفت شهر و روستای صنایع دستی از چهار استان کشور برای ثبت ملی با توجه به معیارها و استانداردهای این نوع ثبت نظیر رشد تولید، تعداد کارگاه‌ها و استادان فعال در رشته مورد نظر و همچنین امکانات توسعه، آموزش و ترویج آن، مورد بررسی قرار گرفت.

نتایج این نشست نیز پس از بررسی و اعلام نظر اعضای شورای راهبردی، جمع‌بندی و اعتبارسنجی توسط دستگاه‌های عضو نظیر وزارت کشور، معاونت توسعه روستایی سازمان برنامه و بودجه و کارشناسان و مسئولان استانی برای ثبت ملی اعلام شد.

بر همین اساس «بفروئیه» در استان یزد به‌عنوان شهر ملی موتابی، «ممقان» به‌عنوان شهر ملی ممقان‌دوزی، «کوزه‌کنان» در شهرستان شبستر به‌عنوان روستای ملی سفالگری سنتی، «نجف تراکمه» در استان آذربایجان شرقی به‌عنوان روستای ورنی‌بافی، «گلستانک» در استان البرز به‌عنوان روستای ملی سفال و سرامیک، «خور» در استان خراسان جنوبی به‌عنوان روستای ملی تراش عقیق و «شاهدیه» در استان یزد به صورت مشروط به عنوان شهر ملی نساجی ابلاغ شد.

ممقان در فاصله ۳۵ کیلومتری جنوب غربی تبریز قرار گرفته و از توابع شهرستان آذرشهر در آذربایجان شرقی است. این شهر علاوه بر اینکه دارای کارگاه‌های متعدد نخودپزی است در زمینه تولید ممقان (نوعی سوزن دوزی) شهره است.

کوزه کنان یکی از شهرهای قدیمی و توریستی شهرستان شبستر در استان آذربایجان شرقی و دارای کارگاه‌های متعدد سفال است، فاصله آن تا تبریز حدود ۷۵ کیلومتر و تا شبستر ۱۲ کیلومتر است.

نجف‌تراکمه یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در فاصله ۱۸۵ کیلومتری تبریز قرار دارد.

صنایع دستی روستای نجف تراکمه ورنی، قالی، قالیچه، جاجیم بافی و گلیم بافی بوده ولی الان فقط ورنی بافی رونق دارد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=146872

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});