• امروز : شنبه - ۹ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 29 June - 2024
3

ایران رتبه اول تنوع صنایع دستی جهان را دارد

  • کد خبر : 147076
  • 06 تیر 1403 - 13:40
ایران رتبه اول تنوع صنایع دستی جهان را دارد
یازاکو - مشاور ارشد تجاری‌سازی صنایع‌ دستی کشور گفت: ایران از نظر تنوع صنایع دستی در جهان رتبه اول را دارد که این مزیتی بسیار مهم برای توسعه این صنایع در اقصی نقاط کشور است.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو، رویا کبیری روز چهارشنبه در جمع تعدادی از فعالان و کارآفرینان صنایع دستی، افزود: به استناد داده‌های شورای جهانی صنایع‌ دستی، تاکنون تعداد ۵۹ شهر جهانی صنایع دستی در کشورهای مختلف به ثبت رسیده است که در این میان ایران با داشتن ۱۱ شهر و سه روستا، ۲۴ درصد آمار کلی جهان و نیز ۳۲ درصد آمار منطقه ای را به خود اختصاص داده است.

به گفته وی در جهان تا به امروز ۶۰۰ قلم اثر صنعت دستی در یونسکو ثبت شده است که از این تعداد ۴۵۰ اثر متعلق به ایران است که رقم چشم گیر ۷۵ درصد آثار جهانی صنایع دستی را به خود اختصاص می دهد.

کبیری یادآور شد: طبق این آمارهای جهانی، ایران از نظر تنوع صنایع دستی ثبت شده در یونسکو با اختلاف بالا و قابل توجه رتبه اول را در اختیار دارد و سومین کشور تولید کننده صنایع دستی در جهان به شمار می رود.

وی با اشاره به اینکه طبق گزارش های ارائه شده تجارت جهانی صنایع دستی ۸۰۰ میلیارد دلار است، سهم ایران را از این بازار فقط پنج هزارم درصد اعلام و اضافه کرد: با توجه به ظرفیت های موجود چنین آماری برای کشورمان بسیار ناچیز است.

کبیری ادامه داد: ایران با داشتن ۱۴ شهر جهانی صنایع‌ دستی سرآمد جهان در این زمینه است و به جرات می توان ادعا کرد هیچ رقیبی ندارد، اما بهره وری اقتصادی ما از این صنعت فرهنگی درآمدزا در سال گذشته فقط ۲۲۴ میلیون دلار بود که بسیار ناچیز و غیر قابل قبول است.

وی یکی از بهترین راه کارها برای خروج از چالش ها کنونی و رونق تولید صنایع دستی را افزایش صادرات و پیدا کردن بازارهای جهانی دانست و گفت: باید در این مسیر دولت و مجلس پای کار آمده و قوانین حمایتی را به مورد اجرا بگذارند.

این استاد دانشگاه جایگاه جهانی ایران در حوزه صنایع دستی را رفیع و قابل بهره مندی کلان اقتصادی برشمرد و چالش اصلی حوزه صنایع دستی را بازاریابی عنوان کرد که می توان با رفع مشکلات از مزایای اقتصادی آن مثل کسب و کارهای مجازی بره برداری کرد.

کبیری نحوه افزایش صادرات صنایع دستی را از موضوعاتی بیان کرد که نیازمند همکاری، تعامل و قانون گذاری های مناسب است.

وی ایجاد فرهنگ کارآفرینی و اشتغال زایی در حوزه صنایع‌ دستی را لازمه توسعه این صنعت – هنر در کشور بیان کرد و یادآور شد: صنایع دستی بهترین فرصت برای معرفی و ترویج فرهنگ هنرهای صنایع دستی ایران به جهان است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=147076

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});