• امروز : یکشنبه - ۱۰ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 30 June - 2024
0

برگزاری آیین رونمایی از فرش‌های تاریخی اوایل دوره قاجار در تجارتخانه هاشمی‌مهر تبریز

  • کد خبر : 147300
  • 08 تیر 1403 - 14:28
برگزاری آیین رونمایی از فرش‌های تاریخی اوایل دوره قاجار در تجارتخانه هاشمی‌مهر تبریز
یازاکو - با حضور مدیرکل‌میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی، آیین رونمایی از فرش‌های تاریخی مربوبط به دوره قاجار در تجارتخانه فرش هاشمی‌مهر تبریز برگزار شد که یکی این فرش‌ها قدیمی‌ترین تخته فرش شناسایی شده قاجاری مزین به اشعار ترکی است.

آیین افتتاح از دو تخته فرش انتقالی از لندن به تبریز با حضور مدیرکل‌میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی در تجارتخانه فرش هاشمی‌مهر برگزار شد و طی آن از دو تخته فرش مربوط به اوایل دوره قاجار که در سال ۱۴۰۰ از لندن خریداری و به تبریز منتقل شده‌اند رونمایی شد.

فرش اول، فرش آنتیک بافته شده در شهر تبریز با پشم‌های خودرنگ گوسفند و شتر با چله نخ و قدمت ۱۸۰ سال است که داستان فرهاد و شیرین را روی فرش روایت می‌کند.

شاخص‌ترین وجه این فرش اشعاری به زبان ترکی از دیوان ابوالحسن راجی در حاشیه فرش است. این فرش در سال ۱۴۰۰ از لندن خریداری و به تبریز بازگردانده شده است.

همچنین فرش دوم، فرش آنتیک بافته شده در تبریز با قدمتی بیش از ۲۰۰ سال است که از پشم گوسفندی خودرنگ برای بافت این قطعه استفاده شده است. موضوع این فرش در خصوص شیخ صنعان است که یکی از طولانی‌ترین روایت‌های کتاب فریدالدین عطار است. این فرش بر آن است تا داستان شیخ مؤمنی را روایت کند که عاشق یک دختر مسیحی می‌شود و برای عشق او به رم سفر می‌کند.

تجارتخانه نصیرزاده (نمایشگاه فرش و گلیم هاشمی مهر) در بنایی مربوط به دوره قاجار توسط برادران نصیرزاده بنا شده است که به عنوان اولین تجارتخانه آذربایجان به شماره ۳۳۴۵۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است که با مرمت این تجارتخانه در سال ۱۳۹۹ توسط ابراهیم هاشمی‌مهر، این بنا رنگ و بوی تازه‌ای به خود گرفت و اکنون برای نمایش فرش‌های نمایشگاهی آنتیک مورده استفاده قرار می‌گیرد.

تجارتخانه هاشمی مهر یکی از جاذبه‌های تاریخی آذربایجان‌شرقی به شمار می‌روند که هرساله پذیرای تعداد زیادی گردشگر داخلی و خارجی است.

گردشگران ‌می‌توانند ضمن مرمت فرش های قدیمی آسیب دیده اقدام به خرید فرش و گلیم مورد علاقه خود کنند و یا حتی کتابخانه تخصصی فرش و گلیم این بنا بهره‌مند شوند.برگزاری آیین رونمایی از فرش‌های تاریخی اوایل دوره قاجار در تجارتخانه هاشمی‌مهر تبریز

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=147300

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});