• امروز : سه شنبه - ۱۲ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 2 July - 2024
3

بازارها به دنبال چهره‌ای معتدل در پاستور

  • کد خبر : 147449
  • 10 تیر 1403 - 15:15
بازارها به دنبال چهره‌ای معتدل در پاستور
یازاکو - قیمت دلار در آخرین روز هفته منتهی به انتخابات ریاست جمهوری در روند افزایشی قرار گرفت. این اسکناس با رشد نزدیک به هزار تومانی در کریدور شصت‌هزار تومانی یک کانال دیگر نیز پیشروی کرد و با افزایش تقاضا همراه شد.

یازاکو، جعفر ساعی نیا_ یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس، پایگاه خبری یازاکو در گزارش هفتگی خود، روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان را بررسی کرده است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار ارز/ قیمت دلار در انتظار رییس‌جمهوری متعادل

قیمت دلار در آخرین روز هفته منتهی به انتخابات ریاست جمهوری در روند افزایشی قرار گرفت. این اسکناس با رشد نزدیک به هزار تومانی در کریدور ششم یک کانال پیشروی کرد و با افزایش تقاضا همراه شد. معامله‌گران رشد تقاضا در بازار ارز را وابسته به اظهارات کاندیداهای ریاست جمهوری دانسته و معتقدند اگر فعالان بازار ارز احساس کنند میانه‌روها شانس بیشتری برای انتخاب دارند، روند کاهشی می‌شود و در غیر این صورت دلار آرایش افزایشی به خود می‌گیرد. علاوه بر این، کارشناسان اقتصادی به آثار تلاطم درهم و ایجاد نوسان افزایشی در بازار ارز اشاره می‌کنند. باید توجه داشت، قیمت درهم نیز در روز پنجشنبه، با روند افزایشی بازگشایی شد. برخی بازیگران ارزی این روزها، بازار ارز تهران را از افق امارات رصد می‌کنند و قیمت درهم امارات و قیمت طلای آبشده، چراغ راهنمای آنان برای موقعیت‌گیری معاملاتی شده است. فعالان بازار معتقدند روند افزایشی بازار ارز تهران در روزهای اخیر ناشی از یک بلاتکلیفی و سردرگمی است و نباید در این مقطع دست به خرید یا فروش زد.

بازار سهام/ معاملات داغ تابستانی بورس تهران

بورس تهران با شروع فصل گرما، معاملات داغی را تجربه کرد. شاخص کل بورس با رشد ۲ درصدی به نزدیکی کانال ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی برگشت. این درحالی است که شاخص هم‌وزن با افزایش یک‌درصدی مواجه شد و بخشی از افت هفته‌‌‌های گذشته را پس گرفت، به طوری که بازدهی سبد هم‌وزن بازار، از ابتدای سال به ۹ درصد رسید. بهبود نسبی ارزش معاملات قدری امیدها را افزایش داد.

اما متاسفانه هنوز میزان معاملات خرد سهام به طور روزانه از ۱۰۰ میلیون دلار عبور نکرده است. بر همین اساس، سیگنال خرید برای کل بازار صادر نشده است. اما دستکاری برخی از سهام بزرگ در بازار سهام و رشد دلار نیما و همچنین محرک‌‌‌های اقتصادی مانند تخفیف خوراک پالایشی‌‌‌ها محرک سهام بزرگ بازار شده است. در میان صنایع برتر هفته گذشته نام صنایع دلاری به‌وفور دیده می‌شود. این درحالی است که از ابتدای سال نیز این صنایع در میان برترین‌‌‌ها قرار دارند.

در ادامه مسیر، تداوم رونق در بازار سهام، به حضور چهره‌ای معتدل در پاستور بستگی دارد. اگر انتخابات به دور دوم کشیده شود، امکان آنکه بازار دچار سردرگمی شود، افزایش می‌‌‌یابد. سبقت شاخص کل بورس از شاخص هموزن طی هفته گذشته، با محرک صنایع دلاری صورت گرفت، به طوری که در میان صنایع برتر هفته، دلاری‌‌‌ها پیشتاز بودند. هفته اول تیرماه بازدهی ۶ درصدی را برای صنعت اوره رقم زد و این صنعت در صدر بازدهی‌‌‌ها قرار گرفت. علاوه بر این، صنعت فلزات گرانبها همچنان در بازار جزو صنایع برتر هفته و سال‌جاری قرار دارد.

طلا و سکه/ صعود طلا و سکه هم‌سو با دلار

قیمت طلا و سکه در هفته ابتدایی تیر با ضربان افزایشی دلار همراه شد و تمام قطعات سکه به کانال‌های قیمتی بالاتر صعود کردند. هفته اخیر بازار طلا بازدهی مثبت داشت و سکه امامی با رشد بازدهی نزدیک به هفت درصدی پرچمدار افزایش ارزش در بازار‌های مالی شد. قیمت طلا ۱۸ عیار پنجشنبه، ۷ تیر، با جهش ۵۲ هزار تومانی در ازای هر گرم، به سه میلیون و ۴۹۰ هزار تومان رسید. سکه امامی همزمان حدود ۹۸۰ هزار تومان گران شد و یک کانال بالا رفت.

قیمت سکه امامی تا ظهر پنجشنبه ۴۲ میلیون و ۷۰۹ هزار تومان ثبت شد، اما دلار و یورو خدماتی بدون تغییر قیمت محسوس به ترتیب در محدوده ۴۶ و ۴۹ هزار تومان به فروش رسیدند. قیمت طلا ۱۸ عیار پنجشنبه، ۷ تیر، همزمان با نیمه ابتدایی معاملات بازار گرمی ۵۲ هزار تومان ارتقا پیدا کرد. هر گرم طلا ۱۸ عیار معادل سه میلیون و ۴۹۰ هزار تومان معامله شد و قیمت سکه امامی با جهش ۹۷۶ هزار تومانی به ۴۲ میلیون و ۷۰۹ هزار تومان رسید. نیم سکه بهار آزادی و ربع‌سکه بهار‌آزادی هر کدام ۲۵۰ هزار تومان گران شدند و ۱۰۰ هزار تومان به قیمت سکه گرمی اضافه شد.

بازار خودرو/ رکود سرد خودرو در روزهای انتخابات

به گفته بسیاری از دست اندرکاران،  بازار خودرو در رکود است و متقاضیان تمایلی به خرید ندارند. هر چند همراه با افت تولید و رشد معوقات برخی خودروسازان، عرضه به بازار کاهش یافته با این حال قیمت ها ثبات خود را حفظ کردند. در این بین قیمت محصولات وارداتی بیش از داخلی ها بر مدار ثبات قرار گرفتند بخصوص از ۲۵ خردادماه. تسریع واردات و ترخیص خودرو از گمرکات کشور و همچنین مقررات وزارت صمت مبنی بر الزام ثبت نام کنندگان سامانه یکپارچه به  انتخاب نهایی خودرو، می‌تواند دلیل ثبات قیمتی وارداتی‌ها باشد. از سوی دیگر ثبات نرخ ارز نیز که معمولا محرک اصلی بازار خودرو محسوب می شود نیز این روزها نوسان زیادی نداشته است. خودروی کرولا که در حال حاضر در نمایندگی قیمتی معادل ۲ میلیارد و ۲۴۵ میلیون تومان دارد هم اکنون در بازار ۳ میلیارد و ۱۳۰ میلیون تومان قیمت دارد که از ۲۵ خرداد همین قیمت را حفظ کرده است. خودروی کیا سراتو نیز با قیمت ۲ میلیارد و ۵۹۸ میلیون تومان قیمت در نمایندگی حالا با قیمت ۴ میلیارد و ۹۰۰ عرضه می شود که این خودرو نیز از ۱۵ روز گذشته نوسان قیمتی را در بازار نداشته است. با این حال برخی از خودروهای وارداتی همچون جتا و یا لوین با افزایش ناچیزی همراه شدند. به نظر می‌رسد که معامله گران بازار و متقاضیان در انتظار سرنوشت انتخابات هستند تا به بازار ورود کنند.

طلای جهانی/ کاهش قیمت طلای جهانی

قیمت جهانی طلا در روز جمعه (۲۸ ژوئن) و پیش از تعطیلی بازار کاهش یافت اما به سمت سومین افزایش سه ماهه متوالی خود پیش رفت، در حالی که سرمایه‌گذاران به داده‌های تورم ایالات‌متحده تمرکز داشتند که می‌تواند موضع فدرال رزرو در مورد کاهش نرخ بهره را روشن کند. بهای هر اونس طلا با ۰.۳ درصد کاهش به ۲۳۲۱ دلار و ۳۹ سنت رسید. قیمت‌ها برای سه ماهه حدود ۴ درصد افزایش یافته است. شمش برای هفته و ماه ثابت ماند. طلای آمریکا با ۰.۲ درصد کاهش به ۲۳۳۲ دلار و ۱۰ سنت رسید. دلار آمریکا ۰.۲ درصد افزایش یافت و طلا را برای سایر دارندگان ارز گران‌تر کرد، در حالی که بازدهی معیار ۱۰ ساله نیز در روز افزایش یافت.

میشل بومن، رئیس فدرال رزرو آمریکا، روز پنجشنبه تکرار کرد که هنوز آماده حمایت از کاهش نرخ بهره بانک مرکزی نیست، زیرا فشارهای تورمی همچنان بالاست. نرخ بهره بالاتر هزینه فرصت نگهداری شمش غیر بازده را افزایش می‌دهد. طبق گزارش رویترز، در بازار سایر فلزات ارزشمند، بهای هر اونس نقره با ۰.۵ درصد کاهش به ۲۸.۹۱ دلار رسید، پلاتین با ۰.۷ درصد افزایش به ۹۹۴.۴۲ دلار و پالادیوم با ۱.۵ درصد افزایش به ۹۴۳.۲۲ دلار رسید.

بازار نفت/ کاهش قیمت نفت در روز جمعه

قیمت نفت در شرایطی در روز جمعه کاهش یافت که سرمایه‌گذاران در حال بررسی ضعف تقاضا برای سوخت در آمریکا هستند و احتمال کاهش نرخ بهره بانک مرکزی این کشور در سال جاری میلادی افزایش یافته است. قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال روز جمعه با ۲ سنت معادل ۰.۰۲ درصد افزایش به ۸۶ دلار و ۴۱ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با ۲۰ سنت معادل ۰.۲۴ کاهش ۸۱ دلار و ۵۴ سنت معامله می‌شود. نفت برنت ۰.۰۲ درصد طی یک هفته گذشته افزایش قیمت و نفت آمریکا ۰.۲ کاهش قیمت داشته‌اند. قیمت هر دوی این شاخص‌های نفتی حدود ۶ درصد یک ماه گذشته افزایش یافته است.

طبق گزارش ماهانه اداره اطلاعات انرژی آمریکا، در حالی که تولید نفت و تقاضا برای آن در این کشور در ماه آوریل به بالاترین رقم طی چهار ماه گذشته رسیده، اما تقاضا برای بنزین تا ۸.۸۳ میلیون بشکه در روز کاهش یافته است، یعنی پایین‌ترین رقم از ماه فوریه. شاخص هزینه‌کرد مصرف فردی در آمریکا که شاخص مورد علاقه فدرال رزرو برای تعیین نرخ بهره است در ماه مه تغییری نداشته که امیدها نسبت به کاهش نرخ بهره در ماه سپتامبر را افزایش می‌دهد. تاجران حالا ۶۴ درصد احتمال می‌دهند اولین کاهش نرخ بهره در ماه سپتامبر صورت بگیرد. این رقم در ماه گذشته برابر با ۵۰ درصد بود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=147449

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});