• امروز : شنبه - ۱۶ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 6 July - 2024
2

تحریم و عدم عضویت در WTO، دو مانع تجارت کشور/ دولت باید کوچک و چابک شود

  • کد خبر : 147779
  • 13 تیر 1403 - 17:00
تحریم و عدم عضویت در WTO، دو مانع تجارت کشور/ دولت باید کوچک و چابک شود
یازاکو - عضو هیات‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت با بیان این که در شرایط نابرابری با رقبای خود هستیم، گفت: دولت چهاردهم در ابتدای کارش باید برنامه راهبرد بلندمدت کشور را تدوین کند تا بداند در طول ماموریت چهار ساله و ۸ ساله‌اش در چه مسیری حرکت کند.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو، آرمان خالقی، عضو هیات‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت درخصوص انتظارات فعالان اقتصادی و بخش خصوصی از دولت چهاردهم گفت: فرقی نمی‌کند دولت چندم روی کار باشد، بخش خصوصی به محیط امن اقتصادی، پایدار و قابل اعتماد برای کسب‌وکار خود نیاز دارد تا بتواند کار کند.

خالقی افزود: قاعدتا در یک محیط کسب‌وکار مناسب و مساعد، تصمیم‌گیری‌های خلق‌الساعه نداریم، اقتصاد دستوری نیست و برای فعالیت اقتصادی، صدور و دریافت مجوز در حداقل زمان ممکن و با کمترین هزینه انجام می‌شود و همچنین اگر قرار است فعالیت اقتصادی شکل بگیرد، تامین مالی آن دیگر پیچیدگی‌های خاصی ندارد.

وی ادامه داد: ما حتی در شرایط عادی بدون تحریم هم تفاوت‌هایی با رقبای اقتصادی‌مان داریم و هنوز در پیمان‌های جهانی مانند سازمان تجارت جهانی عضو نیستیم و از مناسبات و مزایای آن بی‌بهره هستیم. اگر تحریم را بردارند، یک کشور عادی می‌شویم که عضو WTO نیستیم و در این زمینه مشکل داریم؛ بنابراین ما با رقبای خود دو درجه اختلاف داریم که شامل عدم پیوستن به ظرفیت‌ها و تسهیلات WTO و موضوعات تحریمی است.

عضو هیات‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: حتی در شرایط تحریمی، برنامه هفتم کفاف حرکت توسعه اقتصادی کشور را نمی‌دهد، ما یک افق بلندمدت‌تر می‌خواهیم که برای رسیدن به آن، برنامه‌های چند ساله ما جزئی از برنامه بلندمدت باشد.

وی اظهار داشت: به افق ۲۰ ساله قبلی نرسیدیم و فاصله زیادی با آن داریم، به نظر می‌رسد که ما باری به هرجهت حرکت‌هایی را انجام می‌دهیم.

عضو هیات‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: اگر قرار است ما در حوزه توسعه کاری انجام دهیم، دولت چهاردهم باید برنامه راهبرد بلندمدت کشور را در ابتدای کارش تدوین کند تا بداند در طول ماموریت چهار ساله و اگر موفق بود ۸ ساله‌اش در چه مسیری حرکت کند. اگر قرار است برنامه ۵ ساله را اصلاح کند، این کار را انجام دهد و قوانین مخل تولید را رفع کند.

خالقی گفت: این موارد هدف‌گذاری می‌خواهد که دولت باید در ابتدای ورودش انجام دهد، بعد از آن که همه این موارد فراهم بود، باید مشخص شود که چه کسانی می‌خواهند دولت را اداره کنند، اگر مثل گذشته از افراد جناحی و تفکرات ضد بخش خصوصی استفاده شود، توسعه پیدا نمی‌کنیم. دولت باید افرادی را انتخاب کند که متعهد و همسو با بخش خصوصی باشند و توانمندی کافی داشته باشند.

عضو هیات‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: دولت باید به این باور برسد که بدنه‌اش را هم کوچک و هم چابک کند. دولت با این بدنه بزرگ در همه چیز دخالت می‌کند، اگر قرار باشد که دولت موضوعات خود را تنظیم کند، باید به سمت واگذاری تصدی‌ها برود؛ دولت‌های گذشته نسبت به واگذاری‌ها که برای آن قانون وجود دارد، متعهد نبوده‌اند و عمل نکرده‌اند، در نتیجه دولت‌ها بزرگ مانده‌اند.

خالقی در پایان تاکید کرد: دولت‌ها در خصوصی‌سازی‌ها بد عمل کرده‌اند و در واگذاری‌ها بدتر از آن عمل کرده‌اند؛ به‌طوری که واگذاری‌های موفق را از بخش خصوصی واقعی پس گرفته‌اند، اما به خصولتی‌ها که رسیده، واگذار کرده‌اند، دولت بعد باید این انحراف را اصلاح کند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=147779

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});