• امروز : شنبه - ۱۶ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 6 July - 2024
2

بیانیه کمیته اصل ۱۵ ستاد مردمی دکتر پزشکیان در سراسر کشور

  • کد خبر : 147796
  • 13 تیر 1403 - 19:57
بیانیه کمیته اصل ۱۵ ستاد مردمی دکتر پزشکیان در سراسر کشور
بیانیه اجرای اصل ۱۵ قانون اساسی

بسم الله الرحمن الرحیم

یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ / اى مردم ما شما را از مرد و زنى آفریدیم و شما را ملت ملت و قبیله قبیله گردانیدیم تا با یکدیگر شناسایى متقابل حاصل کنید در حقیقت ارجمندترین شما نزد خدا پرهیزگارترین شماست بى‏ تردید خداوند داناى آگاه است (سوره حجرات آیه۱۳)

قانون اساسی میثاقی است که ملت را به مثابه یک روح واحد در پیکر ایران ممکن کرده است اما فراموش نکنیم که این میثاق بواسطه تک تک بندهایش بهم‌ پیوسته‌ و معنا پیدا کرده است. رسیدن به وضعیتی عادلانه تنها با تحقق این میثاق میسر خواهد شد. امروز بسیاری از نارضایتی‌ها به واسطه کم‌ کاری در اجرای برخی از اصول قانون اساسی علی‌الخصوص حقوق ملت است.
احیای اصل ۱۵ قانون اساسی و تحقق تدریس زبان‌های مادری در مدارس، پس از چهل و پنج سال می‌تواند به تعمیق وحدت کشور کمک شایانی بنماید و این امکان را به ما ایرانیان بدهد که از این حس اجحاف یا بی‌عدالتی و یا حتی این حس که برخی “کمتر ایرانی” هستند رها شویم. روح انقلاب که در این اصل قانون اساسی رخ می‌نماید، مبتنی بر سه ایده کلیدی آزادی و عدالت و برادری و ذیل اصل توحید منجر به تولد جمهوریِ اسلامی در ایران شد که تنوع و تکثر اجتماعات انسانی را به تبعیت از قرآن امری برای “لتعارفوا” می‌دید اما برخی کژ‌سلیقگی‌ها ما را در معرض “لتعارضوا” قرار می‌دهد. بنابراین شاید زمان آن فرا رسیده است که توصیه قرآنی “لتعارفوا” را سرلوحه سیاستگذاری‌های فرهنگی خویش قرار دهیم و جمهوری اسلامی ایران را با اتکاء به روح قانون اساسی و تکریم بند بند میثاق جمعی آن استحکام ببخشیم.
میثاق ملی ما بازنماینده روح مبارزات مردمی ملت ما در دوران سلطنت پهلوی است و در این میان اصل پانزدهم آن ناظر بر نفی سیاست‌های یکسان‌ساز فرهنگی پهلوی اول و دوم است. ذیل این اصل است که مبارزات مردم ایران علیه سیاست‌های تبعیض‌آمیز و تفرقه‌افکن دوران سلطنت پهلوی به رسمیت شناخته شده است. لذا اجرای این اصل در راستای روح حاکم بر انقلاب اسلامی است و می‌تواند مانع از مصادره انقلاب توسط کسانی شود که در لباسی تازه سیاست‌های کهنه پهلوی را پیگیری می‌کنند.
در راستای اجرای این اصل معطل قانون اساسی، می‌توان با بهره‌مندی از نظر کارشناسان و تجارب جهانی، امکان آموزش زبان‌های مادری در گستره ملی را فراهم کرد. خواهیم کوشید تا با اجرای اصل پانزده میثاق ملی، زمینه حفظ زبان‌های مادری موجود در کشور را فراهم کرده و به تقویت اتحاد ملی و توسعه پایدار بپردازیم.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=147796

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});